lördag 17 december 2022

Melodikrysset vecka 50 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en ovanligt lång sovmorgon och en kort morgonpromenad med Hugo sitter jag som vanligt vid köksbordet hemma i Jakan, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Precis som vanligt har Hugo nu gått och lagt sig med sina två kattkompisar, Alexi och Bucky. De ligger alla tre bredvid min fru i vår säng.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn vecka. Jag har skrivit en del protokoll varvid jag fått lära mig ett nytt dataprogram. Det låter inte så roligt men det var betydligt roligare än jag föreställt mig.

Jag har också, precis som vanligt, haft en del samtal och möten med medarbetare och förtroendevalda. Dessutom har jag deltagit i intervjuerna med fyra av de sex sökande till tjänsten som arbetsledande komminister i St Lukas kyrka nu när Jessica blir kyrkoherde i en av våra grannförsamlingar. De två återstående ska vi intervjua på måndag.

Utöver detta har jag varit på två olika julbord, ett med församlingens förtroendevalda och ett med kontraktets kyrkoherdar. Nu blir det inga fler julbord innan nästa år.

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst, församlingens Förbönsmässa, en andakt för de förtroendevalda och ett julkorum för personal och veteraner på Hemvärnets Stridsskola.

På min fritid har jag endast kunnat springa en gång eftersom jag i tisdags morse fick ont i benet då jag gick till Järfälla kyrka. Jag tror att det antingen är vaden eller hälsenan som blivit överansträngd alternativt rejält nerkyld. Nu får jag ta det lugnt i någon vecka och sedan kan jag förhoppningsvis uppta mitt träningsprogram igen. Jag blir väldigt rastlös när jag varken kan ta långa promenader eller springa.

I Järfälla har vi fortfarande vinter. Under veckan har det varit rejält kallt med temperaturer ner mot minus 13-14 grader. I dag är det endast minus 4 grader och solen tittar fram med jämna mellanrum.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 4: Vi inleder dagens kryss med "När solen färgar juninatten" med "Mando Diao".

V 4 och V 7: Melody Gardot sjunger sin fina sång "Baby I´m a fool".

V 10: Den musikgenre som jag förknippar med Jussi Björling och "Oh helga natt" är opera.

L 2 och L 8: Jag tror att sången heter "Felicita" vilket på svenska betyder lycka. Sångerskan bär samma namn som vår yngsta minister Romina.

V 5: Victor Jara var en frihetskämpe i Chile. Här sjöng "Hoola Bandoola Band" sin hyllningssång till honom. Den heter också "Victor Jara".

L 3: Gruppen som framför "White christmas" heter "Destiny´s child".

L 1 och V 2: Vi får höra B.B King framföra sin "Back door santa". Han var en av de största och kallades kung av bluesen. Jag tror att han kallade sin gitarr Lucille

V 11: Vi får höra ouvertyren från "Fantomen på operan" av Lloyd-Weber. Huvudrollsinnehavaren bär en mask under nästan hela föreställningen. En musikal som jag sett ett flertal gånger i London, i Stockholm och på tv. I mina ögon och öron den bästa musikal som gjorts.

V 12: Vi får höra en ungersk version av "Have you ever seen the rain". Verbet som efterfrågas måste vara regna.

L 9: Jag tror att det är Helen Sjöholm och "BAO" som sjunger "Mössens julafton". De flesta av musikerna kommer väl från Orsa?

L 7: Roland Cedermark spelar "Gamle svarten" på sitt dragspel.

V 6:  Vi går i mål med "Att last" med Etta James.

Därmed  var dagens kryss avklarat. Det var både bra och omväxlande musik. Den största klurigheten är att jag inte riktigt greppat Annikas sätt att ställa frågor men det kommer så småningom.

Nu ska jag ta en kort promenad med Hugo innan jag och redaktören för vår församlingstidning "Tusen möjligheter" ska åka runt i Järfälla och dela ut priser till de som vunnit på korsord och lotterier.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt helg och en fin vecka.

