onsdag 1 juli 2009

En bra dag, med mening och innehåll

Min dag började 04.30 då jag vaknade utan att klockan ringt. Tog en riktigt lång promenad från Hagsätra, via Rågsved till Fagersjö och sedan via Huddinge tillbaka. Det enda djur jag såg var en ensam igelkott.

På jobbet har jag haft meningsfulla uppgifter, givande samtal och ett gott samarbete. Under eftermiddagen fastnade jag lite i min "bekymmerspåse". Det var ett så kallat "I-landsproblem". Ett av datorns program fungerade inte...

Mitt i min frustration slog det mig att lidande har en mening... Utan våra "bekymmerspåsar" sker ingen utveckling. Det är i lidandet, frustrationen och meningslösheten som nya vägar hittas. Det är i det som gör ont, som vi hittar nya lösningar. Det är i problemen som vi utvecklas.

Det vill säga om det ligger i vår personlighet och i vårt förhållningssätt.

Är vi inte problemlösare, fastnar vi lätt i gnäll och klagosång.

Innan natten kommer, vill jag tacka:
Tack för en dag som varit meningsfull.
Tack för de människor och situationer som jag i dag fått möta.
Tack för det som påmint mig om allt det jag behöver lära.
Tack för att jag fått lära känna dig lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar