lördag 12 november 2022

Melodikrysset vecka 45 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag, som vanligt, vid köksbordet hemma i Jakobsberg för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Innan jag hamnade här, har jag och Hugo tagit en lång morgonpromenad efter frukosten.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft diverse möten med förtroendevalda och medarbetare. Jag har också haft förmånen att få leda en Sinnesromässa, församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst. Dessutom har jag haft samtal inför kommande begravningsgudstjänster.

Det största som hänt yrkesmässigt denna vecka är att jag efter ett par års funderande beslutat mig för att avsäga mig alla kyrkliga uppdrag som inte sker i Järfälla församling. Det känns oerhört bra att ha landat i det ställningstagandet så att jag tiden fram till min pension kan fokusera på allt det positiva som sker i vår församling inte minst inom diakonin.

På min fritid har jag, utöver promenader med och utan Hugo samt några löprundor varit på restaurang med min son och några kvällar senare med en av de kamrater jag känt längst tid. I eftermiddag ska jag springa 21,1 km vilket varit målet med de 16 veckors strukturerad träning som jag genomfört. Jag har inget tidsmål utan strävar efter att orka springa hela tiden.

I Järfälla har vi haft ett minst sagt omväxlande väder i veckan. Det har regnat, blåst och varit solsken omvartannat. Just nu skiner solen på en klarblå himmel och det är fortsatt ovanligt varmt för årstiden. Termometern står redan på 13 grader så det är perfekt väder för min långrunda efter krysset.

Så här ser förslaget till lösning ut, idag:

L 13: Vi inleder dagens kryss med Anis Don Demina och "Vem e som oss" ur melodifestivalen 2020.

V 14 och L 6: Lena Nyman sjunger "Vargsången" ur ""Ronja Rövardotter". Hon spelade Lovis och Börje Ahlstedt spelade hennes make Mattis. Jag använder ofta delar av Astrid Lindgrens bok, då jag håller griftetal. Jag har faktiskt ridit tillsammans med Börje en gång i slutet av 1980-talet.

L 3: Musiken är hämtad från Verdis opera "La Traviata". En opera jag sett ett par gånger. Jag tror att sången heter "Brindisi".

V 4 och L 9: Sången "Easy" framförs av gruppen "The Commodores". Sångaren är ingen mindre än Lionel Richie. Precis som förra lördagen "kastas" jag tillbaka till mina yngre dagar då jag besökte diverse nöjeslokaler i centrala Stockholm.

V 11 och L 12: Denna dubbelfråga inleds med att Towa Carson sjunger "Alla har glömt". Därefter sjunger Anne-Lie Rydé en cover på samma sång.

L 11: "Clair de lune" har komponeras av Claude Debussy. En melodi som inte är helt ovanligt vid begravninsgudstjänster.

L 2 och V 8: Vi får lyssna till "Drömmens skepp" av Staffan Percy med text av Bo Setterlind. Det var ursprungligen en dikt.

L 5: Olivia Lobato sjunger sin vackra sång "Syrener".

V 9: På finska får vi höra en cover på "The Beatles" fina sång "All my loving".

L 1: "AC-DC" bjuder oss på sin klassiker "Highway to hell". Jag har hört många kyrkliga skämt om denna sång.

V 10: Äntligen får vi höra Ola Magnell i Melodikrysset. Jag tror att det är första gången "När jag dör" är med i krysset.

L 7: Vi går i mål med "Shake it off" ur filmen "Sing".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande frågor och bra musik. Jag måste säga att jag tycker att krysset inte är lika förutsägbart som det varit de senaste åren.

Nu ska jag fylla på min vätskeryggsäck och bege mig ut på min löprunda innan jag ska förbereda morgondagens två mässor.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Innan ordet är på min tunga
vet du, Herre, allt jag vill säga.
Du omger mig på alla sidor,
jag är helt i din hand."
ur Psaltaren 139

22 kommentarer:

  1. Gomorron Krister från Fellini, nu är jag tillbaka igen. Hälsa alla o Hugo. Ha de så gott.Nu kör vi Melodikrysset

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Välkommen tillbaka.

      Ha det så gott, du med.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Idag lyser solen över oss och det är 17 grader på balkongen.
    Idag fyller vårt äldsta barnbarn 18 år. Vi ska fira henne nästa lördag.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. Sol men blåsigt i Kåge. Nu gör vi oss klara för krysset.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla melodikryssare! Här i Gistad är det också soligt och lite blåsigt.
    / Birgitta

    SvaraRadera
  5. Lördagshälsningar från ett mulet och grått Lilla Edet. Efter att ha varit förhindrad att lösa krysset lördag förmiddag under några veckor, är jag åter på plats vid radion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf och välkommen tillbaka.

      Hälsa vännerna.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla kryssare! Önskar er en fin krysslördag, ha det gott! // Karin

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla andra kryssare från ett soligt, +11 och blåsigt Nås i Dalarna. Veckan har varit varierande väder, men det har inte hindrat mina dagliga promenader. Grattis till beslutet att trappa ned uppdragen och ägna mer tid i den egna församlingen. Att ha fattat ett beslut känns alltid bra. Lycka till med långlöpningen i dag! Else-Britt tränar och gör små men dock framsteg hela tiden. Vårt besök i Mora på röntgen var positivt: man hittade inga fel på knäproteserna eller infästning. Nu skall vi till Falun på Neurologen i slutet på månaden för en ny undersökning. I morgon räknar jag med att fira mässa i Leksands kyrka. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Tack för glada tillrop. Det gäller att prioritera så att man är i de sammanhang som ger energi.

      Vad fint att du hittat rutinen med dagliga promenader.

      Kul också att Else-Britt är på gång.

      Önskar dig en fin mässa.

      Hälsa Else-Britt och ha det så bra.

      Radera
  8. God förmiddag
    Idag skiner solenöver Piteå. Den första snön som kom, har tinat bort. Termometern ligger på 8°

    Maken jobbar. Och jag ska förbereda för middag, för vänner som kommer ikväll.

    Fin dag på er 🌻
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag och tack det samma Annica.

      Önskar er en fin middag.

      Hejsvejs

      Radera
  9. God morgon hälsar vi från ett gråmulet Dorotea.
    Hoppas på ett kryss med lite äldre händelser, musik.
    Jag har en känsla av att melodikrysset blivit svårare efter att Eldeman slutat.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Även jag hoppas på ett klurigt kryss.

      Det är åtminstone inte lika förutsägbart.

      Radera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde.

    SvaraRadera
  11. Hej
    Klokt val att bara göra det som är viktigt . Man måste vara lite rädd om sig

    PÅ västkusten är det försa dagen man inte blåser bort
    Anders

    SvaraRadera