lördag 7 januari 2023

Melodikrysset vecka 1 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner.

Min nya vana trogen har jag också idag tagit en lång sovmorgon innan jag åt frukost. Nu har jag tagit plats framför datorn för att försöka lösa årets första Melodikryss tillsammans med er. Som vanligt sitter jag vid köksbordet hemma i Jakobsberg.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag arbetat förmiddagar med att svara i församlingens bokningstelefon. Någon eftermiddag har jag skrivit kallelser och protokoll samt planerat helgen den 20-21 januari då Kyrkorådet och ledningsgruppen ska arbeta med våra tre viktigaste styrdokument: Församlingsinstruktionen, Riktlinjerna för begravningsverksamheten och Lokalförsörjningsplanen.

På min fritid har jag varit på återbesök hos ortopeden på Danderyd för att kontrollera läkningen av min hälsena. Jag fick även ett träningsprogram som jag gör tre gånger om dagen. De dagar då det inte varit halt har jag tagit en till två korta promenader med Hugo.

Jag har också deltagit i en biljardtävling på den lokala puben. Tyvärr mötte jag segraren redan i första matchen så jag blev utslagen direkt.

I Järfälla har vi haft kallt och snö under några dagar. Just nu ligger det ett tunt snötäcke på marken. Det är molnigt och temperaturen ligger kring nollan. Sannolikt kommer snön att smälta bort under helgen.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 4: Vi inleder dagens kryss med att Freddie Wadling tolkar Evert Taubes "Så skimrande var aldrig havet".

V 8 och L 3: Det är "Lolita pop" som sjunger sin fina sång "Hey winner". Sångerskan heter Karin Wistrand.

V 10: Det måste vara Judy Garland som sjunger "You made me love you". Jag visste inte att det var en pseudonym. 

V 7: Vi får höra "Gifteriet och liten visa om huruledes livet är". Jag tror att det är pigan Lina, från "Emil i Lönneberga" som sjöng den. Texten skrevs av Astrid Lindgren.

V 9: Det är "An der schönen blauen Donau" som spelas. Till den melodin lärde jag mig dansa wienervals då jag gick på Karlberg.

L 5: "Svenne och Lotta" sjunger tillsammans sin sång "När dagen försvinner".

L 6: "The girl from Ipanema" framförs av makarna  Astrud och Joao Gilberto på engelska och portugisiska.

L 2 och V 1: "Tomtebobarnen" är skriven av Elsa Beskow.

V 6: "Familjen Flinta" bor i en grotta. Det var ett av mina favoritprogram när jag var liten.

L 10 och L 9: Jon Henrik Fjällgren hörs jojka i "Jag är fri". Han kom på andra plats i melodifestivalen 2015 med denna vackra melodi.

V 11: Årets första Melodikryss går i mål med signaturmelodin från tv-serien "Mord och inga visor".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter men var omväxlande och roligt.

Nu ska jag titta på skidor innan jag går ner till puben för att spela lite biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en god fortsättning på 2023, en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Min trofasthet och nåd skall följa honom,
i mitt namn vinner han seger.

För evigt skall jag visa honom nåd,
mitt förbund med honom skall stå fast."
ur Psaltaren 89

111 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett grått Nynäshamn. Ute är det blåsigt, 0-gradigt och lite snöigt.
    Det blir nog att titta på sport på TV idag.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Det ljusnar över ett snötäcke på 1-2 dm men temperaturen stiger så den försvinner nog! Idag blir det en tur in till Örebro för lite handling! Sedan blir det lite plock som alltid behövs! Lycka till alla! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Hoppas att ni får en fin tur in till Örebro.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla krysslösare. God fortsättning på det nya året. I Lockne har det snöat i natt och blåst. Snön hade drivit in på bron. /Ulla

