lördag 14 januari 2023

Melodikrysset vecka 2 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter sovmorgon och frukost sitter jag åter framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Min fru var ute med Hugo innan hon åkte till jobbet. Han ligger nu och sover i min säng. Alexi ligger i min frus säng och Bucky ligger i sin korg här bredvid mig.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en omväxlande arbetsvecka som bland annat inneburit att jag haft två sammanträden med Ekonomiutskottet, ett möte med Järfälla Kristna Råd och redaktionsmöte inför nästa nummer av vår församlingstidning, "Tusen möjligheter". Den delas ut till alla hushåll i Järfälla men den går också att läsa via församlingens hemsida.

Dessutom har jag haft möte med medarbetare inför årets miljörevision och med de medarbetarna som driver församlingens begravningsbyrå samt med de som är VD i församlingens bolag.

Utöver detta har jag haft enskilda samtal med församlingsbor och några av de medarbetare som jag just nu är arbetsledare för eftersom jag är tillförordnad kanslichef.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag och familjen firat mitt bonusbarnbarn som fyllde 5 år i måndags. Jag har också tagit kortare promenader med en krycka och ortosen. Från och med idag ska jag försöka gå helt utan kryckor. Självklart har jag fortsatt med sjukgymnastik tre gånger om dagen.

I Järfälla har vi haft grått och disigt väder hela veckan, så också idag. Just nu är det regn och 4 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 5: Vi inleder dagens kryss med "Supertramp" och "Breakfast in America". 

L 4: Andreas Bocceli sjunger "Because we belive" tillsammans med David Foster och Carola. Hennes röst känner man igen.

L 6: "Only you" med "The Platters" är en av de vackraste melodier som någonsin komponerats. Den finns självklart på min Spotify-lista.

V 10 och V 12Alice Babs sjunger "Den blyga visan".

L 1: Artisten som sjunger "Mercy" kallar sig "Duffy". Hon heter Aimee Anne Duffy, det vill säga hon använder sitt efternamn som artistnamn. Det påminner mig om mina 14 år i Försvarsmakten där efternamnet alltid användes som tilltalsnamn.

L 3: Ted Gärdestad sjunger sin sång "Gitarren och jag". En gitarr har oftast 6 strängar som kan vara gjorda av olika material.

L 2: Vi får lyssna till "Downtown" med Petula Clark.

V 7: Bandet som sjunger "Stay with me" kallade sig "Faces". Gruppen bestod bland annat av Rod Stewart. På svenska blir det nyllen?

L 7: Det är Lena Nyman och Gösta Ekman som sjunger duett i "Vad har du i fickan, Jan?". Jag hör dock både Hasse och Tage i bakgrunden.

V 11: Vi får höra Norges nationalsång i en instrumental version. Jag tror att den heter "Ja, vi elsker dette landet".

V 9: Den som Annica beskriver som ett musikaliskt geni är John Mayer. Här framför han sin sång "Slow dancing in a burning room".

L 8: Vi går i mål med ytterligare en duett. Här sjunger Henri Salvador med Lisa Ekdahl i "All I really want is love". Inte heller hennes röst går att mistaga sig på.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bra musik. Emellanåt tycker jag att frågor blir något mångordiga och innehåller lite för mycket ledtrådar men det blir bättre och bättre.

Nu ska jag duscha innan jag ska gå en kort promenad med Hugo. I eftermiddag blir det som vanligt biljard på den lokala puben tillsammans med mina kompisar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

Nästa lördag kommer jag inte att vara med under direktsändningen men jag öppnar som vanligt kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

"Himlen förkunnar Guds härlighet,
himlavalvet vittnar om hans verk.
Dag talar till dag därom
och natt undervisar natt.
Det är inte tal, det är inte ljud,
deras röster kan inte höras."
ur Psaltaren 19

120 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra kryssare! Hoppas att läkningen av din hälsena går framåt! I dag har vi -1 här i Nås, marken är vit tack vare ett lätt snöfall i går som lagt sig på isen och lindrar halkan. I dag har vi kördag här och skall i morgon ha konsert i Kyrkan då vi sjunger ut julen. Else-Britt kommer och lyssnar med hjälp av färdtjänsten, så det ser hon fram emot. Vi båda önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Läkningen går precis som den ska så jag har bara 5 veckor kvar med ortosen.

      Jag önskar dig och Else-Britt en riktigt fin konsert och söndag.

