lördag 29 januari 2022

Melodikrysset vecka 4 - 2022

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Jag börjar med veckans höjdpunkt. Min äldsta dotter fick en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll i måndags då galan ägde rum. Jag följde henne framför tv:n här hemma. Redan innan var jag övertygad om att hon skulle vinna.

Detta till trots så har livet fortsatt som vanligt. Jag har inte riktigt tagit in att hon faktiskt fick priset vilket jag inte tror att hon själv heller gjort.

Hur som haver så har min lördagsmorgon varit som vanligt. Jag har tagit en lång promenad med Hugo följt av en lång promenad med mig själv i blötsnö och blåst. I hörlurarna har jag haft "Ring så spelar vi". Sammanlagt har det hittills blivit 11,5 km idag och 105 km under veckan.

Efter promenaderna har jag ätit en god frukost. Hugo ligger som vanligt i vår säng tillsammans med Alexi och Bucky.

Min vecka i övrigt har varit väldigt omväxlande och trevlig. I söndags delade jag ut priser till alla de som vunnit på olika tävlingar i vår församlingstidning. Sammanlagt delade jag ut 17 priser. Jag har också haft möte med en av våra projektledare, biträdande kyrkoherden, församlingens miljösamordnare och medarbetarna i kyrkoherdegruppen. 

Dessutom har jag varit på möte med biskopen och de andra prostarna i Stockholms stift. Vi träffades i Sundbyberg kyrka i onsdags. Jag har också deltagit i ett digitalt möte med andra kyrkoherdementorer och ett digitalt möte med den konsult som utbildat våra ACT-inspiratörer.

Sist men inte minst har jag som vanligt lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid spelat bowling utöver alla mina promenader. Jag har också fixat med mina klockor i form av att byta länkar och batterier.

I Järfälla har vi även denna vecka upplevt flera årstider vädermässigt. Just nu faller det tung blöt snö och det blåser kraftigt. Temperaturen är 2 grader så snön övergår med all säkerhet i regn framåt dagen.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

Vi börjar med att hälsa Anders Eldeman välkommen tillbaka efter sin sjukskrivning.

V 9: Vi inleder dagens kryss med Celine Dion och "My heart will go on" ur filmen "Titanic".

L 7: Evert Taubes "Fritiof och Carmencita" utspelar sig i Samborombon som ligger i Argentina där man har peso som valuta.

V 10, V 11 och L 5: Sången är hämtad från filmen "Sagan om ringen", den heter "May it be" och det är Enya som sjunger så vackert.

L 8: Vi får höra "Varför finns det ingen is till punschen?" av Povel Ramel i en instrumental version.

V 6: Ur melodifestivalen 2021 får vi lyssna till Danny Saucedo med "Dandi dansa".

L 1: James Bond är en av Eldemans favoriter. Här fick vi höra "Duran Duran" framföra "A view to a kill". Den var titelsång i filmen med samma titel. På svenska heter den "Levande måltavla".

L 9: "Sellerisången" med "Werner och Werner" sjöngs in av Sven Melander och Åke Cato.

V 12: Musiken är hämtad från filmerna om "Harry Potter". Min yngsta dotter har precis tittat igenom alla filmerna. Jag har sett de flesta tillsammans med min son då han var liten.

L 2: Ur melodifestivalen 2005 sjunger Arja Saijonmaa "Vad du än trodde så trodde du fel". Åsa Jinder är en av kompositörerna bakom denna sång.

L 3: "We are the champions" framförs i en instrumental version.

V 4: Vi går i mål med Annie Lennox som sjunger "Into the west" komponerad av Howard Shore. Den var med i filmen "Lord of the rings: The return of the king".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inte så många klurigheter som jag hoppades på men vi får glädjas åt att Eldeman är tillbaka.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska spela biljard med kompisarna nere på den lokala puben. I eftermiddag ska jag lägga sista handen vid morgondagens predikan.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en riktigt fin vecka.

