lördag 22 januari 2022

Melodikrysset vecka 3 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en morgonpromenad med Hugo och en längre promenad med mig själv sitter jag nu vid köksbordet för att försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

Mellan promenaderna har jag hunnit äta en enkel frukost. Sammanlagt har jag idag gått 15 km i det vackra vintervädret.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en väldigt fin vecka. Det har varit den ekumeniska böneveckan för kristen enhet i Järfälla liksom i hela världen.

Det har för mig inneburet att jag i söndags predikade i Jakobsbergskyrkan och att jag under veckan firat kvällsgudstjänster i Heliga trefaldighets katolska kyrka, Aspnäskyrkan och Jakobsbergskyrkan.

Jag har också lett mässan i Järfälla kyrka, Sinnesromässan i Maria kyrka och församlingens Förbönsmässa i Järfälla kyrka.

Utöver detta och en del administrativa uppgifter  har jag haft möte med Kyrkogårdsutskottet, Ekonomiutskottet och ledningsgruppen. Sist men inte minst har jag träffat kyrkoherdarna i kontraktet och samtalat med församlingens nya pastorsadjunkt.

På min fritid har jag utöver alla promenader (110 km hittills denna vecka) med och utan Hugo tittat på mina favoritprogram på tv, "Antikrundan", "Sveriges Mästerkock" och "På spåret".

"Kung Bore" har kommit tillbaka till Järfälla. Just nu är marken täckt av ett tunt lager snö och det är minus 6 grader. På himlen har vi moln även om solen tittat fram ett par gånger under min promenad runt Görvälns slott.

Även denna lördag ersätts Anders Eldeman av Titti och Lasse. Vi hoppas att de klarar det lika bra som förra lördagen och önskar Anders en snar bättring.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 11: Vi inleder dagens kryss med "Radiohead" och deras sång "Karma police".

L 4 och V 7: "Tommy tycker om mig" framförs av Love Antell.

V 13: Cher sjunger sin vackra sång "Dark lady".

V 6: "Spice girls" var väl fem från början? Jag undrar hur många de var när de sjöng in "Wannabe".

L 2: "Can can" komponerades av Offenbach.

V 14: Sången "Bamsens födelsedag" är hämtad från sagan om "Klas klättermus".

V 8: Vi får höra Tommy Nilsson med "En dag" i en engelsk version.

L 10: Ed Sheeran sjunger sin otroligt vackra sång "Perfect".

L 3 och L 9: "Dream a little dream of me" framfördes av "The mamas and the papas".

L 5: Style sjunger sin "Vill ha dej" i en engelsk version som har titeln "I want you".

V 9: Peg Parnevik och Pontus Petersson sjunger "Blommor där du står".

L 12: Som vi gissat länge, så är det Ior som efterfrågas. Jag tror dock inte att hans namn nämns i titelsången om "Nalle Puh".

V 1: Vi går i mål med Anita Hegerlands sång "Mitt sommarlov" fast på italienska.

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag tycker att både Titti och Lasse skötte sig utmärkt även denna lördag.

Nu ska jag gå en promenad med Hugo innan jag i eftermiddag ska fira en kompis som i veckan fyllde 50 år.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herre, du hjälper både människor och djur.
Din nåd är dyrbar, o Gud, i dina vingars skugga
finner människor tillflykt."
ur Psaltaren 36

145 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett halvmulet Nynäshamn. Vi har lite snö och på balkongen är det -3,1 grader.
    Lycka till med dagens kryss. Vi får se vad Titti och Lasse hittar på idag!
    //Carin

    SvaraRadera
  2. Godmorgon. Just nu flyger det lite flingor i luften. Blir nog halt eftersom det är ganska mycket is på vägarna. Vi får ta det lugnt. Nu börjar vi strax med krysset.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Sex grader kallt och mulet. En smula snö på marken. Bortsett från det är det bra. Idag blir det en busstur in till Örebro med restaurangbesök på apprestaurangen Pinchos (brukar vara trevligt och gott!)! Sedan blir det lite veckohandling! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er fin tur till Örebro. Smaklig spis.

      Radera
  4. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Vacker solig morron idag. Jag har lyssnat på ring så spelar vi. Nu blir det melodikrysset, Anders Eldeman är fortfarande sjuk i covid så blir ersättarna idag med. Lycka till med kryssandet idag. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! 2 minusgrader. Ger fåglarna havregryn. Dom älskar det.

    SvaraRadera
  7. God förmiddag Krister och alla melodikryssare från ett kallt och soligt Gistad!

    SvaraRadera
  8. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet, idag i Hjärtum.

