lördag 22 oktober 2022

Melodikrysset vecka 42 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Då sitter jag återigen vid köksbordet, hemma i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo och jag har tagit en promenad på 8 km efter frukosten så nu har han lagt sig i sängen bredvid min fru. Hans kattkompisar Alexi och Bucky ligger också i vår säng och njuter av lördagsmorgonen.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn vecka med tre lediga dagar som jag ägnat åt att springa och ta långa promenader.

De dagar jag varit i tjänst har jag varit på högmässa i min gamla hemförsamling, Vantör, som i söndags tog emot sin nya kyrkoherde. Järfälla och Vantör församlingar är sedan många år tillbaka vänförsamlingar, vilket innebär att vi ber för varandra på söndagarna, besöker varandra och samarbetar kring en gemensam vänförsamling i Tanzania som heter Kiwalaa.

Dessutom har jag lett en högmässa, församlingens Förbönsmässa och haft ett möte med min ledningsgrupp, träffat våra husmödrar, planerat ramarna för nästa års församlingsläger och gjort ett hembesök.

Sist men inte minst har jag haft samtal inför nästa veckas två begravningsgudstjänster.

I Järfälla har hösten kommit på riktigt med kyliga morgnar och hög frisk luft. Det är ett underbart väder att springa i. Just nu är det molnigt och 7 grader.

L 4: Dagens kryss inleds med Natalie Cole och "This will be".

L 1: "Hagsätra IP" det vill säga Niklas Strömstedt och Andreas Jonsson sjöng sången med samma titel som gruppnamnet inför Olympiska spelen i London 2012. Jag har bott precis bredvid Hagsätra idrottsplats. Jag förmodar att spelen ska in på L 1.

V 13 och L 3: Suzanne Vega sjunger "Tom´s diner" a capella.

L 2: "Mariann från Tylösand" framfördes av Barbados vars sångare heter Magnus Carlsson, MC.

V 5: "Depeche-Mode" sjunger sin otroligt vackra sång "Enjoy the silence". Jag har en kyrkoherdekollega som är en av gruppens absolut största fan. Även jag tycker att de är väldigt bra.

V 8: Skådespelaren som efterfrågas måste vara Alan Alda, det vill säga "Hawkeye" från tv-serien "MASH". 

V 10: "Lyckliga gatan" med Anna-Lena Löfgren var en av mina barndoms absoluta favoritsånger. Jag tycker fortfarande att den är bra och sjunger med eftersom jag kan texten utantill.

L 14 och L 5: "Rich girl" framförs av Nina Simone. Hon är från USA men dog i Frankrike. Eftersom hon sjunger om pengar så kanske det är US dollar som behövs? Jag förstår inte riktigt vad denna fråga har med musik att göra.

L 7: Musiken kommer från någon av filmerna om "Helan och Halvan".

V 12: Gitarristen som efterfrågas är Mark Knopfler. Här spelade han "Sultan of swing" med "Dire Straits".

V 6: Laleh sjunger "Here I go again" i tv-programmet "Så mycket bättre". Det var ursprungligen en låt av "E-type".

V 9: Vi får höra Danmarks nationalsång "Det er et yndigt land".

L 11: Vi går i mål med "Nano" och "Hold on" ur melodifestivalen 2017.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det är både roliga frågor och omväxlande musik ändå tycker jag att det skaver på något sätt med de mångordiga frågorna. Mellanrummet fylls med massor av ord som inte är nödvändiga för att förstå frågan. Jag undrar om de är till för att göra programmet mer underhållande.

Jag har också svårt för några av de frågor som jag tidigare kallat "Hipp hipp" frågor. Även Eldeman kunde ibland ha med sådana frågor.

Nåja, det blir bättre och bättre så jag ska inte klaga allt för mycket.

Nu ska jag åka in till stan innan jag ska förbereda morgondagens mässa. Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

Nästa lördag kommer jag inte att vara med under direktsändning eftersom jag ska gå på museum med mitt bonusbarnbarn. Jag kommer som vanligt att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

"Men nu är jag alltid hos dig, du håller mig vid handen.
Du leder mig efter din vilja, du för mig på härlighetens väg.
Äger jag dig i himlen, önskar jag ingenting på jorden."
ur Psaltaren 73

122 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är det också höst och på balkongen är det 9 grader. Vi har haft soligt och fint några dagar, men idag är det mulet.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Strax åker vi in till Örebro! Idag skall vi titta på filmen "Där kräftorna sjunger"! Vi blev båda väldigt fascinerade av boken och hoppas att man lyckats göra filmen lika bra! Sedan kanske det blir lite mat och lite annat också! Lycka till alla med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Hoppas att ni får en fin stund med film och god mat.

      Radera
  3. Godmorgon. Snart kommer min dotter hit och vi ska lösa krysset tillsammans.
    Solen försöker titta fram. Lycka till alla med krysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon M.

