lördag 18 juni 2022

Melodikrysset vecka 24 - 2022

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag sitter jag framför datorn, hemma vid köksbordet i Jakobsberg, då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade här har jag, efter frukosten, tagit en promenad med Hugo och en längre promenad i sällskap med mig själv och med Ring så spelar vi i öronen. Det har blivit 13 km hittills idag och drygt 110 km sedan i måndags.

Sedan vi hördes förra helgen har jag som vanligt haft en kort men givande arbetsvecka. Jag har endast tjänstgjort 3 dagar denna vecka eftersom jag tjänstgjorde förra söndagen och ska tjänstgöra i morgon.

Veckan har innehållit ett möte med projektledaren för vårt arbetsmarknadsprojekt, sammanträde med Kyrkorådet samt möte med Personalutskottet och styrelsen för Järfälla församlings förvaltningsbolag.

Jag har också haft ett väldigt fint samtal med imanen i en moské inne i centrala Stockholm.

Dessutom har vi haft sommarlunch för församlingens förtroendevalda.

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst och församlingens förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader. En del med Hugo och en del utan honom. Häromdagen joggade vi 3 km, för första gången på flera år. Jag har också varit på after-work med de medarbetare som jag är arbetsledare för.

Hugo gick och lade sig hos min i fru i vår säng direkt när vi kom in efter morgonpromenaden. Han ligger kvar där ännu. Bucky ligger bredvid Hugo medan Alexi ligger i Hugos transportbur.

I Järfälla har vi haft sommarvärme i ett par dagar. Därför var det ganska skönt att vakna till ett stilla sommarregn. Det upphörde dock för någon timme sedan så nu är det molnigt men uppehåll. Enligt prognosen ska det bli solsken senare idag. Just nu har vi 16 grader varmt.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 6: Vi inleder dagens kryss med Zarah Leander och "Vilja sången". Hon ackompanjeras av sin man eller make Arne Hülphers. Det vill säga att hon var hans fru eller maka.

V 4 och L 1: Vi får lyssna till "Det gåtfulla folket" i en instrumental version. Den är komponerad av Olle Adolphson med text av Beppe Wolgers.

V 8: "Bo Kaspers Orkester" framför "Gud ger ingen allt", vilket jag verkligen håller med om.

L 2: Robyn sjöng om "Världens bästa Karlsson". I alla boktitlar ingår ordet "Karlsson taket".

L 5: Jag tror att det vi hör är en så kallad gånglåt men vilken av dem har jag ingen aning om. I kommentarerna har jag fått veta att det var "Gånglåt från Äppelbo".

V 12: "The Beatles" berömda sång "Yellow submarine" framförs i en finsk version. Den handlar om en gul ubåt.

L 10: "Ingmar Nordströms orkester" framför Glenn Millers fina melodi "At last".

V 9: "Leopard" framförs av Laleh.

L 12: Bruce Springsteens omåttligt populära "Born in USA" framförs i en instrumental version. Jag har sett honom live i Budapest i slutet av 1980-talet då han framförde denna hänryckande sång. Redan vid första gitarr-riffet explodera hela stadion.

Just nu kan jag av någon anledning inte svara på era kommentarer.

V 7 och V 13: Den engelska gruppen "Spandau ballet" framför sin fina sång "True". De var väldigt populära på den tid då jag besökt stadens nöjeslokaler.

V 14: "Ta mig till havet" framförs i en instrumental version.

L 3: Det är Ella Fitzgerald som sjunger "My melancholy baby".

L 11: Vi går i mål med "I en grönmålad båt". Jag förmodar att de sitter i en eka gjord för två.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inte några större klurigheter men det var omväxlande och bra musik.

Nu ska vi gå ner till handelsområdet och köpa joggingskor till hela familjen och därefter ska jag ut och jogga några kilometer. Förhoppningsvis vill yngsta dottern hänga på. Senare i eftermiddag blir det sannolikt ett besök på den lokala puben för att spela biljard.

I morgon har jag högmässa klockan 11.00 och 16.00 vilket jag ser väldigt mycket fram emot.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en trevlig helg och en fin vecka så hörs vi nästa lördag.

"Men när Guds, vår frälsares, godhet och kärlek
till människorna blev uppenbara räddade han oss -
inte för att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan
för att han är barmhärtig - och han gjorde det med
det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden.'2
ur Titusbrevet kapitel 3

148 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett blött Nynäshamn. Det har regnat i natt och fönstren är fulla med regndroppar. Ute är det 17,6 grader.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  2. God Förmiddag Krister och alla kryssvänner

    SvaraRadera
  3. Godmorgon från ett Skepplanda med "Aprilväder" varierar mellan soligt mulet regn och soligt igen.

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lycka till med krysset idag.

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla X lösare. Sommaren är här sol och regn blandas i en normal Svensk årstid. Tack på förhand för hjälpen med att lösa Eldemans sista kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME.

      Jag tror att det är hans näst sista...

