lördag 4 februari 2023

Melodikrysset vecka 5 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter frukosten har jag tagit plats framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Min fru har varit ute med Hugo så nu har han lagt sig i vår säng tillsammans med Alexi. Bucky ligger som vanligt bredvid mig men idag ligger han inte i sin korg utan i en fåtölj.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en relativt lugn arbetsvecka. Jag har passat på att ta ut ett par lediga eftermiddagar och en helt ledig dag.

De dagar jag tjänstgjort har jag bland annat predikat i den ekumeniska festmässan som vi firade förra söndagen och jag har lett församlingens Förbönsmässa.

Jag har också haft möte med församlingens samtliga medarbetare och deltagit i den ekumeniska bönen som vi firar första onsdagen varje månad.

Sist men inte minst har jag haft ett samtal inför en kommande begravningsgudstjänst och samtalat med medarbetare kring deras arbetsuppgifter.

På min fritid har jag som vanligt spelat biljard och varit på återbesök hos ortopeden. Nu är det endast två veckor kvar tills jag blir av med ortosen.

I Järfälla har vi idag strålande solsken och det är minus 4 grader, det vill säga ett perfekt vinterväder.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 8 och V 6: Vi inleder dagens kryss med den engelska version av "Den vilda" som var med i melodifestivalen och ESC 1996. Gruppen kallade sig "One more time" och bestod av Nanne och Peter Grönvall samt Maria Rådsten.

L 2: Björk som här framför "It´s oh so quiet" är från Island.

V 1: "Med käckhet, fräckhet och täckhet" komponerades av Kai Gullmar. Jag tror att det var Karin Juel som sjöng.

V 14, V 7 och L 1: Molly Hammar sjunger "Ingen annan rör mig som du" ur "Så mycket bättre". Det var "Norlie och KKV" som gjorde originalet. Jag har båda versionerna på min Spotify-lista.

L 12: Sången "De va la gött" är hämtad från radioprogrammet "Rally".

L 3 och V 10: "Visa från Utanmyra" framförs på piano av Jan Johansson. Den har varit med på några av de begravningsgudstjänster jag lett.

L 4: Den som fick en hit med "Self control" var Laura Branigan. Denna sång spelades frekvent på Stockholms diskotek under 1980-talet.

L 5: "I hope I get it" är hämtad ur musikalen "A chorus line". Sångarna befinner sig på en audition.

V 13: En av mina stora favoriter, Anita Lindblom, sjunger "Sånt är livet". Även denna finns på min Spotify-lista.

V 11: Musiken är hämtad från "Game of thrones". Jag förmodar att de kämpar om en tron.

V 9: "The Beatles" fina sång heter "A day in the life".

L 8: Vi går i mål med Doja Cat som sjunger "Woman".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll väldigt varierande och bra musik men klurigheterna uteblev även denna lördag.

Nu ska jag ta en kort promenad med Hugo innan jag ska gå ner till puben och spela biljard med mina kompisar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Du svarade mig när jag ropade,
du fyllde mig med kraft."
ur Psaltaren 138

101 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. I veckan har det kommit lite snö, men det är inte mycket. På vår inglasade balkong är det redan +19 grader. Härligt! Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! I dag har vi kallt, -14, i Nås och en ekorre samsas med småfåglarna under fröautomaten. Solen skiner men i eftermiddag har man lovat snöfall. Skönt att höra att Du kan arbeta och röra dig normalt trots ortosen. I söndags hade vi i pastoratet mottagning av en nyprästvigd i Dala-Järna och kyrkan var välfylld, då det var enda gudstjänsten i pastoratet. Högtidligt med mässa och många kommunikanter. I morgon firar jag mässa i Nås kyrka. Else-Britt kämpar på med sin träning, det går långsamt framåt. Vi önskar Dig god bättring och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad fint att djuren samsas trots sina olikheter. I gamla testamentet ser man fågelsång som ett tecken på Guds närvaro.

      Jag kan nästan gå som vanligt men det sliter på höfter, rygg och vänster benet.

      Härligt att ni hade en fin mässa.

      Hälsa Else-Britt. Bra att hon gör framsteg.

      Radera
  3. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet. Igår morse var snön tillbaka och den ligger kvar. Vi har 7 minusgrader, solen skiner, så det blir nog en härlig vinterdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Hälsningar tillbaka till Lilla Edet.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla lösare! Idag är det kallt och ett underbart solskensväder! Strax efter elva blir Ann hämtad för att spela dambridge i Örebro! Jag blir kvar hemma och tar hand om allt annat! På tisdag-onsdag blir det Åbofärjan för mera bridge! (Vi blev uppgraderade till en nästan ny färja och det blir trevligt!) Livet är hårt...!!! Lycka till med dagens kryss! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag önskar Ann all lycka i dagens bridgetävling och er båda en fin bridgekryssning.

      Radera
  5. God morgon från Norrköping och solen

    SvaraRadera
  6. God morgon en skön lördag ser det ut att bli. Efter krysset blir det en promenad. Önskar dig Krister och alla andra krysslösare en skön helg och tack på förhand för hjälpen som ges när hjärnan inte kan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME.

      Önskar dig detsamma och dessutom en skön promenad.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde men minus 5grader.

    SvaraRadera
  8. Godmorgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare. 🌻

    Solen skiner över Piteå och temperaturen ligger på -20° klart och krispigt.

    I helgen har maken åkt till Hemavan med vänner.
    Det är en stor, populär och årligen återkommande skotertävling, som maken brukar åka på.

    Då passar husmor på, att pyssla och gå i morgonrock hela dagen.
    Röja och fixa i min egen takt.
    Se det jag vill på tvn😆
    Bra att vara i från varandra några dagar. ❤️
    Skulle åkt en sväng till Skellefteå, med en väninna, men då det är så kallt skippade vi det.
    Önskar er alla en fin fortsatt helg.
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Önskar dig detsamma.

      Njut av en helg i sällskap med dig själv.

      Hejsvejs

      Radera
  10. Godmorgon från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne har vi också sol men lite kallare -10. Imorgon ska jag se till att det blir kaffe efter Gudstjänst med mässa. Trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Kyrkkaffet är en viktig del av gudstjänsten.

      Radera
  12. Godmorgon , soligt och friskt ute. Snön knarrar gott när man tar morgonpromenaden med an glad hund

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon AndersD.

      Jag ser fram emot när jag kan ta en längre promenad med Hugo. De senaste 7 veckorna har det blivit väldigt korta promenader.

      Radera
  13. God morgon Krister.
    Nu är vi med, efter sovmorgon.
    Lycka till!!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Vi får hoppas på några kluriga frågor.

      Radera
  14. Kai Gullmar med en härlig gammal kuplett.

    SvaraRadera
  15. L3 Utanmyra V10 Jan

    SvaraRadera
  16. Godmorgon Krister och alla krysslösare från ett kallt och snöfattigt Nynäshamn. Efter en för mig lång promenad med våra två hundar Peggy och Taco så ska vi försöka lösa krysset med din och er hjälp. Vi hade också en Hugo som nu är änglahund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon i Nynäshamn.

      Vi har fyra änglahundar i familjen.

      Radera
  17. L5 Audiens
    /Birgitta

    SvaraRadera
  18. V13 Anita
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. Audition menar jag, helt fel med ausdiens!

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Idag var det omväxlande musik. Jag önskar alla en skön helg!

    SvaraRadera
  23. L8 Doja
    Tack för idag, trevlig helg!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  24. Tack för i dag och trevlig helg!

    SvaraRadera