lördag 28 januari 2023

Melodikrysset vecka 4 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång sovmorgon sitter jag åter vid köksbordet, hemma i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Nu har jag bara tre veckor kvar tills jag blir av med ortosen och förhoppningsvis kan återgå till mina normala rutiner, att varje morgon ta en promenad med Hugo. Just nu ligger han och Alexi i vår säng medans Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

Förra veckan kunde jag inte vara med då ledningsgruppen och Kyrkorådet arbetade med församlingens styrdokument. Sedan dess har jag haft en varierande och givande arbetsvecka.

I söndags ledde jag en ekumenisk mässa i vilken en präst från katolska kyrkan skulle predika. Tyvärr dök inte predikanten upp så jag fick även predika.

I övrigt har jag denna vecka deltagit i möte med Fastighetsutskottet, Ekonomiutskottet och haft Ärendeuttag inför årets första sammanträde med Kyrkorådet. Dessutom har jag informerat medarbetare i Serviceenheten om mina tankar inför framtiden innan jag skickade in allt underlag till fackföreningarna för information och förhandling enligt MBL.

Utöver detta har jag haft flera samtal med medarbetare för att svara på frågor, funderingar och hjälpa till med att prioritera arbetsuppgifter.

Jag har även passat på att ta ut ledigt ett par eftermiddagar så att min timbank ska hålla sig inom de tillåtna gränserna.

På min fritid har jag tittat på tv, spelat biljard och träffat en före detta kollega. Hon och jag träffas en kväll i månaden då vi går på restaurang och över en god middag samtalar om allt mellan himmel och jord.

I Järfälla har vädret de senaste veckorna varit omväxlande med snö, regn, dimma, sol, moln och blåst om vartannat. Idag har vi molnigt och temperaturen ligger kring nollan.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna lördag:

V 5 och L 4: Vi inleder dagens kryss med Chubby Checker och "Let´s twist again". Den spelades ofta på "markan" då jag gjorde värnplikten på I 16 i Halmstad. Jag hörde den så sent som igår eftermiddag på den lokala pubens Spotify-lista.

L 1: Sången "Aldrig ska jag sluta älska dig" med Jonas Gardell var med i filmen "Livet är en schlager". Men jag tror att det var Lotta Engberg som sjöng i filmen. Det är i alla fall Gardell som skrivit texten. Enligt "Skatan" i kommentarerna var det Helena Bergström som sjöng den i filmen.

L 3 och V 8: "Not a sinner nor a saint" vilket på svenska blir "Varken syndare eller ett helgon", framförs av "Alcazar". Enligt lutheransk teologi är vi alla både rättfärdiga och syndare på en och samma gång. På latin heter det "simul iustus et peccator" vilket jag har tatuerat på min vänstra arm.

V 6: Annika spelar "Diggar dig" med "Nicke och Nilla" det vill säga Nicklas och Pernilla Wahlgren.

L 2: Sången är hämtad från operetten "Glada änkan". Vi brukade sjunga "punschen kommer" på officersmässen.

V 13: "Dansa pausa" med "Panetoz" var en av min yngsta dotters favoritsånger då hon var liten. Jag har hört den tusentals gånger. Jag tror att Annika efter frågar en pausfågel.

V 3 och V 9: Ur musikalen "Chess", på svenska schack, får vi höra "I mitt hjärtas land" med Tommy Körberg, TK. En musikal jag sett ett par gånger i London med bland annat Tommy.

V 7: Den musikstil i vilken vi får höra "Bad guy" kallas ska.

L 10: Vi får lyssna till "Det blir inget bröllop på lördag" av och med Stig "Stikkan" Andersson.

L 11: Musiken är hämtad från filmerna med Agent 007 (noll, noll, sju) James Bond. 

V 12: Vi får höra "Glatta livet" med Petter. Jag förknippar honom med rap.

V 11: Vi går i mål med "To know him is to love him" med Jill Johnson och Lisa Miskovsky. Upphovsman är Phil Spector. Det låter nästan som en av James Bonds motståndare.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och roligt.

