lördag 10 september 2022

Melodikrysset vecka 36 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag i husbilen, bredvid Falu koppargruva, då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag genomfört veckans fjärde och sista löppass. Det blev 6 km i de vackra omgivningar. Hugo stannade kvar hemma hos min fru som tyvärr blev sjuk i torsdags och valde att stanna hemma i helgen.

I veckan har vi genomfört två medarbetardagar med föreläsningar och poängjakt i tillfälligt sammansatta lag med medarbetare från alla arbetslagen.

Jag har också deltagit i möten med Ekonomiutskottet, Personalutskottet och kommunens civilsamverkansråd. Under en eftermiddag var jag och kanslichefen på det nya stiftskansliet för ett möte kring uppdatering av vår församlingsinstruktion.

Utöver detta har jag haft ett samtal med företagshälsovården kring en undersökning och ett samtal inför en kommande vigselgudstjänst.

Sist men inte minst har jag lett en högmässa och församlingens förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt promenerat med och utan Hugo samt joggat. Jag har också spelat en hel del biljard med kompisarna på den lokala puben.

I Falun skiner solen genom ett tunt molntäcke och temperaturen är redan uppe i 11 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 1: Vi inleder dagens kryss med ABBA´s sång "Our last summer" ur filmen "Mamma Mia". Det är Colin Firth, Pierce Brosnan och Stellan Skarsgård som sjunger. Jag har inte sett filmen men min fru och dotter har gjort det åtminstone 20 gånger varför jag hört sången ungefär lika många gånger.

V 5: I går kväll badade jag och min kompis jacuzzi på hennes altan och då lyssnade vi bland annat på Clara Klingenström och "Behöver inte dig idag".

L 6: Vi får lyssna till ledmotivet ur baletten "Svansjön".

L 3: "Walking my baby back home" fick på svenska titeln "Sakta vi gå genom stan". Det är Beppe Wolgers som skrivit den svenska texten.

V 8 och L 2: Ett annat ord för andlig sång är psalm. Här sjunger Christer Sjögren psalm 235 "Som en härlig gudomskälla". Det är oftast den mest omtyckta sången bland konfirmanderna. I folkmun kallas den "Pärleporten". Christer var sångare i "Vikingarna".

L 4: Lena Ph sjunger "Talking in your sleep". Jag tror inte att man pratar i sömnen under en dröm, men det är kanske just då man gör det?

V 7: Vi får höra "Purple rain" i en italienska version. Det är en av Prince´s bästa låtar.

V 12: Dana Dragomir spelar "Mio min Mio" på sin panfljöt. En otroligt skicklig musikartist.

V 9: "7 seconds" med Youssou N´Dour och Neneh Cherry var omåttlig populär under mitten av 1990-talet. Siffran som ska in på V 9 måste vara sju.

L 10: Vi får höra "Kaffe utan grädde" i en instrumental version.

V 13: Andrea Bocceli och Céline Dion sjunger tillsammans "The prayer". Det var den andra frågan som verkligen berör mitt liv. Psalmer är en otroligt viktig del av min vardag och bönen fyller mina promenader och löprundor.

V 11: "Monday morning" med "Peter, Paul and Mary" fick på svenska titeln "Ballad om Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind" med text av Cornelis.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll varierad och fin musik men ingen större klurighet. Jag tycker att Annika, precis som kollegan Anna Charlotta, sköter programledarskapet på ett alldeles utmärkt sätt.

Nu ska jag gå och duscha innan jag och min kompis ska ta en fika och sedan en lång promenad.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lova Herren, min själ,
minns allt det goda han gör:
han förlåter alla mina synder
och botar alla mina sjukdomar,
han räddar mig från graven
och kröner mig med nåd och barmhärtighet,
han fyller mitt liv med allt gott,
och jag blir ung på nytt som en örn."
ur Psaltaren 103

119 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister med familj o djur o alla mellokryssare! Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Nu får du leta koppar idag! Lol

    SvaraRadera
  3. God förmiddag Krister och alla melodikryssare!
    /Birgitta, Gistad

    SvaraRadera
  4. God förmiddag Krister o alla kryssare
    Nu ligger du ute på nätet

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Skåning.

      Vad bra att det fungerar trots att jag inte har någon el.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla kryssare. Trevligt att Du besöker Falun och Dalarna. Här i Nås har vi i dag +9, molnigt och vindstilla. Veckan har fyllts av gräsklippning, promenader, besök hos Else-Britt och 2 utbildningar med våra produkter. Vi har båda förtidsröstat, och det var mer folk än vanligt som köade för att utnyttja sin rättighet att lägga sin röst. Else-Britt har kommit tillbaka och kunnat återuppta träningen lite grand. Vi hoppas att det skall kunna ske fullt ut kommande vecka. I morgon hoppas jag kunna fira mässa i Leksands kyrka. Vi båda önskar Dig och familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att höra att Else-Britt är på väg i en god riktning.