"Nådig och barmhärtig är Herren,
sen till vrede och rik på kärlek.
Herren är god mot alla,
barmhärtig mot allt han skapat."
ur Psaltaren 145

122 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. De senaste dagarna har vi haft kallt, ca -10 grader varje dag, men idag är det bara -2.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  2. Godmorgon från Kåge. Vi har lite sol och -16 grader. Mycket snö har vi. Tycker att det räcker nu. Snart börjar vi med krysset.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare! Idag har vi endast -3 grader men en kraftig sydvind och snöfall. Jag har varit ute och skottat av ett tak för att inte snön skall bli för tung, om det senare under dagen blir töväder. Under veckan har jag besökt Else-Britt, som gör framsteg hela tiden, även om stegen är små. Vi har planerat att hon med hjälp av färdtjänst skall kunna komma hit på julafton för att fira tillsammans med sina barn och barnbarn och sedan skall vi vara här hemma också några timmar innan det blir dags för hemfärd igen. Vi båda ser mycket fram emot detta. I kväll skall jag åka till Tällberg för att fira mässa då det som vanligt är sparsmakat med den möjligheten i Västerdalarna. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin vecka och en julhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad roligt att Else-Britt gör framsteg. Hälsa henne så gott.

      Hoppas att ni får en fin julafton tillsammans.

      Önskar dig en fin mässa i Tällberg.

      Radera
  4. God morgon från ett Snöigt Skepplanda

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Bara minus 1 grad. Skönt!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det "bara" -10 idag. Vi har haft ca -20 i veckan som kallast. Trevlig 4:e advent Krister och din familj. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Jag önskar dig och de dina detsamma.

      Radera
  8. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare!

    SvaraRadera
  9. God morfon Krister.
    Äntligen så har vi tid att vara med på krysset i dag.
    Hoppas det blir ett kryss med klurigheter.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  11. God morgon, ja så börjar vi att träna hjärnan efter det första X-et som gick bra i dagstidningen. Lycka till alla uti Sveriges land. God och trevlig helg från mig i Nyköpijg

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister och alla lösare! Nu är vi på väg in till Örebro för lite julklappsbridge! Startavgiften är en liten julklapp och så bjuds det på skinksmörgås och kaffe! Vi tar krysset lite senare! Lycka till alla! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med bridgen.

      Radera
  13. L2 lycka
    L8 romina
    V5 Chile

    SvaraRadera
  14. V:11 MASK (Fantomen på operan min favorit musikal)

    SvaraRadera
  15. Regna ?
    Have you ever seen the rain

    SvaraRadera
  16. Låten skrevs av Alf Pröysen. Han har inget med Orsa att göra så frågan är felställd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika Jankell säger kompositören av denna låt är mycket berömd och gillar att jobba med sin orkester. Låtens kompositör är Alf Pröysen. Om hon hade sagt arrangören eller orkesterledaren på denna inspelning då är orsa rätt

      Radera
  17. V12 gamle svarten. Krysset är verkligen omväxlande, från jättesvårt till mycket lätt. Ha en fortsatt bra helg.

    SvaraRadera
  18. Tack för idag! Lite klurigt idag. Tur att en del kan allt! Trevlig fjärde advent önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  19. tack för idag.
    Ganska lätt kryss.
    God Jul!
    Önskar Christina och Kjell

    SvaraRadera
  20. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende

    SvaraRadera
  21. Tack för idag. Annika spelade många fina melodier idag, tycker jag.
    Jag har också sett och njutit av Fantomen på operan både i Stockholm och London.
    Jag önskar alla en fin fjärde advent!

    SvaraRadera
  22. Hejsan Krister !
    Det var ett bra tag sedan, idag fick jag för mig att försöka, men nä jag ser för dåligt, solen bländade mig så det blev ännu värre, Jag mår bra., Hoppas du och din familj gör det med.
    Klapp till Hugo och kli till Bucky och Alexi,
    Prinzen gillade inte kylan, lika fort in som ut. 4 minus gillar vi båda. Ha en fortsatt fin helg och vecka,, GOD JUL 🌲⭐💖

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Trist med dina ögon. Hoppas att du kan få något hjälpmedel.

      Jag önskar dig och Prinzen detsamma.

      Radera
  23. Förra helgen hade jag ändrat något med inställningar på datorn så det gick inte att vara med o lösa melodikrysset, men idag gick det att skriva igen blev så glad att kunna vara med o lösa melodikrysset. Igår var jag på Altefurs julkonsert så vackert och på luciadagen var vi i Rödeby kyrka o fick se ett fantisktiskt stort luciatåg och EPAtraktortåg ute men det var kallt -11,5 grader.Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare/Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Lisbeth.

      Vad bra att du kan delta igen.

      Radera