lördag 5 november 2022

Melodikrysset vecka 44 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag är jag tillbaka för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er under direktsändning. Innan jag hamnade framför datorn har jag och Hugo tagit en lång morgonpromenad innan vi åt frukost.

Sedan vi hördes för två veckor sedan har jag lett ett flertal mässor och begravningsgudstjänster samt deltagit i många olika möten med förtroendevalda och medarbetare. 

Jag har också haft ett par samtal inför kommande begravningsgudstjänster och haft utbildning i krishantering för personalen inom Järfälla kommuns socialpsykiatri.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo samt fullföljt mitt träningsprogram för löpning som syftar till att jag ska klara av att springa en halvmara. Förra söndagen sprang jag 17 km och om en vecka ska jag prova på att springa 21,1 km vilket jag inte gjort sedan 2015.

För en vecka sedan var jag, äldsta dottern, hennes pojkvän och mitt bonusbarnbarn på Polismuseet innan vi åt lunch på Hard Rock Café.

I Järfälla har vi idag ett riktigt höstväder. Det är grått, molnigt och regnet hänger i luften. Temperaturen är uppe i 8 grader.

Vad jag förstår så var det ett ganska svårt kryss förra lördagen. Det är många som uttryckt sig positivt om temat  med tv-serier och andra som varit mindre positiva. Vi får se hur programmet blir idag. Jag hoppas att det blir lagom klurigt.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

L 4 och L 13: Vi inleder dagens kryss med att Stig Olin sjunger "En gång jag seglar i hamn",

V 4: "Smoth operator" med Sade spelades frekvent på Stockholms nöjeslokaler under 80-talet då jag var en flitig besökare.

V 7: "Björnen sover" framförs i en instrumental version. Den vilsamma platsen måste vara björnens bo som är ett ide.

V 10: "Arvingarnas" otroligt fina sång "Eloise" är komponerad av Lasse Holm och Gert Lengstrand.

L 2: "If I ain´t got you" framförs av Alicia Keys. På svenska borde den få titeln "Om jag inte har dig" så jag skriver in om på L 2.

L 3, V 12, V 15 och L 9: "Vem kan segla förutan vind" framfördes med tal och sång av Lee Hazlewood och Nina Lizell. När jag och min syster var på sommarkollo i tioårsåldern sjöng hon denna tillsammans med några kompisar under en trivselkväll.

L 5: Sången "Don´t cry for me Argentina" är hämtad från musikalen "Evita". Jag tror att det är Charlotte Perrelli som sjunger. En mycket fin musikal som jag sett ett par gånger bland annat i London.

L 1: Edvard Persson sjunger "Klockorna i Gamla Stan" ur filmen med samma titel. Filmen utspelar sig i Stockholm.

V 16: Sångerskan som sjunger "Det finaste någon kan få" är en av mina favoritartister Molly Sandén.

L 11: Det är Lenny Kravitz som sjunger "It ain´t over ´til it´s over".

L 14Dan Andersson är kompositör till den vackra sången "Till min syster" som här framfördes av Sofia Karlsson. Den är inte helt ovanlig vid begravningsgudstjänster.

V 6: Vi får lyssna till "A place to call home" med Joey Tempest.

V 8: Vi går i mål med "Tainted love" med duon "Soft cell". En otroligt fin sång som jag har på min Spotify lista.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var omväxlande och bra musik om än inte så klurigt som jag hoppats på.

Nu ska jag äta lunch innan jag ska promenera till Görvälns griftegård där jag ska tjänstgöra under eftermiddagen och kvällen.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"De som sår under tårar skall skörda med jubel".
ur Psaltaren 126

117 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla kryssare. När krysset sänds är jag på väg till Leksand för att fira mässa och kommer att lyssna i bilen så länge det går. Else-Britt var till Mora och blev röntgad i veckan och nu väntar vi på resultatet av bilderna, huruvida man upptäcker vad som gått snett och orsakar värken eller ej. Vi änskar Dig och hela familjen en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag hoppas att doktorerna kan lämna tydliga besked och att de har förslag på åtgärder för att komma tillrätta med värken.

