lördag 19 mars 2022

Melodikrysset vecka 11 - 2022

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag är jag tillbaka för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Jag vill redan nu meddela att jag inte kan vara med nästa lördag eftersom vi har klubbmästerskap i bowling då. Precis som förra veckan kommer jag nästa vecka att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Efter en morgonpromenad med Hugo och en lite längre promenad med mig själv har jag hamnat framför datorn vid köksbordet hemma i Jakobsberg. Under den andra promenaden stannade jag till i Centrum och drack en kopp kaffe. När jag kom hem har jag ätit en rejäl frukost. Hittills har jag idag gått drygt 13 km.

Hugo ligger i soffan och Alexi och Bucky ligger i sovrummet hos min fru.

Sedan förra helgen har jag haft en omväxlande arbetsvecka. Utöver en hel del administrativa uppgifter har jag har varit på kurs tillsammans med min biträdande kyrkoherde för att lära mer om begravningsverksamheten. 

Jag har också haft möte med församlingens ledningsgrupp och ett möte med kyrkogårdschefen och biträdande kyrkogårdschefen inför nästa möte med Kyrkogårdsutskottet.

Vidare har jag blivit intervjuad av några gymnasieelever som hade i uppgift att intervjua en troende person. Det var en oerhört spännande intervju med kluriga frågor. Det blev ett fint samtal och de sken upp när de förstod att jag är pappa till en vinnare av Guldbaggen.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader. Sedan i måndags har jag gått 115 km. Självklart har jag haft med mig Hugo på en del av promenaderna men de längsta klarar han inte just nu eftersom han har ett litet sår på en av tassarna.

Jag har också varit hos urmakaren för att byta remmen på en av mina klockor och gjort ett besök hos tandhygienisten. Även en bowlingmatch och en bowlingträning har hunnits med.

Det vackra vårvädret men kalla morgnar och varma soliga dagar, har fortsatt under veckan. Just nu skiner solen på en klarblå himmel och vi har redan 6 grader varmt. Vädret påminner väldigt mycket om våren i Kabul där jag tjänstgjorde 2003.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 9: Lennart Palm från Lerum inleder dagens kryss med "Jag vill vara din Margareta" på sin partyorgel.

L 10: "Medevi brunnsorkester" framför "Vintern rasat ut bland våra fjällar".

V 13: "En dålig idé" framförs av Linnea Henriksson. Hon har en vacker röst men jag har väldigt svårt att höra orden när hon sjunger.

L 14: Vi får höra "The Beatles" fina melodi "Lucy in the sky with diamonds" i en instrumental version som låter lite indisk.

L 9 och L 5: Sången "Come what may" med Ewan McGregor och Nicole Kidman är hämtad från filmen "Moulin Rouge". En film jag sett ett flertal gånger.

L 3: Gösta "Snoddas" Nordgren sjunger en sång jag inte kan titeln på.

V 16 och V 8: Gruppen som framför "Breathless" heter "The Corrs".

V 15, L 4 och L 15: "Tea for two" framförs i en instrumental version. Den handlar om te.

V 11: Vi får höra årets sång inför OS, "Guld, svett och tårar". Det är Liamoo och Klara Hammarström som sjunger.

V 7: "Swing it magistern" heter både melodin och filmen.

L 2, V 1 och L 6: Duetten som sjunger "Gråter om du du vill" består av Thomas Stenström och Miriam Bryant.

V 12: Vi går i mål med "När lillan kom till jorden" eller "Majas visa".

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag har ännu inte kommit på vilken sång det var som "Snoddas" sjöng.

Nu ska jag förbereda morgondagens två mässor och mottagande av den nya Kyrkorådet.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lindra mitt hjärtas plåga,
för mig ut ur mitt trångmål.
Tänk på mitt lidande och mitt betryck
och förlåt mig alla mina synder."
ur Psaltaren 25

134 kommentarer:

  1. Godmorgon 🌻

    Försov mig i lördags 😳 vaknade 10.30...blev något besviken.
    Har aldrig hänt förut. ☺️

    Temperaturen i Piteå, ligger på 4°

    Igår var maken och sonen, på en skotertur i strålande solsken. Än så länge har vi skoterföre.

    Idag ska vi ut till vänners sommarstuga.
    Där blir det utelunch vid eldstaden.

    Och ikväll blir det mudikgudstjänst, i Tallhedskyrkan, med andra vänner.

    Önskar er alla, en fin fortsatt helg.