      Radera
    2. Ja jag hörde det så det blir att sätta sig om en vecka igen ! Ha en bra fortsatt lördag

      Radera
  6. God morgon Krister och alla kryssare! Efter en natt med lite har vi en härlig sommarmorgon med +15 och en sol som gör sitt bästa att titta fram bakom molnen. Under veckan som gått har Else-Britt förflyttats till Rehabavdelningen på Ludvika lasarett för att få hjälp att sträcka ut benen och lära sig gå igen, ett projekt som lär ta lång tid enligt läkaren i Mora. Vi får låta det ta den tid som behövs, det bästa är att hon slipper värken. Med hjälp av våra näringsprodukter hoppas vi på en snabbare muskeltillväxt, så att hon snart kan komma upp och försöka gå. Jag har dessutom fått lite närmare att besöka henne, nu är det bara 11 mils resa mot tidigare 20 för varje besök, vilket betyder att vi kan ses oftare. Nu ser jag fram emot en fin Midsommarhelg med mässa på midsommarnatten på ”Den Heliga Ängen i Tällberg och sedan är det hårdträning inför Ingmarsspelspremiären den 1 juli efter 2 års påtvingat uppehåll. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Bucky och Alexi en fin kommande vecka med härlig Midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad fint att Else-Britt fått komma närmre hemmet och att hon är på bättringsvägen. Nu hoppas och ber jag för att hon får en fin rehabilitering och snart är på benen igen. Men som du skriver - det får ta den tid det tar - huvudsaken är att hon inte har ont.

      Jag önskar er en så fin helg som är möjlig och så småningom en givande midsommar med mässa och allt.

      Lycka till med Ingemarsspelen.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  7. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Lycka till med kryssandet idag

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla lösare! Idag skulle vi snart varit på väg in till Örebro men när jag vaknade så hade jag lite feber så vi får stanna hemma. Febern kommer antagligen av den fjärde vaccinationen i går! Inne i stan invigs idag Open Art, en stor, spännande konstutställning som finns över hela stan och pågår ett par månader. Det finns alltså tid senare! Nu löser vi! Lycka till! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Hoppas att du snart blir frisk igen.

      Radera
  9. Hade tydligen fel Anders Eldeman gör ett kryss till. BRA

    SvaraRadera
  10. God förmiddag Krister och alla kryssare från vackra Köpenhamn!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Birgitta i det vackra Köpenhamn (min favoritstad på jorden)

      Radera
  11. God morgon Krister och alla andra. Grå morgon i kungsör.Väntar på solen.

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne har vi mulet och regn. Igår hade vi en fantastisk fin skolavslutning med sol. Så nästa vecka är sista arbetsveckan.
    Trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
  13. L6 FRU ? (zarah leander Vilja sången)

    SvaraRadera
  14. Godmorgon
    Här på västkusten är det soligt men ack så blåsigt

    SvaraRadera
  15. Kryssar från ett molnigt Karlskoga där solen börjar tränga igenom. Motorsportvecka hörni stan då allt livas upp, så härligt. Ledig helg från jobb :))) Önskar er alla en fin lördag. Hälsningar Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Katarina.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  16. V:4 DET GÅTFULLA FOLKET
    L:1 BEPPE

    SvaraRadera
  17. V4 L1 dET GÅTFULLA FOLKET / OLLE Adolphson

    SvaraRadera
  18. V.4 Det gåtfulla folket L.1 Beppe

    SvaraRadera
  19. V4 Det gåtfulla folket

    SvaraRadera
  20. V8 BO kaspers (GUD GERR INGEN ALLT)

    SvaraRadera
  21. god morgon till alla kryssare.

    SvaraRadera
  22. Det är väldigt mycket att stå i inför valet i höst just nu. Dessutom sitter i jag i presidiet för vår bransch kongress i augusti. det ska bli skönt med semester snart. (1 vecka kvar att arbeta)
    p.s. ni går väl och röstar i september!

    SvaraRadera
  23. V7 SPANDAU balett ?

    SvaraRadera
  24. God morgon från oss i Dorotea!

    SvaraRadera
  25. Yellow submarine är bl a skriven av Paul McCartney, som fyller 80 år idag.

    SvaraRadera
  26. L5 Gånglåt från Äppelbo

    SvaraRadera
  27. Gånglåt från Äppelbo

    SvaraRadera
  28. L5 "Gånglåt från Äppelbo"

    SvaraRadera
  29. V14 TA mig till havet

    SvaraRadera
  30. Ta mig till havet

    SvaraRadera
  31. L3 ELLA fitzgerald "My melanchony baby"

    SvaraRadera
  32. LK11 Eka Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  33. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  34. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  35. Tack för idag. Trevlig helg och midsommar alla.

    SvaraRadera
  36. Lätt kryss idag roligt, tack för trevligt sällskap o lite hjärngympa. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare.

    SvaraRadera
  37. färdig kryssat för idag. Tack för sällskapet och nu ska jag gå ut och montera ihop mitt nya växthus.
    Tack för mig.

    SvaraRadera
  38. Tack för idag! Få se vad Anders Eldeman hittar på nästa lördag på hans sista kryss. Förhoppningsvis är jag i Karlshamn då.
    Trevlig helg önskar jag alla!
    Carin

    SvaraRadera