lördag 31 december 2022

Melodikrysset vecka 52 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång sovmorgon har jag åter tagit plats framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Numera är det min fru som går ut med Hugo de flesta gångerna under dygnet då jag inte kan gå särskilt långt med ortosen på foten. Jag brukar gå någon kortare runda med honom under dagens ljusa timmar.

Just nu ligger Hugo, Alexi och Bucky i sängen bredvid min fru.

Sedan vi hördes förra helgen har jag arbetat hemifrån och endast på förmiddagarna. Jag har haft hand om dop, vigsel och lokalbokningar. Under tiden jag svarat i telefon har jag hunnit med massor av administrativa arbetsuppgifter som att skriva kallelser och protokoll samt planera kommande evenemang.

Jag har också lett julnattsmässan och högmässan på annandag jul.

På min fritid har jag träffat en kompis och tittat väldigt mycket på tv.

I Järfälla har vinterkylan ersatts av plusgrader och regn. Just nu har vi molnigt och 6 plusgrader,

Så här ser mitt förlag på lösning ut idag:

L 1: Årets sista kryss inleds med ABBA och deras fina sång "Happy new year". Innan de tog namnet ABBA kallade de sig "Festfolket". I kommentarerna är det flera som skriver Fästfolket men på internet stavar man med e.

V 1: Det kan ha varit årets märkligaste fråga. Den som har blivit hyllad har också blivit firad. Men vad det är med musiken som spelades att göra det förstår jag inte.

L 3: "Dotter" sjunger sin sång "New year".

L 2 och V 16: "Copacabana"  ligger i Rio de Janeiro.  Det var Barry Manilow som sjöng. Kan det var så enkelt som att Annika vill att vi ska skriva fest på V 16?

V 4: Arne Qvick sjunger "Är du ensam i kväll".

L 4: Sången "A whole new world" är hämtad från filmen "Aladdin".

V 8, V 12 och V 9: Den fantastiska duon "First Aid Kit" sjunger sin fina sång "Fireworks". De gick i samma skola som mina äldre barn. Elementet som efterfrågas måste vara eld.

L 13: "What are you doing new year´s eve?" framförs av Ella Fitzgerald.

L 14: Bryan Ferry sjung "As time goes by". Jag tror att det är första gången som man efterfråga en titel när sången framförs med sjungen text.

L 5: Vi får höra "Europe" från Upplands Väsby och deras "The final countdown". Är det nedräkning som efterfrågas?

V 11: Riket som efterfrågas måste vara inkariket men musiken är väl modern?

V 15: Carole King sjunger sin mycket vackra sång "You´ve got a friend".

V 6, V 7 och V 10: "Auld lang syne" är från Skottland och det är Rod Stewart som sjunger. Han blev dubbad till sir av drottning Elisabeth II.

Därmed var årets mest krystade kryss avklarat. Även om det var varierad och vacker musik måste jag hålla med Annika själv som sa att det var något krystat innan vi började.

Jag tackar er alla för idag och önskar er ett gott slut på 2022 och ett riktigt gott 2023.

"Hjälpen kommer från Herren,
som har gjort himmel och jord.
Han låter inte din fot slinta,
han vakar ständigt över dina steg."
ur Psaltaren 121

156 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra Kryssare! Visst är det skönt med sovmorgnar ibland. Tråkigt att det tar så lång tid med ortosen att läka. Nyårsaftonen inleds här med storm och +4 grader vilket resulterar i att hela trädgården har övergått från ett vackert snötäcke till isbana. Det blir m a o dubbar på för att gå ut i dag. Gårdagens match för Leksands IF slutade äntligen med en vinst vilket bådar gott för det nya året. Else-Britts julafton hemma i NÅS blev jättefin och Färdtjänstens service var ypperlig. Jag hann dessutom fira Julnattsmässa i Leksands kyrka, vilket kändes mycket bra. Tyvärr har vi båda blivit förkylda i veckan, Else-Britt värre än jag, så vi får ställa in det planerade gemensamma firandet av Nyåret och stanna på var sitt håll. Vi önskar Dig och familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.
      Jag tröstar mig med att det kunde varit mycket värre, Det har redan gått en fjärdedel av läkningstiden.

      Jag önskar både dig och Else-Britt ett snart tillfrisknande från förkylningarna.

      Gott nytt år! Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! En hälsning från Närke och vad som ser ut att bli en solig dag utan snö! Vi önskar ett gott slut och ett Gott Nytt År samt en läkande hälsena! Jarl och Ann I Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Tack och tack detsamma!

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. Ute är det +6 grader. I natt har det blåst ordentligt, så sömnen blev inte så bra. Därför blev det sovmorgon idag.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla andra. Lycka till idag o så Önskar jag Ett Gott Nytt År till er som lyssnar, läser och kryssar Vi hörs nästa år
    En varm och hjärtlig hälsning från mig till Er

    SvaraRadera
  5. God Morgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  6. God förmiddag. I Kåge har vi +3 grader och mulet. Igår fick vi massor av tung snö och det kan bli mer idag. Suck! Men löser krysset gör vi inomhus.

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister o alla kryssare
    Här är det 8,5 grader ingen nederbörd

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare!

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från ett blåsigt Mellerud.

    SvaraRadera
  10. God fm Krister å alla andra kryssare! Här har vi bara en halv grad kallt idag, tyvärr väntas varmare väder, men vi håller tummarna att det blir tvärt om istället!