"De skall tacka Herren för hans godhet,
hans underbara gärningar mot människor."
ur Psaltaren 107

145 kommentarer:

  1. God förmiddag. Det snöar i Kåge, men det blåser inte tack och lov. Håller mig nog inne i alla fall. Snart börjar vi.

    SvaraRadera
  2. Det där med guldbaggen var ju fantastiskt.

    SvaraRadera
  3. God morgon! Det har visst natt i natt, i alla fall här i Vagnhärad. Vad skönt datt Eldeman är tillbaka, visst var vikarierna bra, men jag saknade honom.

    SvaraRadera
  4. God morgon! Lördagshälsningar och guldbagge-gratulationer från Lilla Edet! Här är det disigt och blåsigt, 8 plusgrader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis för dotterns pris. Jag har inte sett filmen men läst så pass att jag förstått att hon hade en väldigt tuff roll och nybörjare i filmbranschen dessutom.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla kryssare från min karantän i Nynäshamn. I tisdags kväll började jag få lite irritation i halsen och det har inte gått över. Jag har haft lite förhöjd temperatur, men i morse bara. 36,6 grader. Jag tog ett PCR-test igår och väntar på svar.
    Ute är det regnigt.
    Grattis till din dotter och Guldbaggen. Jag såg programmet på TV. Såg henne också på TV4 morgonen efter.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin

    SvaraRadera
  6. God Morgon Kriater och alla kryssvänner!
    Grattis till din dotter och Guldbaggen!
    Henrietta

    SvaraRadera
  7. Förlåt ska vara Krister så klart!

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister! Gratulerar till Din dotters pris. Vi såg det också på Galan. Får även uttala min beundran för din uthållighet att promenera oavsett väder! 105 km är mycket på en vecka. Det regnar även hon oss dag i Nås och vi har +2 grader, dvs svår halka på vägarna. Under veckan har vi packat många leveranser till kunder och jobbat med bokslutet i företaget. Else-Britt försöker motionera lite, även om det är jobbigt med värken i knäna och vi väntar fortfarande på besked från Mora, när de skall kunna ta hand om henne. Vi ser fram emot att det blir ljusare och att fira Kyndelsmäss på onsdag. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Stort tack.

      Jag brukar gå mellan 110 och 140 km varje vecka. Har gjort det sedan midsommar och kommer försöka hålla i det med minst 10 km per dag.

      Nu håller vi tummarna för att Else-Britt ska få en operationstid så snart som möjligt.

      Vi önskar er detsamma.

      Radera
  9. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Grattis dottern till guldbaggen! Jag har lyssnat på ring så spelar vi. Välkommen tillbaka Anders Eldeman! Vikarierna var jätteduktiga i program 2 helt fantastiska allt helt perfekt. Jag ska jobba efter krysset. Lycka till med kryssandet idag hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Godmorgon!

    Stort grattis till din dotter🎉🏆

    I Piteå så snöar det lite och några minusgrader. Skönt ute.

    I fredags hade jag min bonushund Sigge. En mellanpudel, som jag varit dagmatte åt sedan han var valp. Han och jag är bästisar 💞

    I veckan har jag, och en väninna gjort tvålar. Inför alla❤s dag.

    Det är så kul att pyssla ihop med vänner.

    Annars händer det inte mycket. Vi umgås med vänner.

    Önskar er alla en fin helg 🤗

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Tack för grattiset och tack detsamma.

      Radera
  11. God morgon Krister och alla melodikryssare från ett grått och regnigt Gistad.
    Stort GRATTIS till din dotter, Krister:)
    /Birgitta

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  13. God morgon från ett blåsigt Skepplanda.
    Lite sent men jag behövde fixa lite innan krysset.

    SvaraRadera
  14. God morgon Krister och alla lösare! Nu är vi beredda! Snön är borta och det regnar men det kanske är ett vårtecken! Idag blir det lugnt men i morgon blir det bridge! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gälletsta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med bridgen.

