lördag 6 november 2021

Melodikrysset vecka 44 - 2021

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter mina två sedvanliga promenader, en med Hugo och en med mig själv, sitter jag nu framför datorn hemma vid köksbordet. Hugo gick och lade sig i min frus säng direkt efter vår morgonpromenad.

Jag tror att han saknar både min fru och min yngsta dotter som båda åkte till Mariestad i går morse. De åkte dit för att titta på när svågerns dotter spelar tv-pucken, hon är lagkapten för Blekinges lag. Jag såg dem spela mot förra årets vinnare, Småland, igår på tv.

Alexi och Bucky har lagt sig i sängen bredvid Hugo.

Jag har haft en väldigt lugn arbetsvecka. Höstlovet påverkar nämligen även vår verksamhet.

Under veckan har jag träffat medarbetare i en av grannförsamlingarna för att följa upp det arbete vi gjorde på Sigtunastiftelsen för några veckor sedan. Jag har också varit på chefshandledning hos vår företagshälsovård.

Utöver detta har jag haft några medarbetarsamtal och två samtal inför kommande begravningsgudstjänster. Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst, församlingens Förbönsmässa och en söndagsmässa.

I dag ska jag först ha samtal inför en kommande begravningsgudstjänst och sedan ska jag möta församlingsbor på Görvälns griftegård och i Pilgrimskapellet. I morgon ska jag leda mässan i Järfälla kyrka. Allhelgona har blivit den den helg på kyrkoåret då flest människor besöker församlingens kyrkor och kyrkogårdar.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo. På 19 veckor har jag promenerat 1950 km. Jag har också varit på restaurang med min son och jag har spelat biljard med kompisarna på den lokala puben.

I Järfälla har vi haft ett milt höstväder med en del regnskurar under veckan. I dag är det lite kyligare men solen skiner på en klarblå himmel. Termometern visar på 4 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 2: Jag tror att det är Robert Wells som är pianist på detta riviga stycke. "Nötknäpparsviten" av Tjajkovskij var det han spelade.

V 7: Visst var det "Svansjön" som spelades. Också den är komponerad av Tjajkovskij.

L 1: Frans sjunger sin fina sång "If I were sorry". Han tävlade i melodifestivalen 2016 med denna. Mest känd är nog ändå för sin sång om "Zlatan".

V 6: Claes Jansson sjunger "Blommig falukorv" i en jazzig version på engelska. Det är Hans Alfredson som skrivit originalet.

L 5, V 10 och V 13: Vi får höra musik ur Fellinis film "Il Casanova". Det är Nino Rota som är kompositör.

L 10: "När min vän" av Owe Thörnqvist framförs i en instrumental version. Monica Zetterlund deltog i melodifestivalen 1962 med denna sång.

V 11: "Bäst att ta sig ett glas" var med i Magnus och Brasses show "Varning för barn".

L 9: Alice Babs sjunger "Roslagsvår" komponerad av Hugo Alfven.

L 12: Lina Hedlund tävlade i melodifestivalen 2019 med "Victorious". Jag skriver nio på L 12.

L 3: Jag förknippar "Sukiyaki" med Japan.

V 4: Musiken är hämtad från filmmusikalen om Elton John. Den heter "Rocketman".

L 8: Vi går i mål med "Your song" skriven av ovan nämnda sir Elton John.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och fin musik även om många av frågorna varit med tidigare i krysset.

Nu ska jag skynda mig att ta en promenad med Hugo innan jag ska träffa anhöriga inför en kommande begravning. Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herren bevarar de oskyldiga,
jag var hjälplös, och han räddade mig."
ur Psaltaren 116

131 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. I solen på balkongen har vi 14 grader.
    Idag blir det besök vid Sorunda kyrka och farmors grav. I eftermiddag går vi också till mina föräldrars grav och minneslunden i Nynäshamn.
    Vi ska också sätta upp en ny bokhylla, som vi fick hem igår.
    Lycka till med dagens kryss.
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Önskar er en fin och givande dag.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Solen skiner och det ser ut att bli en väldigt fin dag. I eftermiddag blir det kaffe och gemenskap i Klockargården och troligen en promenad. Konserten i lördags med den nytillträdd stiftsorganisten i Strängnäs stift var fantastisk och den inledning jag höll blev uppskattad av många! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag önskar er en fin stund i Klockargården.

      Kul med konserten.

      Radera
  3. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  4. God morgon ifrån ett soligt..föe en gång skull Bureå

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Krister, om du hade följt med till Mariestad så kunde ni ha kommit till mig i skövde och fikat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Irene.

      Jag hade inte möjlighet att följa med pga arbetet.

      Radera
  6. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  7. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet där det är lite mulet men i övrigt en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Hälsa till de jag känner i Lilla Edet.

      Radera
    2. Det ska jag göra. Träffar dem senare idag och imorgon

      Radera
  8. God morgon från ett soligt Åtvidaberg

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Jag har lyssnat på Ring så spelar vi nu på morgonen. Jag var på Wämö kyrkogård på em igår o täckte pappas grav. Var där på kvällen också o tittade på marschaller som tänts 2.500 st vackert. Tände 2 ljus på pappas grav o sedan satt jag i kapellet och lyssnade på musik o tände ljus för alla mina döda. Idag ska jag till Jämjö kyrkogård o tända ljus för mamma,mormor,morfar 3 st gravar bredvid varandra. Idag mulet väder här. Lycka till med kryssande idag. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth.

