lördag 18 juli 2009

Melodikrysset vecka 29 - 2009

Jag vann inte i förra veckan heller men jag hade rätt lösning. Dock börjar det närma sig. En av vinnarna var från Östervåla och där har jag min stuga. Ett gott omen?

I dag skickades melodikrysset från Söderö, utanför Östhammar. Där har jag varit flera gånger, det kanske också är ett gott tecken?

Dagens melodikryss började med att Nanne Grönvall sjöng "Håll om mig". Det är min äldsta dotters favoritlåt. Vi brukar sjunga den tillsammans i bilen, på pendeln och i tunnelbanan. Den kom tvåa i melodifestivalen 2005, men både jag och min dotter tycker att den borde vunnit.

Därefter spelade Eldeman en av Cornelis Vreeswijks finaste sånger. Flickan i visan heter "Cecilia Lind".

Operan som Malena Ernman sjöng ur var "Carmen" av Bizet.

Precis som vanligt kom det en fråga som handlade om Evert Taube och en av hans visor. Jag tror att det var "Här är den sköna sommar", med tanke på Eldemans ledtrådar efter. Dock skulle även Taubes "Borta bra men hemma bäst", kunna passa in. Jag chansar på den första. Detta måste jag dubbelkolla med Enn Kokks blogg i eftermiddag. Jag har nu kollat med Enn Kokk och han har samma svar som jag, dvs "Här är den sköna sommar".

Robbie Williams sjöng duett med Jane Horrocks. Jag tror att låten heter "Things". När jag var liten gillade jag denna sång, men då har jag för mig, att det var Dean Martin och Nancy Sinatra som sjöng den.

Abbas "Dancing Queen" var med i filmen "Mamma Mia". Abba vann melodifestivalen 1974 med "Waterloo" på samma dag som jag konfirmerades i Fosie kyrka.

Även min yngsta dotters favorit fick vara med på dagens melodikryss. "Pippi Långstrump" sjöng "Sjörövare Fabbe" i originalutgåvan. I dag fick vi höra en tysk variant av "Sjörövare Fabbe". Direkt skrek min yngsta dotter, som blev 2 år i veckan, LÅNGSTUMP!

Annelie Rydé sjöng "En sån karl". Den artist som gjorde melodin känd är Lill Lindfors.

Nästa fråga handlade om en annan lill, nämligen Lill-Babs. Vi fick lyssna till en musikalisk utgåva av hennes landsplåga "Är du kär i mig ännu Claes-Göran".

Lars Berghagen är också vanligt återkommande i melodikrysset. Vi fick höra en sång som jag aldrig hört förut, dock går det inte att missta sig på hans röst. Sången heter "Inte bara drömmar".

Bellmans " lunkar vi så småningom", har vi väl sjungit allesammans. Jag har hört den på personalfester, på bröllop och till och med på baler.

Svaret på sista frågan var "Pink". Hon sjöng sin "So what".

I dag var det också ett enkelt kryss där jag inte behövt googla för att hitta rätt lösning. Men som vanligt tycker jag att det är roligt att läsa mer om artisten, melodin eller verket.

Nu ska jag göra mina val för den här dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar