lördag 18 februari 2023

Melodikrysset vecka 7 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Som vanligt sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Skillnaden mot de senaste 9 lördagarna är att jag idag har tagit en lång promenad med Hugo innan jag hamnade här framför datorn. Vi gick samma runda som vi gjorde innan min hälsena gick av. I morse tog det drygt en timme mot de 35 minuter det tog innan jag skadade mig. För säkerhets skull bar jag med mig en krycka om jag skulle bli trött i benet men faktum är att jag har mer träningsvärk i mitt oskadade ben.

Hugo och Alexi ligger nu, som vanligt, i sängen bredvid min fru medan Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

I torsdags blev jag av ortosen men redan i onsdags fick jag veta att jag fått en blodpropp i vaden utan att jag haft några tydliga symtom eller märkt det själv. Som tur var avslutades den forskningsstudie jag deltagit i med en ultraljudsundersökning där de upptäckte proppen. Det innebär att jag de närmsta 6 veckorna måste äta blodförtunnande medicin.

Sedan vi hördes förra veckan har jag, som vanligt, haft en omväxlande och givande arbetsvecka. Det innebär att jag bland annat haft möte med Ekonomiutskottet, genomfört en MBL-förhandling inför en justering av vår organisation, deltagit i styrelsemöte för Kyrkans begravningsbyrå och haft Ärendeuttag inför kommande sammanträde med Kyrkorådet.

Dessutom har jag haft två samtal inför kommande begravningsgudstjänster, lett församlingens Förbönsmässa och en dopgudstjänst samt skrivit kallelser inför kommande möte.

På min fritid har jag utöver läkarbesök och undersökningar spelat biljard och tagit kortare promenader med Hugo. Sedan jag blev av med ortosen har jag tagit två 30-minuterspromenader om dagen. Den första dagen var det med två kryckor och sedan med en. I morse använde jag den inte utan bar med den som en säkerhets åtgärd.

I Järfälla har vi haft lika omväxlande väder som de senaste veckor. Det har regnat, blåst och varit både minusgrader och plusgrader. Denna lördag har vi molnigt, några plusgrader och det blåser kraftigt dock inte stormvindar som i södra Sverige.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 4 och L 3: Dagens kryss inleds med att Veronica Maggio sjunger "Se mig". Jag såg henne på tv igår kväll i talkshowen "Carina Bergfeldt".

V 6: Vi får lyssna till en instrumental version av "All of me". Den var lite i jazzigaste stilen för att tilltala mig.

L 2 och V 5: På finska får vi höra Mona Carita och "Soita mulle". I originalet heter den "Call me" och sjöngs av "Blondie". Självklart har jag den i original på min Spotify-lista. Den spelades flitigt i min första bil som var en Saab V 4.

L 1: Den som sjunger "Han hade seglat för om masten" är ingen mindre än Harry Brandelius.

V 7: Dagens barnvisa sjungs av en gris som heter "Peppa pig".

L 14: "Sly and the family Stone" sjunger "Everyday people". Även denna sång har jag på min Spotify-lista.

V 12: Veckans andliga sång "Agnus dei" framförs av "Radiokören" under ledning av Eric Ericson.

V 16 och V 1: Nu blir "Vonkis" riktigt glad. Äntligen fick vi svara Py Bäckman som här sjunger sin egen sång "Stad i ljus".

V 10: Jag tror att det är Inga Gill som läser "Pannkakan".

V 15: Vi får lyssna till den häftiga och medryckande sången "La bamba" i en instrumental version.

L 11: Ur filmen "A star i born" får vi höra ytterligare en sång jag har på min Spotify-lista. Det är Bradley Cooper och Lady Gaga som sjunger "Shallow". En otroligt vacker sång som rör mig till tårar varje gång jag lyssnar till den.

V 13 och L 8: "Di sma under jordi" sjunger "Snabbköpskassörskan" som är skriven av Tomas Ledin. Även denna återfinns på min Spotify-lista.