      Önskar dig en fin och givande dag.

      Radera
  10. Godmorgon från ett soligt Kåge!

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla melodikryssare

    SvaraRadera
  12. God morgon från oss! Det är strålande sol och några grader kallt.
    Lycka till med kryssandet!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  13. Go morgon Krister och alla kryssare från ett soligt MEN kallt Falun - 2,4 i morse (vid 8) på termometern!!

    SvaraRadera
  14. God morgon till er alla från ett soligt ösmo. Idag ska min 50års present invigas. En helt enorm grill med 3 grillytor.

    SvaraRadera
  15. Tack för hjälpen med denna fråga. Jag hade aldrig klarat av den

    SvaraRadera

  16. 🌻 Godmorgon på er alla, och Krister förstås.

    Idag skiner ☀️-en över Piteå, äntligen. Som vi saknat den. Det har varit så mycket regn och dimma.

    Detta mörker, blir nästan som ett slukhål. Otäckt och köra bil på kvällen...

    Vi har lite förberededelser, inför kommande helg, då vi ska ha första kompiskalaset. Maken har fyllt 50🎉

    Om alla är friska, blir vi 17 personer. 🙂
    Det är tur vi har vår inglasning. Där ryms vi många.

    Vi skulle egentligen hyrt lokal, men vi visste ju inte hur det skulle vara med denna covid.

    Därför måste vi dela upp festerna/kalasen för att rymmas.

    Och nu fick jag ett sms, av en väninna om att följa med på utflykt efter kryssandet.

    Önskar er alla en fin lördag 🌿

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Stort grattis till maken i efterskott.

      Radera
  17. Varning för barn. Under min uppväxt lyssnade jag och mina bröder minst 4ggr i veckan

    SvaraRadera
  18. Svar
    1. Bravo Lasse. Har du inte sett filmen rekomenderar jag den verkligen.

      Radera
  19. L3 Japan. 2010 besökte vi Japan. Det var en fantastisk resa med besök och boende hos vår svärdotters släktingar.
    // Carin

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  22. En riktigt bra skildring om Elton John.

    SvaraRadera
  23. Elton JOHN avslutar vi med. Ha en fortsatt bra helg. Nu blir det promenad för att mjuka upp mina onda knän.

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Lite knepigt, men med hjälp gick det bra! Ha en fin helg. Fint på kyrkogården med alla ljus!

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Nu ska vi gå ut i det fina vädret. Temperaturen i solen på balkongen har stigit till 21,5 grader.
    Jag läste en fin intervju och artikel om din dotter i DN i veckan.
    Jag önskar alla en fin Alla Helgonhelg.
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Jag är mäkta stolt över henne.

      Radera
  26. Tack för idag. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare! Hörs nästa lördag. Ha det fint o ta hand om varandra o tänd ljus hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Hejsan Krister !
    Tack för viss hjälp idag.
    Prinzen äter reducerat torrfoder dyrt som 17, men han måste få bort sina fettvalkar. Mina får vara så länge.Specific 79kr för 400 gram, nu köpte jag en på 1.4kg 249:- han gillar det, som tur är. Prinzen rör inte mycket på sig.
    Ingen grön duttpenna har synts, de var så små de nya, men duger utmärkt.

    Härligt med skinande 🌞 idag, det lättar humöret på topp
    Min dotter och hennes man tog snälltåget till Malmö de ska se Glada Änkan där. Och gå i Parkerna. Vistades mycket i min ungdom i Malmö då jag hade en boyfreind där. Undrar om han lever, när han rykte in i lumpen placerade de honom i Boden. det är väl knäppt, han köpte en lappmössa åt mig, har den kvar.

    Ha nu en fin Alla Helgons dag och helg samt veckan därefter.
    🍂🦋🍀🌳🍏🍁🍇🎈🐕🐈🐈🧡💚💙




    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Våra djur är värda det bästa.

      Malmö brukar kalla parkernas stad. Jag är uppväxt i Malmö men känner inte längre igen mig. Allt är så förändrat.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  28. Nyss fann jag den gröna låg i kontorsstolen under en dyna jag hade, tog bort den då föll duttpennan i golvet, hurra !
    Mysteriet löst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis!

      Vad kul. Då kan vi avskriva Prinzen som gärningskatt.

      Radera
    2. Ja verkligen, får sluta skylla på Prinzen,
      den stackaren får alltid skulden.

      Undrar vad som ska försvinna nästa gång.
      fick ett gott skratt i alla fall.

      Radera
  29. Jag var igår på några kyrkogårdar och tände ljus. Såå mycket folk! Det har verkligen blivit en riktigt stor tradition/högtid. Så många av kyrkans anställda som jobbar den dagen. Jag tänker på att många vill använda sig utav kyrkans tjänster men samtidigt vill de inte vara medlemmar. Dessutom finns det något skumt företag som gör reklam för och uppmanar folk att gå ur kyrkan. De ”hjälper” folk att gå ur och tar betalt för det. Vidrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har anmält företaget till både polisen och konsumentverket.

      Förutom att de lurar folk är de oerhört otrevliga i tonen.

      Det är alltid gratis att lämna kyrkan.

      Radera