      Radera
  15. God morgon till ett "riktigt" kryss med Eldeman.
    Önskemål ett svårt kryss.
    Vi har en disig morgon med lite snöfall och -3 grader.
    Lycka till önskar vi er
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Ja, idag önskar vi lite klurigheter...

      Radera
  16. Godmorgon från Kungsör.
    Stort grattis till dotterns guldbaggen.

    SvaraRadera
  17. Tack för hjälpen inget jag hört

    SvaraRadera
  18. Grattis till dotterns Guldbagge. Det kändes givet att hon skulle vinna. Strongt! Mäktigt! Såg galan på tv och dottern uppträddw så bra. Höll ett fint tacktal som var hjärtligt och spontant. Fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag är mäkta stolt över henne (liksom över mina andra barn). Hon är så lugn och trygg.

      Radera
  19. Svar
    1. Hörde fel visste inte var svaret skulle vara på krysset

      Radera
  20. A wiew to kill heter filmen, Bond

    SvaraRadera
  21. Stort grattis för guldbaggen till familjen, allt ok häruppe. Hälsa alla o Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fellini och stort tack.

      Hoppas att du har det bra där uppe i norr.

      Radera
  22. När boken kom läste 1 kapitel för mina barnbarn och bestämde att detinte var bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du missat många bra böcker med den strategin

      Radera
  23. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Trevlig helg

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Trevlig helg till alla. Stort grattis till dotterns bagge, jag tittade på galan. Det var stort...Första filmbolagen och en bagge på den

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...filmrollen...nedrans rättstavning)

      Radera
    2. Tack detsamma R-M.

      Ja, det var hennes första filmroll.

      Radera
  27. Lite knepigt idag. Men nu är det avklarat. Det har slutat snöa här. Ha en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
  28. Tack för dagens övning, några lite svåra, men inget speciellt.
    Vi får ta nya tag nästa lördag. "Kanske" frun har stor födelsedag då, så hon får nog all uppmärksamhet.
    Önskar fortsatt trevlig helg.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Grattis i förskott.

      Radera
  29. Tack för idag! Nu blir det en lugn dag i soffan. Det är tur att det är mycket sport på TV. I morgon får vi hålla tummarna för killarna i svenska handbollslandslaget!
    Jag fick just ett positivt svar om Covid, tyvärr. Det är bara att hoppas att jag inte blir mer sjuk, än vad jag är.
    Jag önskar alla andra en fin helg.
    //Carin

    SvaraRadera
  30. Godmorgon från ett halvgrått Mellerud regnet hänger i luften men inomhus är det torrt å varmt.Stort grattis till Sara!! Ska absolut se filmen. Här väntar vi på samtal från min mans son, jag ska bli bonusfarmor när som helst (bf 16/1) Efter krysset ska vi försöka tapetsera klart vårt vardagsrum och sätta upp golvlister....och vänta... mvh Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Susanne.

      Tack. Lycka till med både tapetsering och bonusbarnbarn.

      Radera
  31. Hejsan Krister !
    Tack för viss hjälp idag.
    Grattis till dotterns guldbagge, konstigt såg ju programmet, inte uppfattade jag hennes namn nämnas.
    Då ska jag se det på play.

    Så skönt att Eldemannen är tillbaka.
    Och vilka låtar, underbart.Lyssnar sällan på musik.mwr är just Lördagar.
    Tagit SVD på 5 veckor får av apotea.se xtra billigt 50 kr. tredje gången nu då får jag passa på den är så dyr annars. För i lokalblaskan står det inte mycket.LT. den har jag bara Fredag-Lördag.

    Klapp till fine Hugo och kli till Bucky och Alexi. Prinzen tackar för klappen, han bantar än det får han nog göra livet ut., så borstar jag hans päls med barnpuder, för han når inte ner till ändalykten.

    Ha en fortsatt fin helg och vecka.
    🌞🍀🧁☕💚⭐

    SvaraRadera
  32. Hej Krister, strul med att logga in idag.
    Grattis till din dotter och Guldbaggen.
    Snöar även här i Lockne.
    /Ulla

    SvaraRadera