lördag 5 februari 2022

Melodikrysset vecka 5 - 2022

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång promenad med och en lite längre utan Hugo sitter jag nu vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Under morgonen har jag gått 10 km och sedan i måndags har det blivit 110 km.

Just nu ligger Hugo och sover i soffan. Alexi och Bucky ligger i vår säng som vanligt.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en väldigt lugn och fin arbetsvecka. Vi har haft årets första sammanträde med Kyrkorådet och möte med styrgruppen för kommunens POSOM-grupp.

Dessutom har jag haft två digitala möten inför kommande veckas utbildning i kyrkobokföring, ett samtal inför nästa veckas vigselgudstjänst och nätverksfrukost för de i Järfälla som arbetar med och för människor.

Sist men inte minst har jag lett Sinnesromässan och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag utöver alla promenader med och utan Hugo varit på restaurang med min son. Jag har också tittat på alla de tv-program jag följer.

Även denna vecka har vi haft flera olika årstider i Järfälla, åtminstone vad gäller vädret. I går ösregnade under hela min promenad men nu på morgonen har vi haft någon minusgrad och strålande solsken.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna vecka:

V 6: Dagens kryss inleds med ledsången, "Circle of life" med sir Elton John ur "Lejonkungen". En film jag sett många gånger med mina barn. En film jag rekommenderar att barn tittar på inför begravningsgudstjänster.

L 2: "Drömmen om Elin" framförs på dragspel.

V 2: Eva Dahlgren sjunger sin fina sång "En bok".

V 8 och L 5: "De e´ inte åldern som gör att man e´ gammal" framförs av Sigge Fürst och Thore Skogman.

V 10 och L 9: Antonio Vivaldis "Våren" ur "De fyra årstiderna" framförs på bland annat fiol. Ett stycke som inte är helt ovanligt på begravningsgudstjänster.

V 12: "Johnny Magic" framförs av Neil Young.

L 3: Sonja Alden var med i melodifestivalen 2007 med denna vackra sång som heter "För att du finns". Texten är helt underbar. Som så många andra av hennes sånger är denna uppskattad på både vigsel och dopgudstjänster.

L 1: "Hundvisan" skrevs av Samuel Beckett. Den är hämtad ur pjäsen "I väntan på Godot" som jag sett ett par gånger på Dramaten. Jag tror att det är Jan-Olof Sandberg som sjunger. Detta bekräftade Eldeman efter frågan.

V 4: Lars Forssells "Ett sista glas" framförs av Miriam Bryant.

L 4: "Blinkar blå" med Adolphson och Falk var med på en begravningsgudstjänst jag ledde för ganska många år sedan. Jag tror att det var första gången jag hörde sången men den har verkligen etsat sig fast i mitt minne.

L 7: Roland Cedermark spelar "Rock around the clock" på sitt dragspel.

V 7: R-E-M är en av mina favorit grupper och så spelar Eldeman den enda av deras sånger jag inte riktigt tycker om, nämligen "Losing my religion". Melodin är bra men texten är lite sorglig.

V 11: Vi går i mål med Uno "Myggan" Ericson ur radioserien "Från scen och cabaret".

Därmed var dagens kryss avklarat. Nu ska jag ta en kort promenad med Hugo innan jag, min fru, min son, båda mina döttrar, äldsta dotterns pojkvän och bonusbarnbarnet ska gå på museum tillsammans.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en trevlig helg och en fin vecka. Så får vi hoppas på många OS-medaljer i veckan.

"Du svarade mig när jag ropade,
du fyllde mig med kraft."
ur Psaltaren 138

93 kommentarer:

  1. Gomorron Krister,mycket snö igår o natt, nu e de Melodikrysset o OS, tyvärr så gick det inte som väntat i damskidåkning idag. I övrigt är allt ok häruppe, hälsa alla därnere på Hugo också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Nej, det var väl lite av en besvikelse med tanke på förväntningarna.

