lördag 10 december 2022

Melodikrysset vecka 49 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter frukost och en morgonpromenad med Hugo sitter jag som vanligt vid köksbordet, hemma i Jakan, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har sin vana trogen gått och lagt sig hos Alexi och Bucky i vår säng.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en väldigt lugn vecka. Den har innehållit ett möte med Ekonomiutskottet samt årets sista sammanträde med Kyrkorådet.

Jag har också haft de sista medarbetarsamtalen och haft samtal inför nästa veckas begravning och dop.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa, en begravningsgudstjänst och en andakt för Rotary samt deltagit i firandet av Maria kyrka som fyllde 40 år förra året.

I veckan har jag avnjutit två julbord på Viksjö GK, ett med min familj och ett med församlingens medarbetare.

I övrigt har jag på min fritid promenerat och löptränat samt sprungit ett virtuellt lopp i 60 minuter för att hedra min vän som i torsdags skulle ha fyllt 60 år. Nu fick han inte uppleva den dagen, därför är jag väldigt glad över att han firade sin födelsedag med sina närmsta i början av hösten innan han visste att han var sjuk.

Vintern har tagit Järfälla i sitt grepp på riktigt. Vi har haft minusgrader hela veckan. Idag är det minus 4 grader och marken är täckt av ett silkestunt snötäcke.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 1 och L 4: Vi inleder dagens kryss med den svenska tolkningen av "Tomorrow is a long time" av  Bob Dylan. På svenska fick den titeln "Men bara om min älskade väntar". Det var Totta Näslund som framförde den .

V 6: "Backstreet boys" framför sin sång "I want it that way". Jag tror att de kallades BSB.

V 1: Det är Brigitte Bardot som sjunger en sång som jag tror heter "Une histoire de plage".

V 14 och L 7: Vi får höra Nicole Kidman sjunga "One day I´ll fly away" ur filmen "Moulin rouge". Det var, enligt google, Baz Luhrman som regisserade filmen. Jag har sett filmen flera gånger men inte lagt på minnet vad regissören hette.

L 13: Melodin var ledmotiv i filmen "Bron över floden Kwai". En film jag sett väldigt många gånger.

L 9 och V 5: Niello och Lisa Ajax sjunger "Tror du att jag bryr mig" ur årets melodifestival. Lisa är uppväxt här i Järfälla och har varit med i vår församlingstidning "Tusen möjligheter". Hon slog igenom i tv-programmet "Idol".

L 3 och V 15: Vi får lyssna till "That´s what friends are for" med Dionne Warwick, Elton John, Stevie Wonder och Gladys Knight.

V 11: Instrumentet som efterfrågas måste vara oboe. Melodin var ledmotiv i filmen "The mission".

V 10: Duon som fick en hit med "Don´t go" kallade sig "Yazoo". Även detta en  sång som spelades på diskoteken i mina yngre år.

L 2 och L 12: Det är Moncia Zetterlund som sjunger "Va´e´de´där" som i original hette "Dat dere" och "Ack Värmeland du sköna". Ytterligare en fråga där jag behövde googla.

V 13: Det är gruppen "The box tops" som framför sången "The letter".

V 8; Vi går i mål med ytterligare en sång från mina yngre år. Det är Tanita Tikaram som sjunger "Good tradition".

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag tyckte att det var riktigt klurigt. Det var första gången på mycket länge som jag behövde googla för att hitta svaret, dels på regissören till filmen "Moulin rouge" och dels på originalet till sången som Monica Zetterlund sjöng.

Alldeles strax ska jag ta en lunchpromenad med Hugo.

Jag tackar er alla för idag och önskar er fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Han ger de förtryckta deras rätt,
han ger de svältande bröd,
Herren befriar de fångna,
Herren öppnar blinda ögon,
Herren rätar krökta ryggar
Herren älskar de trogna,
Herren ger främlingar skydd,
stöder faderlösa och änkor
men korsar de ondas planer."
ur Psaltaren 146

66 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. Ute är det -2,7 grader.
    I veckan har vi varit i Stockholm och bott på hotell en natt. Vi var och såg GES på Cirkus på torsdagskvällen. Vi fick höra mycket bra musik.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Låter som en trevlig kväll.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare! Hoppas att allt är väl med Dig och familjen! Efter ett lätt snöfall i natt är allt vitt och vi har -8. Älven har lagt sig sedan i tisdags och det går snart att ge sig ut på den om man känner till var det är strömt och isen är svagare. Senare i dag skall jag besöka Else-Britt och vi skall planera julen, då jag hoppas hon skall kunna få färdtjänst och komma hit över dagen på julafton. I övrigt har det varit många leveranser och beställningar inför julen och om allt går väl så kommer jag att kunna fira Julnattsmässa i Leksand på julafton, då det inte firas någon mässa i Västerdalarna på julnatten. I morgon skall jag för en gångs skull fira mässa i Nås kyrka (här är väldigt sparsamt med mässor). Jag önskar Dig och familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      I veckan såg jag ganska många som åkte skridsko på Översjön i Järfälla.

      Jag hoppas att Else-Britt kan komma hem i jul. Hälsa henne så gott.

      Önskar dig en fin helg och en givande mässa i Nås kyrka.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! I dag skiner solen i skövde! Härligt!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon från ett snörikt Kåge. Vi har fått massor av snö i veckan. Ska ut och köra undan snö efter att jag löst krysset. Det kan man ju inte missa.

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    I Lockne är det vinter nu ca -10 och lätt snöfall.
    Önskar dig Krister med familj en trevlig helg och 3:e advent.
    /Ulla

    SvaraRadera
  6. Från moulin rouge eller hur det nu stavas

    SvaraRadera
  7. L13 BRON över floden Quai

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla lösare! Nu är vi på väg in till Örebro med några centimeter snö på marken! Vi skall handla ett par skjortor och ett par jeans till mig! Lite te, kaffe, medicin och sådant skall också införskaffas! På eftermiddagen blir det julbord på IKEA! Jag antar att man sätter ihop det själv! Lycka till med läsandet! Vi tar krysset när vi kommer hem! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en trevlig shoppingtur och ett gott julbord. IKEA´s julbord brukar vara väldigt prisvärt och gott.

      Radera
  9. Bron över floden Kwai

    SvaraRadera
  10. Är det någon som vet vad det ska vara på v 13?

    SvaraRadera
  11. V15 Elton L3 Dionne

    SvaraRadera
  12. Tack för idag. Önskar alla en fin tredje advent!

    SvaraRadera
  13. Klart och slut. Nu blir det snösvängen. Får hjälp hörde jag nyss. Ha en fin tredje advent.

    SvaraRadera
  14. Tack för idag. Nu ska vi ta en skön promenad. Vi får gå försiktigt för det är halt. Jag önskar alla en fin tredje advent!

    SvaraRadera