      Önskar dig en fin mässa och en trevlig helg.

      Även jag har förtidsröstat.

      Radera
  6. God förmiddag från ett soligt Kåge. +12,5 grader. Nu börjar vi strax med krysset.

    SvaraRadera
  7. Godmorgon från ett mulet Lomma i Skåne.

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    I Lockne är det lite molnigt och 9 grader. Veckan har bjudit på soliga dagar.
    Trevlig helg i Falun.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Ulla.

      Tack och tack detsamma till dig i Lockne.

      Radera
  9. God morgon från Malung

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. På redden i hamnen ligger ett stort kryssningsfartyg, Norwegian Prima, som vi har fin utsikt över.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  11. L1 Skarsgård Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Vad bra att allt funkar trots att jag inte har någon el utan endast batterier.

      Radera
  13. God morgon Krister och alla lösare! Förra lördagen var det bridge så då hoppade vi över krysset! Efter bridgen var vi på restaurang och firade att Ann har fått en fast tjänst efter drygt ett år som vikarie! Det känns bra! Idag skall vi röja och städa och plocka upp lite potatis och lök! Hösten är på gång med mörka kvällar och lite småkyligt! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Grattis till Ann och en fast tjänst.

      Lycka till med dagens skörd.

      Radera
  14. God morgon från ett soligt Dorotea.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  15. V5 Klara Klingenström Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  16. V8 Psalm Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  17. L2 Vikingarna Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  18. L4 Dröm Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  19. V7 Rain Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  20. V12 Dana Dragomir Lisbeth Karlskrona glömde skriva mitt namn

    SvaraRadera
  21. Åh, en Kristerfråga! :-)

    SvaraRadera
  22. v11 Åkare Fredrik Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  24. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  25. Ha en fortsatt solig och bra helg. Hoppas att din fru tillfrisknar Krister. Nu går jag ut i solen och fortsätter med att rensa lingon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma M.

      Hon mår redan bättre men det är inget kul att ligga sjuk i en husbil. Då är det bättre att vara hemma.

      Lycka till med lingonen.

      Radera
  26. Bra kryss idag! Glöm inte att gå o rösta. Trevlig Helg till Krister med familj o djur o alla mellokryssare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kryahälsning till din fru.Lisbeth Karlskrona

      Radera
    2. Tack detsamma.

      Jag har redan röstat.

      Radera
  27. Tack för idag, hoppas det gick bra för dig? Tveksam önskan till ett proffs som du, verkar kunna allt om musik och frågorna.
    Ha en fortsatt fin skön helg. Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma Christina och Kjell.

      Skulle inte kalla mig proffs utan amatör vilket betyder att jag inte gör det för pengar utan av kärlek till musiken.

      Sanningen är att jag lyssnar väldigt mycket på musik och att jag tycker om det mesta. När jag inte kan något så googlar jag och försöker lära mig allt där jag har en lucka.

      Radera
  28. Tack för idag! Hoppas du får en fin vistelse i Falun.
    Nu ska jag titta på BBC och se kung Charles III. Det har hänt mycket i Storbritannien denna vecka.
    Trevlig helg önskar jag alla.
    Carin

    SvaraRadera
  29. kryahälsning till din fru Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  30. Hejsan Krister !
    Tack för viss hjälp idag med.
    Var till min Dr. Ali igår som sa jag måste fortsätta ta sprutorna, tabletter är bara förebyggande. Eftersom jag ska ta dom i 6 månader, så tar det tydligen tid att bli av med svullnaden. Han trodde inte att örtsalvan gjort så jag fick detta. Ont gör det också,.
    Promenader är bra botemedel.
    Tur jag har Prinzen att trösta mig med nu när älsklingen är uppe i Jenkisjärvi och jagar älg.
    Önskar dig en fortsatt fin helg och vecka hoppas din fru kryar på sig.
    🌞🌹🥤🍰☕🍦🐈🐈🐕🎉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Min doktor heter också Ali...

      Kram Prinzen mycket tills din älskade kommer hem från älgjakten.

      Tror min fru repar sig ganska snart. Hon är vältränad och stark.

      Trevlig helg.

      Radera
  31. Bra kryss idag! Glöm inte gå och rösta! Kryahälsning till din fru. Trevlig helg önskas Krister med familj o djur o alla mellokryssare! /Lisbeth Karlskrona/

    SvaraRadera
  32. Tack för dina bibelord som ofta är den största upplevelsen under Melodikrysset. Tack från Åke

    SvaraRadera