    SvaraRadera
  11. Fästfolket (ibland stavat Festfolket)

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  13. Svar
    1. Det ska vara fästfolket eftersom de var ”fästfolk” = förlovade då.

      Radera
  14. God morgon Krister md familj o djur och alla kryssare! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  15. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är kring noll idag. Gott nytt år till dig Krister och din familj.
    /Ulla

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister!
    Vi hälsar från ett snöigt Dorotea.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  17. ABBA hette FÄstfolket. Med Ä. För de var ihop som fästa par. Lite kul omskrivning av festfolket. Gott Nytt År till dig och er alla. Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack detsamma och tack för hjälpen.

      På internet skriver man Festfolket.

      Radera
  18. Tror de inte att kryssarna själva kan se var de max 14 talen är belägna i krysset???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur hon nämner siffra och plats då det är 15st 🤣🤷🏼‍♂️

      Radera
    2. Finten funkade, jag fick svar, men inte på huvudämnet...

      Radera
    3. 16, faktiskt...det är svårt

      Radera
    4. Och 16 är ingen siffra, det är ett tal. Siffrorna är 0-9.

      Radera
  19. L13 är väl Ella F och då blir V 16 fest

    SvaraRadera
  20. EF Ella Fitzgerald

    SvaraRadera
  21. God fortsättning 🎄

    I Piteå så har det snöat rejält under några dagar. Och det har varit ordentligt kallt och plusgrader om vartannat.

    Julen har varit fin, med firande med både släkt och vänner.

    Ikväll blir vi 9 till bordet. Ett par är tyvärr sjuka 😏 (mycket influensatider..)

    🎉 Önskar er alla ett Gott slut, och en God början på det nya Året 🎊
    På återseende nästa år 🎆
    Hejsvejs från mig
    Annica

    SvaraRadera
  22. Nedräkning på lodrät 5

    SvaraRadera
  23. Är det bara jag som tycker hon hugger av låtarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med! Det brukar det inte göra, kanske det är många låtar idag, så de måste korta ner dem?

      Radera
    2. Jodå, det var många avkortande nedtoningar idag

      Radera
  24. Nedräkning på LR 5

    SvaraRadera
  25. min dator strular inte kunnat skriva in några svar på länge men nu funkar det igen hopplöst

    SvaraRadera
  26. skottland / sir / rs

    SvaraRadera
  27. V7 rs rod stewart
    V10 sir
    V8 skottland

    SvaraRadera
  28. Skottland. Sir. R S

    SvaraRadera
  29. V6 Skottland V7 Rod Steward V10 sir

    SvaraRadera
  30. Tack för trevligt X:ande.
    GOTT NYTT ÅR!!
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende

    SvaraRadera
  31. Tack för idag. Önskar alla ett gott slut och ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  32. V6 scottland, V10 Sir, V7 RS/Lisbeth

    SvaraRadera
  33. Tack för idag!
    Nu blir det snöskottning!!
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
  34. Gott Nytt År alla kryssare! Låt oss hoppas att 2023 blir lite mera lättseglat! :)

    SvaraRadera
  35. Tack för mig, gott nytt år

    SvaraRadera
  36. Gott nytt år! Var rädda om er alla❤️🤗

    SvaraRadera
  37. Så är årets sista kryss klart. Bara det blir rätt = fÄstfolket för ABBA:s första namn. Tack för alla årets kryss och Gott Nytt År 2023!

    SvaraRadera
  38. Efter att ha varit förhindrade att lösa krysset "live" har vi idag kunnat dela denna trevliga gemenskap. Varmt tack Krister för att du gör det möjligt. Önskar dig och alla här ett gott nytt 2023!

    SvaraRadera
  39. Det rätta för L1 är Fästfolket med Ä och inte E

    SvaraRadera
  40. Gott nytt år till alla lösare. Ta det försiktigt i trafiken

    SvaraRadera
  41. Tråkigt när dator strular funkade först men sen funkade det inte förrens slutet hopplöst tråkigt och inte går att skriva in svar men nu funkar det igen. Önskar Ett Gott Slut och Ett Gott Nytt År till Krister med familj o djur och alla kryssare! /Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det känns! Min platta strulade tidigare, så nu använder jag dator!
      Kjell

      Radera
  42. Tack för idag och för hjälpen med det jag inte kunde !

    SvaraRadera
  43. "Under namnet Fästfolket deltog de fyra musikerna som senare skulle bilda Abba i SVT:s Vi i femman 1972. Låten Agneta, Anni-Frid, Björn och Benny framförde heter People need love."
    Från SVT på nätet.

    SvaraRadera
  44. Ann-Eva Maria Pauline31 december 2022 kl. 11:34

    TACK! Allra käraste Kyrkoherden för Dina tankar och speciellt för Dina tänkvärda ord i slutet av varje föreslagen lösning. Härligt med en sida att "vända sig till" när man inte är "100 på svaret". Önskar Dig och alla andra, ett Gott slut samt ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  45. Gott Nytt År från Finland ! Månne det nu skall vara Rod Stewart ? Är det inte frågan om Ringo Starr, som blev adlad.

    SvaraRadera
  46. Firad är ju av låtens namn "The Celebrated Chop Waltz", Hyllad = firad

    SvaraRadera
  47. Stefan H, Järfälla31 december 2022 kl. 16:38

    V1. Stycket, gemenligen kallat "Chopsticks", har även titeln "The Celebrated Chop Waltz.
    God Fortsättning och Gott Nytt År!

    SvaraRadera