      Skönt att allt är ok där uppe liksom det är här nere. Hugo ligger just nu och sover i soffan men han tittade upp när jag hälsade honom.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare. Härligt att höra att Du håller i Dina promenader! I dag har vi en vacker morgon med solsken och en svag nordanvind i -6 grader. Veckan som gått har jag äntligen kunnat börja slutmontering på en stallventilation till 30 hästar, där jag väntat på de sista delarna i över 6 månader. Else-Britt har fått en behandling hos sin naprapat i Malung i väntan på besked från sjukhuset i Mora om operationen, men därifrån är än så länge tyst. Det är skönt att hon kan få lite lindring, även om den bara är tillfällig, i Malung. Vi hoppas kunna fara på mässa i Åhls kyrka i morgon om inte väglaget stoppar oss. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Det bästa med mina promenader är att det inte är jobbigt eller omständigt. Jag går i mina vanliga kläder så jag behöver inte byta om innan eller efter. Jag går aldrig så fort att jag svettas om det inte är på väg hem efter jobbet.

      Vad skönt att Else-Britt fått viss lindring. Hoppas verkligen att hon snart får en tid för operation.

      Vi får hoppas att ni kommer till kyrkan i morgon. Själv ska jag följa med yngsta dottern som ska konfirmeras i år.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  3. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare!Lycka till med kryssandet idag!

    SvaraRadera
  4. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  5. Godmorgon. +1 grad i Kåge. Igår snöade det friskt här, men jag fick hjälp med snöskottning. Nu börjar vi strax med krysset. Håller samtidigt ett öga på OS. Lycka till alla.

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla melodikryssare från ett soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  8. God morgon på dig Krister 🌸

    Idag skiner faktiskt solen över Piteå. 0°

    Igår snöade det och blåste åt alla håll 😬

    Maken hade klivit upp tidigt för att se OS,så blev han utringd på jobb. Besvikelsen var enorm.

    Själv sitter jag nu i sängen och myser med min frukost. ☕🫖

    Önskar er en fin dag.
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Önskar dig detsamma.

      Hejsvejs

      Radera
  9. God morgon .Tack för en härlig sida .Denna bön har jag kört varje morgon sedan 2018 o fått mina karraktärsdefekter avlägsnade.Tacksam för det
    "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och tack för dina vänliga ord.

      Jag håller på att lära mig den bönen nu när vi börjat fira Sinnesromässa i församlingen. Jag får leda den när ordinarie präst inte kan.

      Radera
    2. Jättekul.Jag hoppas jag kan närvara på Mässan i Järfälla.Fantastiskt att denna bön var vägen ut från denna oro o kontrollbehov jag försökt m annan behandling mot i 20år innan.Som en uppenbarelse.Helt otroligt men sant.

      Radera
    3. Vad fint att du delar med dig av detta.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla kryssare från karantänen i Nynäshamn. Både jag och Krister har covid-19, lyckligtvis är vi inte allvarligt sjuka. Det beror säkert på att vi tagit tre vaccinationssprutor. Vi är på bättringsvägen!
    Idag lyser solen! Skönt för igår regnade det hela dagen och var så disigt, så vi inte såg fartygen i hamnen.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin

    SvaraRadera
  11. God morgon. Det är skönt att i alla fall melodikrysset går som vanligt trots Os o sport

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon.

      De kommande två veckorna blir det på andra tider än vanligt.

      Radera
  12. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne skiner solen och det är en riktig härlig vinterdag .
    Trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  14. Godmorgon Krister,
    så roligt att vara med idag, frisk efter en veckas covidsmitta.
    här är det +4 grader och solsken idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ewa.

      Vad skönt att du tillfrisknat.

      Radera
  15. Vad duktiga ni är. Det hörde jag inte

    SvaraRadera
  16. Godmorgon Krister!
    Vad är det för hund du har?
    Mvh Hedda från Kolarbo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Hedda.

      Hugo är en Jack Russel terrier.

      Radera
  17. Är det någon som vill gissa på v11?

    SvaraRadera
  18. Då var det slut för idag. Solen skiner över Kåge. Härligt. Ha en bra dag alla.

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Trevlig helg önskar jag Krister med familj o djur o alla kryssare.Hörs nästa vecka/Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Från scen och kabaré avslutar dagens kryss på v11.
    Nu får vi kolla skidskyttet på OS. Heja Sverige! Det är skönt att det är mycket sport på radio och TV, när jag inte kan göra så mycket annat.
    Jag önskar alla en fin helg!
    //Carin

    SvaraRadera
  22. Hejsan Krister !
    Tack för viss hjälp idag också.
    Ha en fortsatt fin helg och vecka
    Klapp till Hugo kli till Bucky och Alexi

    🌞💕⭐☕🍰🍦🌷🍀

    SvaraRadera