V 9: Vi går i mål med den vackra sången "Till slutet av augusti" med Moonica Mac.

Därmed var dagens kryss avklart. Som vanligt innehöll det omväxlande och bra musik. Jag saknade endast opera eller klassisk musik.

Nu ska jag äta lunch innan jag går ner till den lokala puben för att spela biljard. Senare idag ska jag lägga sista handen vid morgondagens predikan.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Ja, Herre, du är god, du förlåter,
rik på kärlek till alla som åkallar dig.
Herre lyssna till min bön,
hör mig när jag ber."
ur Psaltaren 86

74 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! I dag skiner solen efter en stormig natt och lite snöfall i går kväll. Vi har nu några minusgrader och det är vitt igen. Risken för halka är uppenbar, så det gäller att ta det lugnt. Roligt att höra att Du kan gå normalt igen och sluppit ortosen. Tur att man upptäckte blodproppen innan den hann börja vandra. Här i Nås har jag besökt Else-Britt flera gånger under veckan och på tisdag skall vi till Mora för magnetröntgen. Får se om de hittar något som gör att hon har svårt att sträcka ut benen och ofta vaknar med kramp i musklerna. I morgon räknar jag med att fira mässa i Leksand om väglaget tillåter. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag vill inte påstå att jag kan gå normalt men jag klarar mig utan hjälpmedel med korta och långsamma steg. Men det går fort framåt.

      Hoppas att de hittar vad det är som "spökar" för Else-Britt.

      Gå försiktigt i halkan. Jag önskar dig en fin helg och en givande mässa i Leksand.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. Gomorron Krister å alla andra kryssare! Här i Valne, Nälden har vi nollgradigt.Natten bjöd på ca fem cm nysnö den ska jag ut å packa ner så att det blir en bra botten för snöslungan om det kommer mera framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon i Valne, Nälden.

      Då får vi hoppas att du får användning för din snöslunga.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är många moln, men solen finns bakom dem, har jag sett. Ute är det +2 grader.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  4. Lördagshälsningar från Lilla Edet där vi har 6 plusgrader. Igår var det kraftiga vindar som nu har blåst över. Har tagit en längre morgonpromenad i den uppåtgående solens sken.
    Hoppas att träning och medicin ska göra att du snart är helt återställd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Jag räknar med att jag är helt återställd om ca 4 månader. Det brukar ta dubbelt så lång tid som man varit skadad.

      Hälsa!

      Radera
  5. Godmorgon från ett soligt Skepplanda.
    Har inte kollat hur drabbade vi blev av "Otto".

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt och plusgrader 3. Lycka till idag med krysset!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne försöker solen titta fram. I dag ska jag vara kyrkvärd på ett dop. Det ska bli trevligt. I morgon gudstjänst med små och stora och en semla serveras.
    Trevlig fortsättning på helgen. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Önskar dig fina och givande gudstjänster.

      Radera
  8. Call me- Blondie heter originalgruppen

    SvaraRadera
  9. Sly and the family stone

    SvaraRadera
  10. V13 Di L8 SMA /Lisbeth

    SvaraRadera
  11. V13 DI
    L8 SMA
    /Ellbett / Kungsbacka 🌞

    SvaraRadera
  12. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  13. Tack för idag . Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  14. V9 Moonica /Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Kollar Voncis sida och frågan är … varför skriver hon Py FUCKING Bäckman

    SvaraRadera
  16. Tack för trevligt kryssande! Soliga hälsningar från Kungsbacka / Ellbett 🌞

    SvaraRadera
  17. Tack för idag. Jag varvade lite med att se och höra Albin Lee Meldau på TV4. Jag gillar honom mycket och vi ska gå och lyssna på honom 25 mars på Avicii Arena. Det blir säkert jättebra!
    Ta det försiktigt med din fot och medicinen nu.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera