lördag 7 maj 2022

Melodikrysset vecka 18 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Egentligen hade jag trott att jag idag skulle skriva att jag satt i husbilen när jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Men eftersom min fru inte kunde följa med så beslutade jag mig för  att stanna hemma i helgen. Därför sitter jag som vanligt vid köksbordet hemma i Jakobsberg.

I morse tog jag endast en kort promenad med Hugo eftersom det regnade. Han tycker inte om att vara ute i regnväder. Efter den promenaden tog jag en egen promenad på drygt 10 km. Hittills har jag gått 110 km den här veckan.

Sedan vi hördes förra helgen har jag har jag haft en ganska lugn arbetsvecka.

Jag har haft ett möte med Personalutskottet, ett med de kyrkliga arbetsledarna samt ett med företrädare för andra samfund kring begravningsverksamheten. Dessutom har jag träffat en arbetsgrupp från Civilsamverkansrådet för att planera framtida aktiviteter.

I torsdags morse hade vi vårt tredje frukostmöte för de i Järfälla kommun som arbetar med att hjälpa människor utifrån olika behov. 

Dessutom har jag denna vecka träffat våra ACT-inspiratörer, en eventuell framtida medarbetare samt deltagit i ett uppstartsmöte för församlingens kommande poddar.

Sist men inte minst har jag som vanligt lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag utöver alla promenader med och utan Hugo kört go-cart med min son och min yngsta dotter. De båda körde betydligt snabbare än vad jag gjorde så jag kom sist.

I Järfälla har vi i veckan haft varmt och soligt väder men idag har vi regn sedan tidiga morgonen. Förhoppningsvis spricker molntäcket upp i eftermiddag. Temperaturen är just nu 11 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 5: Ur melodifestivalen 2018 får vi höra "Rolandz" och "Fuldans".

L 6 och L 4: Denna tvådelade fråga inleds med "Nu har jag fått den jag vill ha" i en instrumental version. Därefter fick vi höra "Sånt är livet" i en engelsk version med titeln "You can have him".

V 10: Det är Ewert Ljusberg som skrivit texten till "Sofia dansar go go". I originalet heter denna danska sång "Fut i fejemöget". Fut betyder fyr och fejemöget är tappad billig tobak.

V 11: Povel Ramels visa heter "Måste vägen till Curacao gynga så?"

L 9: "The Smiths" framför sin vackra sång "Girlfriend in a coma". De var med i Ring så spelar vi under morgonen men då med en annan sång.

V 13: Barnvisan som vi hörde heter "Om jag fick fem öre". 5 öre gånger 200 blir en tia.

V 14: Rihanna sjunger "Sledgehammer" ur filmen "Star trek beyond".

V 12 och V 7: Musiken är hämtad ur "Kung Lear".

L 8: Roger Moore spelade James Bond i filmen "The man with the golden gun". På svenska fick den titeln "Mannen med den gyllene pistolen".

V 15: Vi får lyssna till "En sjöman älskar havets våg" i en instrumental version.

L 1 och L 3: Musiken är hämtad från "Trollkarlen från Oz". Här var det Eva Caissidy som sjöng "Over the rainbow".

L 2: Jag förknippar "Min soldat" med Ulla Billquist.

V 3: Vi går i mål med Magnus Uggla och "Jag och min far". Den skrevs ursprungligen av Olle Ljungström.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större svårigheter men musiken var omväxlande. Visst var illustrationerna ovanligt långa idag?

Nu ska jag gå ner till Centrum och handla innan jag ska ta en promenad med Hugo. I eftermiddag blir det sannolikt till att spela biljard på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Han ger läkedom åt de förtvivlade,
han helar deras sår.
Han bestämmer stjärnornas antal
och ger de deras namn."
ur Psaltaren 147

145 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Strax åker vi in till Örebro för att titta och smaka på en internationell matmässa! Vi tar krysset när vi kommer hem igen! Lycka till alla lösare! Jarl o Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann!

      Önskar er en trevlig tur med god mat.

      Radera
  2. Gomorron Krister å alla glada kryssare! Här i Valne skiner solen men lite vindar. 18 grader i solen men bara 5 i skuggan. Lycka till med vårt seriösa kryssade! // Christer å Annica

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla kryssare!

    SvaraRadera
  4. Go morgon Krister och alla underbara krysslösar-vänner. Mulet här i Norrköping. Hälsningar Inge och Sanna från Himmelstalund Norrköping

    SvaraRadera
  5. Godmorgon från ett mulet Kåge, men solen försöker faktiskt att titta fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon alla, har inte besökt den här adressen på ett tag . 9 grader och blå himlen börjar så sakta komma närmare i Hög i Hudiksvall.
      Men den är väldigt hemtrevlig så nu svarar jag v14 Rihanna ,kan det månne va rätt.
      På återseende

      Radera
    2. God morgon till Hög i Hudiksvall också.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla krysslösare, en skön och lugn lördag. Ha det bra där ute i landet

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla kryssare just nu från Ösmo. Vi håller på att packa husbilen för en tripp till Uppsala över helgen. I Nynäshamn regnade det, men just nu i Ösmo är det uppehåll men grått. Hoppas det kommer mer regn, för det behövs, men att det blir uppehåll några timmar i Uppsala, så vi kan cykla lite.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin!

      Önskar er en fin tur och helg i Uppsala.

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lite sol och lite moln. 13 plusgrader!

    SvaraRadera
  9. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  11. Godmorgon från ett lite kylslaget Piteå.

    Har just sagt hejdå till maken, som lämnar Sverige för en golfresa till Alicante.
    De är ett gäng på 8 herrar som åker.

    Själv så ska jag och dottern på Lions loppmarknad.

    Önskar er en fin lördag.
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
  12. God morgon!
    Vi har det mulet och +6 grader. Det ska bli soligt från kl 11.00 och till i kväll. Hoppas på ett bra kryss med kluriga frågor.
    Lycka till med krysset.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Som vanligt önskar jag också en del klurigheter.

      Radera
  13. Godmorgon från Lockne. Önskar Krister och alla krysslösare en trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  14. Evert eller Ewert?

    SvaraRadera
  15. Trollkarlen och oz

    SvaraRadera
  16. Isf går inte Oz in på L3?

    SvaraRadera
  17. Tack för idag! Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  18. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återssende.

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig helg

    SvaraRadera
  20. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  21. V3 Olle Ljungström.
    Nu är vi i Stockholm och regnet håller på att avta.
    Jag önskar alla en skön helg!
    Carin

    SvaraRadera
  22. Olle Ljungström

    SvaraRadera
  23. Tack för idag Trevlig Helg

    SvaraRadera
  24. Då var det slut för idag. Ha en bra fortsättning på helgen alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag, trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Trevlig helg önskas Krister med familj o djur o alla kryssare! Hörs nästa vecka. Ha det fint. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Ann Britt i Ransäter7 maj 2022 kl. 10:57

    Alltid lika trevligt att få läsa kyrkoherdens tankar och alla glada tillrop till dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dina vänliga ord Ann Britt.

      Önskar dig en trevlig helg.

      Radera
  28. Tack för idag en svår, Smiths!!
    Nu har solen kommit fram!!
    Trevlig helg Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  29. Jag vet inte om det var uttänkt av Anders, men Johhny Marr, som omsjungs i Jag och min far, var ju den legendariske gitarristen i The Smiths! 😎

    SvaraRadera