      Hälsa henne så mycket.

      Radera
  2. Godmorgon. -5 grader idag. Ser ngt ljust på himlen, kan det vara solen?.har morgonfikat och väntar på krysset.😄

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Dagens bridgetävling blev tyvärr inställd på grund av för få anmälda! Detta gjorde att vi kunde ligga kvar lite längre och också att vi kan lösa krysset! All snö är borta och det är några plusgrader och mulet men det går åt rätt håll åt ljusare tider! Lycka till alla! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Vad skönt att ni tar den inställda bridgetävlingen med jämnmod och gör det bästa av situationen.

      Radera
  4. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där det är 3,5 plusgrader och vindstilla.

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett halvklart Skepplanda.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Nu är snön borta. Fortfarande plusgrader!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare

    SvaraRadera
  8. Hejsan Krister!
    Vill tala om för dig att jag slutat lösa och lyssna på Melodikrysset.
    Gillar inte de som är nu. När Eldeman la av så gjorde jag det med efter några gånger.
    Fast ibland går jag in och läser din blogg.
    Har inte gjort det heller på ett tag, ser att du råkat ut för något eftersom du går med krycka.
    Krya på dig och ha en fortsatt fin helg och vecka.. Orsaken är den att jag ser väldigt dåligt.. Ska skaffa nya glasögon, men först måste jag fixa mina nya hörapparater de kostar 3.000 .då ´vill det till att spara. Förut har jag bara betalat 600. , Har fått FRIKORT på både medicin och arvode, men det gäller ju inte hörseln. ska ta Innohep-sprutorna till 28/2
    för blodproppen i benet,

    Må så gott och ta hand om dig,
    🌞🌹🐈🐈🐕❄❄❄⛷
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Ja, hälsenan i höger ben har gått av men det läker hyfsat snabbt.

      Hoppas att du får hjälp med både glasögon och hörapparater.

      Hoppas att du slipper blodproppar.

      Jag önskar dig detsamma!

      Radera
    2. Tack så mycket. Vi har våra åkommor, Inget kul att bli äldre och krasslig. Vädret gör ju inte saken bättre, men ut kom jag och avverkade 3000 steg. ,sporrar att se hur mycket jag orkar gå.

      Radera
  9. God förmiddag från Gistad! Kryrakrya, Krister:)
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne har vi ca -10 och halvmulet. Trevlig fortsättning på helgen Krister och resten av familjen. /Ulla

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister!
    Nu sitter vi och väntar på att kryssa med dig.
    Christina och kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Då är vi igång.

      Radera
  12. V6 Carola
    /Birgitta

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister o alla krysslösare! hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  14. L4 Carola /Lisbeth

    SvaraRadera
  15. L6 Platters/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Det verkar som mina kommentarer försvinner. Det har hänt i alla fall två gånger.
    Här är +5 grader och inatt regnade det. Men nu är det uppehåll.

    SvaraRadera
  17. V10 Alice V12 Babs /Lisbeth

    SvaraRadera
  18. V10 Alice, V12 Babs

    SvaraRadera
  19. L3 Strängar/Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Lite bottennapps fråga eller???

    SvaraRadera
  21. V7 Nyllen
    /Birgitta

    SvaraRadera
  22. L8 Lisa
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  23. Tack för dagens övning!
    Ganska lätt,
    Christina och kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Klurigt idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  26. Tack för idag.
    Gotlandsbåten har anlänt till hamnen i Nynäshamn, så allt är i sin ordning.
    Jag önskar alla en skön helg.

    SvaraRadera
  27. Ha en fortsatt bra dag. Många hälsningar från Kåge.

    SvaraRadera
  28. Strålande solsken i Karlskrona! Tack för idag! Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Hon ger för mycket ledtrådar!
    Faces t ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det blir lite väl mycket ord emellanåt.

      Radera
  30. God fm vi sitter i bilen på väg mot Vemdalen och en efterlängtad ledig vecka. Hela familjen hjälps åt med krysset idag, en 19 åring, en 22åring samt jag å maken. Kul när alla känner igen flera av låtarna, dock får vi skämmas...hörde fel på Carola ;-)
    Ha en fin dag /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Susanne.

      Önskar dig och familjen en fin skidvecka.

      Radera
  31. Tack för dina bibelcitat. Är ofta dagens höjdpunkt

    SvaraRadera
  32. Jag ger dig min morgon

    SvaraRadera