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla kryssare! Jag ser att Du lyckas hålla i Dina promenader och det gläder mig att ni i familjen även klarat er hittills från Corona. Nu på förmiddagen har vi -6 i Nås och molnen tornar upp sig. Utsikterna till en fin helg är inte så goda, men vi hoppas kunna åka till Tällberg i eftermiddag för att fira mässa om inte vädret (underkylt regn har nämnts i morgonrapporten från SMHI) sätter stopp. Under veckan har Else-Britt fått en behandling hos Naprapaten och tränar nu lite mer med att gå medan hon väntar på uppföljningssamtal från ortopedavdelningen i Mora och besked om när den första operationen kan ske. I övrigt har vi haft en stormig vecka med vindstötar upp emot 20 m/sek i byarna under 3 dagar, vilket har gjort att mina promenader har varit endast de dagligen nödvändiga till butiken för att lämna paket till kunder. Elpriserna varierar starkt från dag till dag och timme till timme, så vi försöker lägga tvätt m.m. på kvällstid, när taxan är lägre. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen, inkl Hugo, Alexi och Bucky, en fin helg och vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Alla i familjen utom jag hade covid förra året.

      Vad skönt att Else-Britt fått lite hjälp med knäet. Nu hoppas vi att hon får en tid för operation inom kort.

      Även vi har haft stormvindar i veckan. Det är tur att man har vindtäta kläder när man är ute och går.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  10. Godmorgon alla kryssare kallt även i Skåne
    -3 grader på morgonen

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne snöar det lätt, tyvärr ska det övergå till regn. Trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  12. Gomorron igen Krister, Luleå-6, i övrigt allt ok häruppe,ljuset kommer sakta men säkert tillbaka, nu ljust till 1430. Ha de så gott därnere i södern. Hälsa alla o Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Vad skönt att ljuset vänder åter även där uppe i norr.

      Ha det så bra och var rädd om dig.

      Radera
  13. God morgon på er alla 🌿

    Ingen sol lyser över Piteå idag🙂

    Men vi har sol i sinnet efter igår, då vänner från Norge var på middag hos oss.

    Vi har inte setts, på flera år. Det var så trevligt och glatt.

    Det kändes som om vi nyss har setts...

    Det finns mycket att vara tacksam för. 💕

    Önskar er en fortsatt fin dag

    Hejsvejs

    Annica

    SvaraRadera
  14. God morgon!
    Vi hälsar från ett Dorotea som haft omkring 0 under några dagar. Men nu har vädret ändrat sig, nu på morgonen så är det nytt snötäcke som håller på att läggas.
    Lycka till med kryssandet.
    Kjell och Christina .

    SvaraRadera
  15. Hej alla ser inga kommentarer

    SvaraRadera
  16. Nu funkar det visst! Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  17. Nu ger jag upp. Fler jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
  18. V9 jag har alltid undrat om man kan döpa sitt barn till Peg eller om det är ett smeknamn. V9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smeknamn Enligt WIKI så heter hon

      Ida PEG Josefin Parnevik

      Radera
    2. De är döpta till namn på P och helst med golfanknytning.

      Radera
    3. Har jobbat med en av syskonen. Inom vården. Också med namn på P.

      Radera
  19. Jag tror också v1 blir sommarlov

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Trevlig helg alla. Programledarna var bra idag också, godkänt med plus.

    SvaraRadera
  21. Då slutar vi med Sommarlov. Ha en fortsatt bra dag alla. Håll er friska så ses vi nästa vecka.

    SvaraRadera
  22. Ganska svårt kryss idag! Tack för sällskapet,kul med lite hjärngympa. Ersättarna var riktigt bra idag. Hörs nästa vecka. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för idag. Bra att vi kan hjälpa varandra. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande.
    Låg hela tiden med förskjutning mot radion märker jag.
    Men det fungerade ju iallafall.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Titti och Lasse skötte sig utmärkt!
    I kväll ska vi avnjuta en av Krister 75-års presenter, en middag på en libanesisk restaurang, tillsammans med fyra goda vänner. Det blir säkert gott och trevligt.
    Jag önskar alla en skön vinterhelg!
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Om jag känner min kompis rätt så bjuder hon också på libanesisk mat.

      Radera
  26. Tack för hjälpen idag. Hade svårt med en del men så lossnade det mot slutet. Blir nog en bra dag. Trevlig helg till dig Krister och alla kryssare

    SvaraRadera
  27. Hej Krister !'Äntligen fick jag lust och tid att lösa. Hoppas han kryar på sig snart gillar inte hen som pratar otydligt.

    Var det kul på TomTitt. Intressant i alla fall.


    Ha en fortsatt fin helg samt vecka
    Klapp till Hugo. och kli till Bucky och Alexi.

    💜🌞🍀🎈🧁☕🐕🐈🐈

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi.

      Det var väldigt roligt att se bonusbarnbarnet leka med yngsta dottern som han kallade lillasyster eftersom min äldsta dotter gör det.

      Jag tycker att både Titti och Lasse "skriker" men det kanske beror på mina hörapparater eller så är de vana vid andra sändningsförutsättningar.

      Klapp till Prinzen.

      Radera
  28. Hoppas att Anders snart tillfrisknar.

    SvaraRadera
  29. Grattis till guldbaggen i familjen!Så fantastiskt roligt och vilken dotter du har! Guds välsignelse!

    SvaraRadera