fredag 24 juli 2009

Fred i Afghanistan

Till att börja med vill jag säga att jag absolut inte är någon Afghanistankännare eller en expert på ämnet. Min kunskap om Afghanistan bygger på att jag tjänstgjort i Kabul 6 månader som CIMIC-officer (CIvilMIlitaryCooperation) och att jag läser allt jag kommer över som handlar om Afghanistan.

För en dryg vecka sedan höll jag ett föredrag i Djurgårdskyrkan på temat "Fred i Afghanistan". Min frågor i dag, är de samma som de varit i flera år och mina slutsatser har inte förändrats.

Finns det något intresse från någon att det ska bli fred i Afghanistan? Med fred menar jag då inte frånvaro av öppna strider, utan en stark och trygg demokrati, så som det afghanska folket önskar det.

Har Iran, den stora grannen i väster något intresse av att Afghanistan blir en enad nation? Knappast. Iran har Irak, i väster, ett land som de historiskt haft många kontroverser med. Hur skulle det påverka dem om Afghanistan plötsligt blev ett väl fungerande land?

I öster ligger Pakistan, ett land som har tillräckliga bekymmer internt och med sin stora granne i öster, Indien. Har de något intresse av att stötta och hjälpa Afghanistan?

I norr ligger ett antal fd sovjetstater som har fullt upp med sitt eget och dessutom har storebror Ryssland alldeles in på sina norra knutar. Vill de ha ett starkt Afghanistan? - Troligen inte.

Internt är Afghanistan ett splittrat land och har varit det i många år. Det afghanska folket består av många olika etniska grupper - pashtuner, tadjiker, uzbeker och hazaras, för att nämna några. Vad jag förstår så har varje grupp sina särintressen. Dessutom har ett antal "krigsherrar" fått ledande befattningar som tack för att de hjälpte Norra alliansen att driva ut talibanerna.

Afghanistan står för mer än 95 % av världens opiumtillverkning. Bara inkomsterna från det torde göra att någon eller några inte har ett större intresse av att rätts- och polis-väsendet ska fungera. Vad jag förstått, så är en annan nästan lika lukrativ inkomst - tullavgifter. Avgifter som i ett väl fungerande land skulle tillfalla staten, nu tillfaller det ett antal krigsherrar.

Kort sagt så kan jag inte föreställa mig någon som önskar en riktig fred och ett starkt och enat Afghanistan. Nu har USA´s president tillkännigivet att han har för avsikt att satsa mer på Afghanistan.

På en fråga från en av åhörarna i Djurgårdskyrkan, om vad jag trodde om Obamas inriktning så svarade jag: "Jag tror att det är bra. Men det kommer att göra situationen mycket värre. Ingen är beredd på att avstå från makt och pengar utan att strida om det. Innan det blir en riktig fred, så tror jag att det kommer att bli ett krigsliknande tillstånd igen".

Är det detta som händer just nu?

I dag har jag hört tre nyheter om Afghanistan.
- Svenska soldater inblandade i skottlossning
- Ny lag i Afghanistan tillåter mannen att låsa in och svälta sin fru om hon inte ställer upp på sex
- Nya självmordsbombaren strax söder om Kabul

Måtte det finnas någon klok människa som har vilja, makt, kompetens och förmåga att lösa Afghanistans problem. Jag har en dröm att kunna åka till Kabul och visa mina barn var jag jobbat och var jag träffade min fru. Jag har en dröm om att kunna hälsa på de fantastiska och fina människor jag lärde känna, utan att behöva bära skyddsväst och vapen.

2 kommentarer:

  1. Vill du hålla föredrag om Afghanistan igen? Jag tycker att det skulle vara intressant och det tror jag att fler skulle tycka.
    hälsn, Wi

    SvaraRadera
  2. Det gör jag gärna. Om du föreslår tid och plats, så kommer jag.

    Krister

    SvaraRadera