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla andra kryssare. Skönt att höra att Du är på bättringsvägen betr. hälsenan. I dag har vi 20 cm snö och ett par grader kallt och jag har skottat ordentligt i går kväll, så i dag har det gått ganska lätt att få bort de 5 cm som fallit i natt. SMHI har talat om kommande töväder, så det lär bli samma halka som vi hade den 2 januari, då det regnade och all snö blev is. Tyvärr drabbades jag av en kraftig förkylning som jag kämpat med hela veckan och som nu är på väg tillbaka. Else-Britt fick sitt utbrott redan på annandag jul och har kämpat i nästan 2 veckor på avdelningen, där man har haft stor smitta både bland personal och patienter. Hon återupptog sin träning i går och känner sig piggare igen. Själv får jag räkna ytterligare någon dag innan jag är fullt återställd från attacken. Det är ingen Covid utan annan influensa som är aggressiv och går runt i Dalarna. För att inte smitta andra har jag hållit mig hemma hela veckan och hoppas att inte jag skall föra smittan vidare. Nu ser jag fram emot att i slutet av nästa vecka ta bort juldekorationerna på Knutsdagen och återgå till det normala livet. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Fy vad trist för både dig och Else-Britt. Jag hoppas att ni båda kryar på er och att ni snart är fullt återställda från influensan.

      Vad bra att Else-Britt redan kommit igång med rehab-träningen.

      Jag önskar er en fin helg. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla kryssare
    Idag har vi sol och 5 plusgrader här.

    SvaraRadera
  6. God fortsättning på det nya Melodikryssåret 2023 och fortsatt krya på foten! Gå försiktigt i snövädret! Skönt inneväder. Kan inte gå och med rollator i snön är det inte kul. Lycka till nu alla med årets första kryss.

    SvaraRadera
  7. God morgon i snöyran ! Här är det nästan + grader igen så den snö som kommit har väl snart regnat bort. Men men, nu är det X:et på G så då "Kör vi" Trevlig helg Krister och alla ni andra som nu x:ar

    SvaraRadera
  8. God morgon från ett snötäckt Skepplanda.
    Rejält med drivbildande snö igår men den börjar töa bort nu.

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från ett snörikt Kåge, och mer ska det bli. Tur att snön är lätt. Förra snöfallet var det mycket vatten i snön så den var tung, då fick jag hjälp av en traktor, vilket var bra. Nu börjar vi strax med krysset.

    SvaraRadera
  10. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet. Igår var det snöyra, idag mildväder och snön smälter snart bort (tror jag).

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Skövde är insnöad. Själv har jag inte varit ute pga. Förkylning med hosta och halsont. Lite bättre nu, tack och lov!

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister o alla kryssare! Kryahälsning foten. Äntligen gick det att komma in/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth och tack för kryahälsningen.

      Radera
  13. V7 Astrid /Lisbeth

    SvaraRadera
  14. V9 An den schönen blauen donau

    SvaraRadera
  15. V9: An der schönen blauen Donau

    SvaraRadera
  16. God fortsättning Krister. / Göran Wermé

    SvaraRadera
  17. Saknar min fina idol Svenne Hedlund /Lisbeth

    SvaraRadera
  18. V6 Grotta, Flintstones

    SvaraRadera
  19. L2 Elsa V1 Beskow /Lisbeth

    SvaraRadera
  20. God fortsättning önskar kirk med familj hoppas hälsan är bra med er

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  23. Då var det slut för idag. Jag önskar en fortsatt bra helg.

    SvaraRadera
  24. Detsamma till dig

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Trevlig helg önskas Krister med familj o djur o alla kryssare! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Hej
    Vi kom sent in i krysset, men det gick ganska bra. Nu väntar snöskottning, träning inför morgondagen när de lovat 25-20 cm
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  27. Slut för idag, tack för idag!
    Gotlandsbåten har kommit i rätt tid idag. Det har varit lite försening en kväll pga kraftig blåst.
    Jag önskar alla en skön januarihelg!

    SvaraRadera