    Hejsvejs
    Annica 💕



    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Hoppas att ni får en fin dag vid eldstaden och en givande musikgudstjänst i kväll.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  2. God Morgon Krister och alla andra kryssare. I dag hade vi – 6 i morse i Nås, men solen skiner och värmer och det är redan +grader. Hoppas Du hade fint väder på morgonpromenaderna. Bland morgonnyheterna kom den nya rollistan till årets Ingmarsspel som efter 2 års paus återupptar föreställningarna den 1 -5 juli, då vi gestaltar minnet av när 37 personer lämnade NÅS 1896 för att i Jerusalem möta Jesus som skulle komma tillbaka något år senare enligt den predikant som gästade bygden. Detta resulterade sedan i att Selma Lagerlöf skrev sina romaner Jerusalem 1 och 2. Vi önskar alla välkomna till Nås i dessa dagar och se spelen. För övrigt väntar vi fortfarande på att Lasarettet i Mora skall höra av sig angående Else-Britts knäoperation. I eftermiddag firar vi mässa på Tällberg. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag brukar dela ut en bok skriven av David Fisher som handlar om dessa människor. Jag tror att den heter "Vykort från det Heliga landet".

      Vi fortsätter att hålla tummarna och be för Else-Britt och hennes operation.

      Jag önskar er detsamma.

      Radera
    2. Bokens foton är tagna av fotografer som härstammar från Nås, Erik Matsson och Hol Lars (senare Lewis) Larsson som senare blev svensk konsul i Jerusalem.

      Radera
  3. God morgon Krister. Från ett soligt väring. Mvh iren

    SvaraRadera
  4. God morgon!
    Här har vi en gråmulen dag med +3 grader.
    Hoppas på ett svårt kryss med kluriga frågor.
    Christina och Kjell i Dorotea
    Lycla till med krysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Det gör jag också.

      Radera
    2. Plattan och jag är ovänner så den får stå i skamvrån!!!

      Radera
    3. Hoppas att den skärper till sig...

      Radera
  5. Godmorgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt och varmt i skövde. Härligt! Ska träff mina barn och barnbarn och barnbarnsbarn idag. Lite firande av min födelsedag. Lycka till idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Irene.

      Det låter som en härlig lördag. Njut av barn och barnbarn.

      Grattis!

      Radera
  7. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där solen skiner härligt efter en natt med några minusgrader.

    SvaraRadera
  8. Godmorgon. I Kåge är det idag +9 grader och rejält blåsigt. Nu börjar vi strax.

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. Solen glittrar fantastiskt i vattnet i hamnen. På balkongen är det 11 grader varmt.
    Förra veckans genrep av Melodikrysset var lyckat. Barnbarnen var mycket nöjda och det var min Krister och jag också.
    I veckan har jag varit hos tandläkaren, och det gick bra.
    Lycka till med dagens kryss.
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Låter som en lyckad lördag.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla lösare! Idag är det varken bridge eller något annat så nu sitter vi här och väntar! Strålande vårväder! Vi är ju mitt inne i en underbar långsam vår som jag älskar! Lycka till alla lösare! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
  11. Godmorron Krister o alla kryssare!

    SvaraRadera
  12. Margareta i valstakt!
    Palm kan han.

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    Är på vill Sundsvall idag med kompis.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Hoppas att du får en fin dag i Sundsvall.

      Radera
  14. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  15. Lucy in the sky with diamonds

    SvaraRadera
  16. L:9 MOULIN
    L:5 ROUGE

    Äntligen ett svar jag kan

    SvaraRadera
  17. V 16 the
    V 8 corrs
    Sång: breathless

    SvaraRadera
  18. Tack, grupper är min Akilleshäl

    SvaraRadera
  19. thomas stenström och miriam

    SvaraRadera
  20. L2 Thomas
    V1 stenström
    L6 miriam

    SvaraRadera
  21. L:2 THOMAS
    V:1 STENSTRÖM
    L:6 MIRIAM

    SvaraRadera
  22. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  23. Vi slutar med Maja. Lite klurigt kryss. Ha en fortsatt bra dag alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  25. Hej alla
    Trevligt kryss idag
    Lite småjobbigt att samtidigt torka en stor hund , han har badat have igen. Men det gick
    Ha en bra helg
    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Anders.

      Hoppas att Charlie torkar innan han ska bada igen.

      Radera
  26. Tack för idag. Snoddas träffade jag en gång i slutet på 60-talet, när han uppträdde i Nynäshamn.
    Jag önskar alla en skön vårvinter helg.
    Carin

    SvaraRadera
  27. Tack för sällskapet..
    Ganska lätt idag!!
    Här blir det en slappardag inget speciellt att göra. Tar kanske fram snöskotern!!
    Ha en bra fortsättning.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Kör försiktigt.

      Radera
  28. Tack för idag! bra kryss. Soligt o fint väder i Karlskrona. Ikväll blir det Lets dance ska bli kul. Hörs nästa vecka. Trevlig helg önskas Krister med familj o djur o alla kryssare/ hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Hej.
    En blåsig dag i Malå. Inte lättaste krysset idag. Skidskytte idag missas inte. En fortsatt trevlig helg.
    Christina

    SvaraRadera
  30. Hejsan Krister !

    Tack för viss hjälp idag.

    Klapp till Hugo och kli till Bucky och Alexi

    🌞🍀🕊🍦🌻


    SvaraRadera