Nu ska jag förbereda mig på att lära yngsta dottern växla tills hon ska köpa en EPA-traktor. I eftermiddag blir det till att spela biljard innan jag ska förbereda morgondagens predikan.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"De ska tacka Herren för hans godhet
hans underbara gärningar mot människor,
de skall lovsjunga honom i tempelskaran
och prisa honom i de äldstes krets,"
ur Psaltaren 107

94 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Nu (0920) sitter vi på tåget till Hallsberg! För ett par dagar sedan fick vi reda på att vi hade kvalificerat oss till distriktsmästerskapet i bridge för veteraner och kallar bridgen så åker vi! Solen skiner och livet är skönt! Lycka till med krysset! Vi tar det i kväll! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er all lycka i bridgetävlingen.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. I går hade vi fantastiskt solsken ute, men än ser det molnigt ut idag. Temperaturen är + 0,5 grader.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. God förmiddag Krister och alla andra kryssare. Jag ser att du har haft en omväxlande arbetsvecka. Skönt att skadan läker fint och att dagen för att ta bort ortosen närmar sig. I dag, sista lördagen i januari, inleds morgonen med sol och några minusgrader. Senare på dagen skall jag åka och leverera varor till kunder som beställt och som det skall bli roligt att träffa personligen, inte bara i telefonen. Else-Britt har jobbat på bra i veckan och det går lite framåt, även om det är små steg. I morgon skall jag fira mässa i Dala-Järna i samband med att vi tar emot en nyprästvigd som skall göra sin första tid här i församlingen. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Ja, här går allt enligt plan. Jag tränar foten 3 gånger om dagen.

      Kul att det också går framåt för Else-Britt.

      Hälsa henne så gott från oss i Järfälla.

      Önskar dig en fin och givande mässa i morgon. Själv ska jag predika på en ekumenisk mässa i Equmenia.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Idag verkar det bli sol och några minusgrader i Lockne. Önskar dig Krister alla en trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  5. Hejsan Krister !
    Fick ett ryck att lösa idag, har inget annat för mig. Blir det första för i år. Älsklingen är på Kanarieöarna med en av döttrarna de ska fira sina födelsedagar där. hon 30 i Mars han 60 i Juni. De for 28;e .T har ringt en gång efter det.
    Så han har inte gömt mig, hihihi. Han plufggar ju på distans skogsbruk, Pappan har ju skog i Jenkisjärvi. På så sätt får jag lära mig lite också Snart löser vi lycka till och ha en fin helg vad som är kvar av den och vecka.
    ☕🍩🌞🐿🦔🦋🎵🎵⛷❄🐕🐈🐈

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Hoppas att du och Prinzen får en fin och givande timme.

      Fint att han hör av sig från Kanarieöarna.

      Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  6. God morgon hälsar vi till dig.
    Här sitter vi och väntar på ett kryss med svåra frågor. Här har vi strålande sol och temperaturen är omkring noll.
    Lycka till med krysset!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Även jag önskar några riktiga kluringar...

      Radera
  7. God norgon från Norrköping.och solen.

    SvaraRadera
  8. Gomorron Krister och alla kryssare! Vi får hoppas att vi även idag kan lösa krysset även om vi är lite splittrade eftersom vi sitter vid köksbordet och spanar på alla småfåglarna vid foderstationerna för för att sedan rapportera in resultatet till BirdLife. Vädret är plus minus 0 å mulet än så länge nästan vindstilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron bbvalne213.

      Hoppas att ni klara båda uppgifterna.

      Radera
  9. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! 3 plussgrader. Ingen snö kvar

    SvaraRadera
  10. Godmorgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett mulet Björkhagen.

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Varför spelade de inte orginalversionen med Chubby?

      Radera
  13. Helena Bergström sjöng i filmen, inte Lotta.

    SvaraRadera
  14. Ska, en blandning av punk och reagge

    SvaraRadera
  15. Det där med ortosen är bekant! Krossade knäskålen 5 december och hoppas att jag kan bli av med ortosen i slutet av nästa vecka. Ska bli så skönt att sova utan den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis.

      Jag får sova ytterligare någon vecka med min.

      Radera
    2. Tack!
      Ha en fortsatt bra dag och en härlig vecka 🙂

      Radera
  16. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  17. Tack för idag. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  18. Tack för idag. Trevlig vecka alla

    SvaraRadera
  19. Tack för idag!
    Lite klurigt
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Ja några klurigheter fanns det idag.

      Radera
  20. Tack för i dag och trevlig helg!

    SvaraRadera