lördag 24 december 2022

Melodikrysset vecka 51 - 2022

God förmiddag och god jul alla melodikryssvänner!

Efter en lång sovmorgon sitter jag åter vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Min fru, yngsta dotter, Hugo, Alexi och Bucky åkte till svärföräldrarna i Karlskrona i går förmiddag för att fira jul tillsammans med dem. Äldsta dottern och hennes pojkvän ska fira jul hos hans föräldrar så det blir endast jag och sonen idag. Vi ska äta dansk fläskstek i eftermiddag innan vi tillsammans ska tjänstgöra vid nattens mässa i Järfälla kyrka. Jag ska även leda mässan på annandag jul i Maria kyrka.

Skadan jag ådrog mig på luciadagens morgon då jag gick till jobbet visade sig vara mer allvarlig än jag trodde. Hälsenan hade gått av så nu måste jag gå med en otros i 8 veckor innan det blir ytterligare några veckors rehabilitering. Jag tröstar mig med att det kunde varit mycket värre. En skada läker och jag ser redan fram emot att börja promenera igen. Löpningen får nog vänta ytterligare några veckor.

Sedan vi hördes i lördags har jag haft en väldigt lugn vecka som inneburit att jag delat ut priser till dem som vunnit i vår församlingstidning "Tusen möjligheter". Jag har också haft samtal och möten med medarbetare och förtroendevalda, bland annat med Ledningsgruppen, Personalutskottet och Ekonomiutskottet.

Dessutom har jag deltagit i intervjun av de sista två sökande till tjänsten som arbetsledande komminister i St Lukas kyrka.

Sist men inte minst har jag lett en dopgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

I Järfälla har kylan kommit tillbaka efter ett par dagars töväder. Idag har vi ett väldigt tunt snötäcke på stora delar av marken och det är minus 5 grader. Solen skiner på en klarblå himmel.

Så här ser förslaget till lösning ut på julaftonens kryss:

V 3: Dopparedagens kryss inleds med att Jan Malmsjö sjunger "Julen är här".

L 3: Ariana Grande, Jennifer Hudson och Mariah Carey sjunger "Oh Santa" som handlar om jultomten.

L 9: "Winter wonderland" framförs av John Travolta, Tony Benett och Olivia Newton-John.

V 10: Det måste vara "Hej mitt vinterland" som framförs i en instrumental version på gitarr.

L 5Carola som sjunger "Bjällerklang".

L 1 och L 7: Musiken är hämtad från filmen "Ensam hemma i New York", en film jag sett många gånger. Den var också svaret på en av frågorna i "Ring så spelar vi". De vuxna i familjen är på semester och Kevin har lov.

V 13: "Snowman" framförs av Sia.

V 4: Musiken till "Vi komma, vi komma från pepparkakeland" eller "Pepparkaksgubbar" är komponerad av Alice Tegner.

L 2 och L 11: Det är Darlene Love som sjunger "Christmas (Baby please come home)".

V 14: Vi får lyssna till "Ave Maria". Den spelade organisten som postludium i tisdags morse. En otroligt vacker melodi som inte är ovanligt vid begravningsgudstjänster.

V 8: Det är "Lars Vegas trio" som framför "Kalle och hans vänner".

V 6 och L 12: Vi går i mål med "Ser du stjärnan i det blå", Här med Louis Armstrong.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var, precis som det ska vara på julafton, ganska enkelt och fyllt av julmusik.

Nu ska jag fixa det sista med pressgurkan och fläsksteken och sedan ska jag lägga handen vid de sista förberedelserna inför nattens mässa. Julnattsmässan och skärtorsdagsmässan är min favoritgudstjänster. Det blir annorlunda att leda mässan med otros på benet men jag tror att församlingen har överseende med det.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en riktigt fin julhelg så hörs vi till nyår.

"Mitt hjärta är redo, Gud,
jag vill sjunga och spela.
Vakna, min själ,
vakna, harpa och lyra,
jag vill väcka morgonrodnaden."
ur Psaltaren 108

102 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla kryssare! Skönt att höra att Du fått en sovmorgon. Hoppas att Du tillfrisknat i benet.Här kommer en julhälsning från ett kallt NÅS (-21) och riktig julstämning med 20 cm snö och vitt på träden. Fåglarna har fått sina matställen påfyllda och efter krysset skall jag träffa Else-Britt hos hennes barn och barnbarn för jullunch om Färdtjänsten fungerar som tänkt. I kväll åker jag till Leksand och firar Julnattsmässa. Vi båda önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin julhelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Det tar ca 8 veckor innan jag kan börja träna igen. Men det är överkomligt.

