tisdag 7 juli 2009

Vart tog sommaren vägen?

Efter flera veckors fint väder så har regnet kommit. Några är glada och nöjda över att det blivit lite svalare, andra är ledsna och besvikna över att det fina vädret försvunnit.

För min del spelar det ingen roll. Jag bryr mig faktiskt inte om vilket väder det är. Vädret är något jag inte kan påverka, så därför lägger jag ingen energi på det.

Jag tycker om när det är fint väder så att jag kan sitta på balkongen men jag tycker lika mycket om att sitta i soffan och läsa en bok och lyssna på regnet som öser ner.

Jag älskar att spela golf, men gör det precis lika gärna i regn som i solsken. När jag gjorde lumpen fick jag lära mig att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Från början tyckte jag att det var en hurtfrisk klyscha, men numera tycker jag att det är ett bra förhållningssätt till vädret. Jag har alltid paraply, regnjacka, regnbyxor, sydväst och en regnvante med mig i bagen. Regn ska inte få hindra mig att göra det jag vill. Jag vill inte vara beroende av vädret.

Men jag inser att andra människor i högsta grad är beroende av väder och vind. Varje morgon när jag tar min morgonpromenad, då lyssnar jag på väderprognosen. Klockan 05.55 kommer det en sjöväderprognos. Jag minns när jag hade en segelbåt och var beroende av vädret, om inte annat så för säkerhetens skull. De som seglar, de som lever av och på havet och all sjöfart är i högsta grad beroende av vädret.

Men det finns även andra som är beroende av vädret för sin överlevnad. För många äldre, hjärtsjuka och överviktiga så är varmt väder ett fullständigt lidande. För de som har semester och har planerat sol och bad, så är regnet frustrerande. Det finns inget väder som är bra för alla och som alla är nöjda med.

Vilket väder gillar du? Hur mycket låter du vädret påverka dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar