lördag 24 september 2022

Melodikrysset vecka 38 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även denna lördag sitter jag framför datorn vid köksbordet hemma i Jakan då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Jag vill redan nu förvarna om att jag inte kommer att vara med under direktsändning de kommande två lördagarna. Den 1 oktober ska jag springa "Mental Health Run" på Djurgården och den 8 oktober är jag på tjänsteresa i Köpenhamn. Som vanligt kommer jag att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Idag har jag tagit en otroligt lång sovmorgon eftersom jag är ensam hemma. Jag gick inte upp förrän kl 08.30. Min fru, yngsta dottern, Hugo, Alexi och Bucky är i Karlskrona för att fira min svärmor som fyller 80 år på måndag.

Det innebär att det inte blev någon morgonpromenad med eller utan Hugo. Direkt efter krysset ska jag genomföra veckans långpass. I appens träningsprogram står det "lätt löppass" i 80 minuter vilket innebär att jag hinner ca 12 km.

Min arbetsvecka har varit väldigt omväxlande men lugn. Förra lördagen lagade jag mat till en grupp pensionärer som bjudits in till "nostalgi-middag" i Prästgården. I söndags ledde jag en vigselgudstjänst och högmässan i Järfälla kyrka.

I måndags var jag i Farsta för att ta del av slutrapporten för det digitala projekt som Järfälla församling deltagit i. Tisdagen ägnades åt prostmöte tillsammans med biskopen och de resterande av veckans dagar har jag varit på St Davidsgården i Rättvik tillsammans med Järfälla Kristna Råd för våra återkommande samtalsdagar.

Den lilla fritid jag haft har ägnats åt promenader och ett flertal löppass.

I Järfälla har vi molnigt men det är drygt 10 grader. I torsdags morse var det minusgrader när jag var ute på min morgonrunda i Rättvik.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 4: Vi inleder dagens kryss med Patti Smith och "Because the night". Hennes låtskrivarpartner är Bruce Springsteen.

L 5: Pavarotti sjunger "Nessum dorma" ur "Turandot" vilken är komponerad av Puccini. Den har jag med flera olika sångare på min Spotify.

L 2: "Med hjärtats egna ord" framförs av Josefin Nilsson.

V 8 och V 12: Det var Birgit Friggebo som uppmanade en grupp upprörda människor att sjunga "We (vi) shall overcome". Sekvensen var med i Barnradion precis innan krysset. Här var det Mahalia Jackson som framförde den vackra sången.

L 1: "Vikingarna" sjunger sin fina sång "Du gav bara löften". Den spelades flitigt i bilen under mina sena tonår.

V 7: Liza Minnelli sjunger "All that jazz" ur musikalen "Chicago".

V 14: "100" framförs av Ana Diaz. Jag visste inte att hon skrivit sånger till andra artister. Man lär sig något nytt varje dag.

L 6: Upphovsmannen till "Vi får vingar när vi älskar", här med Lill-Babs är Thomas Di Leva.

L 10: Sången "Titta, kom och titta"  handlar om John Blund. På engelska heter han "Sandman".

V 11: Amy Winehouse sjunger "Back to black".

V 3: "You´re gonna get it" med "Trance Dance" var otroligt populär i slutet på 1980-talet då jag fortfarande besökte diskotek vid några tillfällen per år. Det måste vara Ben Marlene som efterfrågas.

V 13 och L 9: Vi går i mål med Danny Saucedo som sjunger Ted Gärdestads sång "För kärlekens skull".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det är verkligen omväxlande musik och bra artister. Frågorna är inte helt förutsägbara som de kunde vara när Eldeman ledde programmet, ändå skaver det med de mångordiga frågeställningarna. Än mer stör det med alla ledtrådar. 

Kanske har programledarna fått instruktioner om att ändra svårighetsgraden för att locka fler lyssnare? Eller att göra det mer som ett underhållningsprogram och mindre som en frågesport? Kanske är det något annat. Problemet kan bli att de kommer att tappa några av sina trogna lyssnare.

Hur som haver så kommer jag att fortsätta med att följa Melodikrysset åtminstone till nästa sommar, innan jag fattar några drastiska beslut.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor;
jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig,
som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ.
Mitt ok är skonsamt och min börda lätt."
Matteus evangelium kapitel 11, vers 28-30

106 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Idag är det mulet och 14 grader varmt ute här.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  2. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där vi haft ett stilla regn under natten men nu är det uppehåll och 12 plusgrader. En härlig morgon med andra ord. Jag förmodar att Du kommer att träffa några av mina arbetskamrater i början på veckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Jag kommer att träffa dem måndag till tisdag, vilket jag ser fram emot.