      Hoppas att ni får en fin jullunch tillsammans i det vintriga Nås och att du får en givande midnattsmässa.

      Jag önskar er detsamma. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. Ute är det -7 grader, men tyvärr ingen snö.
    Jag önskar er alla en God Jul!

    SvaraRadera
  3. God Jul från ett rimfrostigt Skepplanda.
    Tittade ut och såg att domherrarna redan kommit till foderplatsen.
    Alltid trevligt att se de små liven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul Anders.

      Fåglar är ett tecken på Guds närvaro i Gamla testamentet. Jag tycker att det är fint att tänka så,

      Radera
  4. God morgon Krister och alla lösare! En solig morgon med -9 grader! Vi är på väg till kyrkan för gudstjänst! Lycka till med läsandet! Vi tar det senare! Vi önskar er alla en riktigt God och Välsignad jul! Jarl och Ann I Gällersta!

    SvaraRadera
  5. God Morgon Krister och alla kryssare
    Barmark i Skåne men 4 minugrader.
    God Jul alla!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister o alla kryssare! Kryahälsning till Krister. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Julaftonmorgon är snöig och fin!

    SvaraRadera
  8. Vill önska er alla en riktigt fridfull o välsignad julhelg. Hälsningar Lars Olofsson

    SvaraRadera
  9. V3 Jan Malmsjö /Lisbeth

    SvaraRadera
  10. God morgon och God Jul önskas från ett kallt västkusten

    SvaraRadera
  11. Vackert med julmusik/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla krysslösare.I Lockne är det minus 10 och sol. God Jul. /Ulla

    SvaraRadera
  13. L3 Jultomten/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. V10 Vinterland/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. God Jul kryssare!

    SvaraRadera
  16. Med hopp om god bättring o en riktigt God och välsignad Jul önskar jag från Öckerö! Tack för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
  17. L3 Darlene L 11 Love

    SvaraRadera
  18. God Jul önskas du och ni alla här! Så trist att hälsenan drabbats. Inte kul! Önskar god bättring!
    Måste berätta att plötsligt händer det! Jag vann i förra veckan och en Melodikryssbricka kom hem igår som en fin julklapp! Plötsligt händer det efter så otroligt många års lösande! Känns konstigt! Men kul! Ite sjukläger här så det blir en lugn helg. Önskar er en fridfull jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort grattis till dig.

      Tack för kryahälsningen.

      Önskar dig och de dina detsamma i sjuklägret.

      Radera
  19. Svar
    1. Älskar denna galna julskiva!

      Radera
  20. V6 Ser L12 Du /Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig julhelg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Önskar alla en god jul!

    SvaraRadera
  23. Ser du stjärnan i det blå.... god jul alla!

    SvaraRadera
  24. Då var krysset klart! Tack för idag. Jag önskar Krister med familj o djur o alla kryssare En riktigt God Jul/Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Nu ska vi åka till Nynäshamns kyrkogård och tända ljus. Sedan åker vi till sonen med familj för julfirande. Jag hoppas alla får en lugn och fin julhelg.

    SvaraRadera
  26. Melodikrysset har verkligen blivit mer varierat och roligare sedan tjejerna tog över efter Eldeman. Förnyelsen kändes nödvändig.
    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar din uppfattning.

      Tack detsamma.

      Radera
    2. Nej, det har blivit klart mycket mer Googlande för oss som är rejält mogen ungdom...

      Radera
    3. Nej,
      Mer googlande nu för oss övermogna kryssare!

      Radera
    4. Håller inte med. Låtarna kräver betydligt mer internetsökande nu för mogen ungdom!

      Radera
  27. God Jul Krister o alla andra. I Kolmården var det -9,7 i morse o barmark. Jag har sällskap av mina två hundar idag på Julafton o är tacksam för deras fina lugna sällskap

    SvaraRadera