      Önskar dig en fin mässa i Leksand.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare. Här i Gistad spöregnar det och det är rått och kallt.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är också grått och väntande regn. Temperaturen på balkongen är 9,1 grader.
    För en och en halv vecka sedan firade jag min födelsedag och i går var sonen och tre av barnbarnen här och grattade mig. Sonhustrun och Jack är i Barcelona. Jack är så lycklig över att kunna göra en resa igen, efter sin sjukdom.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  4. Godmorgon på er alla 😊
    Solen skall visst kika fram idag över Piteå.

    Igår var vi på kalas hos kompisar, och ikväll kommer vänner på middag.

    Skall testa göra Boeuf bourguignon med potatismos. Enligt det recept jag hittat, blir spännande.

    Har satt ned, mina vitlökar i pallkragar, inför vintern. Det är både roligt och gott att odla egen vitlök. 🌱

    Skall försöka få ihop buskarna i trädgården, inför vintern.

    Annars önskar jag er alla en fin fortsatt helg. 🍃🍂

    Hejsvejs🦉
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Hoppas att ni får en trevlig kväll.

      Lycka till med både vitlök och buskar.

      Önskar dig och de dina detsamma.

      Hejsvejs.

      Radera
    2. Tack för tipset om vitlöksodling Annica. Det ska jag prova.

      Radera
  5. Godmorgon Alla krysslösare
    Hoppas på ett lättare kryss denna lördag

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister. Här kommer en hälsning från ett regnigt Nyköping. Sitter och har lite besvär med benet. Kan tyvärr inte gå till Kyrkogården. Tänder mina ljus för alla vänner som under åren lämnat oss. Ha en fin helg till Dig och alla krysslösare

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME.

      Hoppas att du snart kryar på dig. Jag tror att de flesta församlingar har så att man kan beställa ljuständning på kyrkogården eller virtuellt.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon alla kryssare, önskar er all lycka. Hälsningar Lars Olofsson

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister o alla kryssare

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister o alla kryssare Lisbeth/Karlskrona

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare
    I Lockne regnar det idag, grått och trist. Det blir besök i kyrkan och minnesgudstjänsten.
    Sedan lite god mat med en kompis.
    Trevlig all helgons helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
  12. L4 Stig V4 Sade Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare, jag har inte löst krysset på 2 veckor. Vi har precis flyttat till Nynäshamn från Småland och bott bland flyttkartonger men nu börjar vi se en ljusning. Vi är tillbaka efter 17 år. Katrine

    SvaraRadera
  14. Ler Hazelwood och Nina Lizell

    SvaraRadera
  15. Kommer snart. Fellini

    SvaraRadera
  16. Lee Hazlewood Nina Lizell

    SvaraRadera
  17. V15 Nina L9 Lizell Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Lee hazlewood. Nina lizell

    SvaraRadera
  19. L3 Lee V12 Hazlewood Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Förlåt ska vara Hazlewood

    SvaraRadera
  21. Charlotte Pirelli som Evita. Hon var verkligen fantastisk som Eva Peron i musikalen

    SvaraRadera
  22. L1 Stockholm Lisbeth

    SvaraRadera
  23. L.1 Stockholm Gamla Stan med Edvard Persson

    SvaraRadera
  24. Hazelwood stavas det väl

    SvaraRadera
  25. Med Lenny blir det ju Hazlewood i a f...

    SvaraRadera
  26. V 6 Tempest kanske?

    SvaraRadera
  27. L14 Dan Andersson Lisbeth

    SvaraRadera
  28. V6 Tempest /Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Vilken bra version av Joey Tempest

    SvaraRadera
  30. V8 Cell
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  31. Tack för idag. Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  32. Krysset avslutas med en av mina favoritgrupper soft cell. Tack för idag och väl kryssat. Trevlig helg

    SvaraRadera
  33. Vad ni är duktiga. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  34. Tack för idag. Ta hand om er!

    SvaraRadera
  35. Tack för idag, önskar er en härlig lördag. // Lars Olofsson

    SvaraRadera
  36. Tack för idag! Glöm inte tända ljus. Solen har kommit fram man blir glad. Trevlig helg till Krister med familj o djur och till alla kryssare/ Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  37. Tack för i dag. Nu har regnet börjat här i Nynäshamn.
    Jag har besökt den verkliga Evitas grav i Buenos Aires.
    Jag önskar alla en fin alla helgons helg!

    SvaraRadera
  38. Tack för idag. Trevlig helg. Ska nu gå och tända på ljus på kyrkogården. Ovanligt att det inte är snöstorm. En fin höst i Malå.
    Christina

    SvaraRadera