      Radera
  3. Idag får jag lösa krysset i efterhand. Dags att sätta ut plogkäppar. /Ulla i Lockne

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Lycka till med detta viktiga arbete.

      Radera
  4. God morgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lite sol och lite moln. 15 plusgrader i solen förstås.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från Mellerud. Duggregn här.

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla kryssare! Beundransvärt att Du håller i Din löpträning! Jag trodde ett tag att Du skulle springa ngt lopp i Lidingöloppet, något som Herbalife var med och sponsrade i början på 2000-talet under 3 år. Både Else-Britt och jag sprang då milen för Team Herbalife under dessa år och Else-Britt passade på att ta tjejklassikern för första och enda gången. Jag önskar Dig lycka till nästa lördag Menthal Health Run. Trevligt initiativ med nostalgimiddag. I dag har vi regn och +10 och höstmörkret råder i Västerdalarna. Måndag den 3 okt skall Else-Britt få träffa läkaren i Mora som opererade henne för att han skall se vad som gått fel och orsakar värken som kommit tillbaka. Skönt att det börjar hända lite. Vi önskar Dig och hela familjen en fin helg på respektive håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag väntar lite till med att springa något längre lopp. Kanske blir det halvmaran nästa år. I mina yngre år sprang jag väldigt många lopp, bland annat marathon så jag vet vad som krävs för att klara långa lopp.

      Vad bra att Else-Britt får hjälp med smärtan. Nu hoppas och ber jag för att det ska lossna i rehaben.

      Jag önskar dig och Else-Britt detsamma. Hälsa henne.

      Radera
  8. Godmorgon Krister o alla kryssare! Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  9. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. God morgon 🌻
    Här I Piteå ligger utetemperaturen på 13°
    Kommer fortsätta att hösta i trädgården.

    Ikväll ska vi bli utbjuden på lokal av vänner. Vi tar hand om deras hund medan de jobbar.

    Och igår var vi på middag hos andra vänner.
    Vänner är rikedom.🌸

    Önskar er en fin helg

    Hejsvejs
    Annica 🍃



    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Önskar er en trevlig kväll och helg.

      Hejsvejs.

      Radera
  11. Nu kör vi , lycka till 😀

    SvaraRadera
  12. Hej Krister , vi är med och på väg till Bröllop i Jönköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsningar Ewa och Magnus Gullbrannagården

      Radera
  13. Trevlig krysslördag i fint höstväder, ute ! Önskar er alla en skön dag. Har haft kryssledigt några veckor.

    SvaraRadera
  14. V4 Springsteen Lisbeth

    SvaraRadera
  15. L5 Puccini Lisbeth Vackert

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister och alla lösare! Idag sov vi länge och gott! Gårdagen ägnades nämligen åt att börja tömma ett magasin där vi har en massa saken som vi samlat på oss under åren! Vi har flyttat ihop som vuxna och är samlarnaturer båda två! I går fick jag hjälp av en bridgekompis att bära saker! Vi har fått möjligheten att förvara våra saker uppe på logen här där vi bor och det sparar ganska mycket pengar varje månad! Kroppen är ganska mör idag men allt har fungerat bra! Lycka till! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Skönt att få ordning på sina saker.

      Radera
  17. Lite märkligt, men det pratades i radioprogrammet innan om kalabaliken i Rinkeby. Och Birgit att ställde sig upp och började sjunga We shall overcome...

    SvaraRadera
  18. L6 Thomas Di Leva Lisbeth

    SvaraRadera
  19. Tack för idag, trevlig helg:)
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  20. L9 Ted Gärdestad Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  22. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  23. Svårt kryss idag! Tack för sällskapet. Trevlig Helg till Krister o alla kryssare! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Efter lunch ska vi åka till Saltsjö-Boo och titta på när ett av barnbarnen spelar innebandycup.
    Lycka till med loppet i morgon!
    Jag önskar alla en skön höstweekend.
    Carin

    SvaraRadera
  25. Aldrig mer får jag se dig sjöng väl Vikingarna?

    SvaraRadera
  26. Aldrig mer får jag se dig, sjöng väl Vikingarna?

    SvaraRadera
  27. Jag tycker att Annika Jankells kryss idag var kanonbra! Klurigt och kul.

    SvaraRadera