      Vad kul att göra krysset tillsammans med sin dotter. Lycka till.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla kryssare! Fantastiskt att Du redan hunnit med 8 km tillsammans med Hugo. Här i Nås har vi i dag mulet och +3, efter en klar natt med minusgrader, där jag såg Jupiter lysa som en mycket ljusstark stjärna. Else-Britt har nu kommit tillbaka efter incidenten den 29 augusti och hennes sjukgymnast berömde henne häromdagen när jag var på besök och sa att det nu går framåt och hon är bättre än någonsin tidigare efter operationen, vilket är mycket glädjande. Hoppet om att hon skall kunna komma hem om några månader lever fortfarande. Veckan har jag ägnat åt höststädning i trädgården med lövkrattning från de träd som fäller löven sent och övrig vård av buskar och blommor. I morgon skall jag fira högmässa i Nås, då det för en gångs skull ges möjlighet att göra det på hemmaplan. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky, en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad härligt att läsa att träningen fungerar för Else-Britt. Jag hoppas och ber för att hon snart ska få komma hem igen.

      Jag önskar dig en fin högmässa i morgon. Själv leder jag högmässan i Jakobsberg innan jag ska dela ut priser till de som vunnit i vår församlingstidning.

      Hälsa!

      Radera
    2. Tack, det skall jag göra

      Radera
  5. Gomorron Sverige å alla kryssare! Här i Valne Nälden ligger dimman tät med temperatur runt nollan,nästan vindstilla. Lycka till med dagens kryss som vi hoppas blir lite klurigare än de senaste! Annica å Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Annica och Christer.

      Jag delar er förhoppning om ett klurigt kryss.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Regnigt I skövde.

    SvaraRadera
  7. God morgon från ett regnigt Skepplanda

    SvaraRadera
  8. Godmorgon alla kryssare från ett mulet Björkhagen

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla kryssare från Gistad mitt i hösten!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Här I Lockne är det dimmigt och 5 grader. /Ulla

    SvaraRadera
  12. V13 Suzanne L3 Vega

    SvaraRadera
  13. God morgon!
    Nu är vi med!!
    Christina och Kjell I Dorotea,

    SvaraRadera
  14. V13 Susanne L3 Vega Lisbeth

    SvaraRadera
  15. L2 MC Magnus Carlsson Lisbeth

    SvaraRadera
  16. V5 Depeche Mode
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  17. V5 Depeche Mode Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Inte säker men
    L:14 US
    L:5 DOLLAR

    SvaraRadera
  19. L7 Halvan
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. Svar
    1. Älskar att digga till Dire Straits

      Radera
    2. Instämmer har sett deras gig 5 ggr först i Dire Straits, sedan i annan konstellation, en fantastisk musiker och gitarrist

      Radera
  21. L14 US L5 Dollar Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Mark Knopfler (Dire Straits)

    SvaraRadera
  23. V6 Laleh? V9 Danmark?

    SvaraRadera
  24. V9 Danmark Lisbeth

    SvaraRadera
  25. V9 Danmark

    Tack för idag, trevlig helg till er alla!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  27. Tack för idag, trevlig helg till Krister med familj o djur alla kryssare Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  28. Nu har jag löst krysset tillsammans med dotter och son. Ha en fortsatt bra dag.

    SvaraRadera
  29. Tack för idag. Jag håller med om att Annika och även Anna Charlotta krånglar till frågorna i onödan.
    Jag önskar alla en skön sista sommartidshelg.
    Carin

    SvaraRadera
  30. Irriterande att, inte dagens Melodikrysspresentatör INTE kan skilja på vänster och höger!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev för många Inte skall bara vara ett! Ursäkta mitt slarv!

      Radera
    2. Det uppmärksammade jag inte. Dock gör de många orden ett nervöst intryck.

      Radera
  31. Hejsan Krister !

    Tack för viss hjälp även i detta kryss.

    Älsklingen jobbar helgen och Måndag så då passar jag på att lösa. så svårt det är Det var nog bara den vi gillar båda som jag kunde direkt. + Halvan.o.Laleh.
    Tycker du är toppen som går så mycket, önskar jag hade lust, men det blir bara 30 minuter förmiddag och eftermiddag.

    Ha en fortsatt fin helg och vecka
    🐈🌻🐕🐈🌹🌞🎈🎵🍰☕


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi och tack detsamma.

      30 minuters promenad är väldigt bra det med. Både förmiddag och eftermiddag är dubbelt så bra.

      Radera
  32. Du kutar värrigare, som vi säger här i Västnyland. Min son, 50 år fyllda, sprang sin första helmaraton i Helsingfors i dag. Han brås då inte på sin mor. Om jag springer så är det nog någon som jagar mig då.

    SvaraRadera