lördag 11 mars 2023

Melodikrysset vecka 10 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en uppfriskande morgonpromenad med Hugo sitter jag nu, som vanligt, framför datorn vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har gått och lagt sig efter vår, en och en halv timmes, promenad. Han ligger i vår säng bredvid min fru. Alexi och Bucky ligger tillsammans i en fåtölj i vardagsrummet.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en lugn och omväxlande arbetsvecka. Tyvärr har jag inte haft förmånen att få leda någon gudstjänst däremot har jag deltagit i flera andakter och en mässa.

Jag har bland annat varit på det årliga kyrkoherdedygnet på Stjärnholm tillsammans med ett tjugotal kollegor. I år hade biskopen kallat oss till utbildning och samtal kring klimatet och själavård.

Vidare har jag deltagit i sammanträde med Kyrkorådet, styrelsemöte med församlingens begravningsbyrå och styrelsemöte för vårt förvaltningsbolag samt möte med styrgruppen för kommunens POSOM-grupp. Dessutom har jag haft samtal med några medarbetare och ett möte med församlingens samtliga kyrkomusiker och deras fackliga förhandlare.

Sist men inte minst har jag haft ett möte med redaktören för vår församlingstidning, "Tusen möjligheter" inför kommande utgåva.

På min fritid har jag fortsatt med två dagliga promenader om 30 minuter och sjukgymnastik. I måndags hade jag glädjen att få ta en promenad i Femöres naturreservat utanför Oxelösund.

Jag har också på Domkapitlets uppdrag intervjuat två sökande till kyrkoherdetjänsten i en av stiftets församlingar och på biskopens uppdrag genomfört tillsyn av kyrkobokföringen i en församling i söderförort.

Dessutom har jag som vanligt spelat biljard och tagit promenader med Hugo. Veckans höjdpunkt var när min äldsta dotter och hennes pojkvän bjöd på middag för att fira hans födelsedag. Det var fint att umgås med min fru, barnen, svärsonen och bonusbarnbarnet.

I Järfälla har vi återigen fått vinter. I veckan har det kommit nästan 50 cm snö som ligger kvar. På nätterna har det varit rejält kallt med temperaturer ner mot minus 10-12 grader, men på dagarna har det varit  varmare. Det har till och med varit  plusgrader mitt på dagen. Just nu skiner solen genom molntäcket och vi har minus 6 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 1 och V 9: Dagens kryss inleds med Salem Al Fakir och "Keep on walking". Kan det vara en promenad som efterfrågas?  Denna sång var med i melodifestivalen 2010.

L 9 och L 3: Povel Ramel och Wenche Myhre framför "Jag diggar dej". Jag har hört ett brudpar framföra denna sång som ett ömsesidigt tal till varandra.

L 1: "Wonderful world", som jag har på min Spotify-Lista, sjöngs av Sam Cooke.

L 7: Gruppen som framför "Cotton eye Joe" heter "Rednex".

V 5 och L 15: Marie Fredriksson (MF) sjunger den vackra sången "Ännu doftar kärlek". Jag förmodar att det är Lasse Lindblom (LL) som skrivit sången tillsammans med Marie och är producent.

L 2: Benjamin Ingrosso, som jag såg på tv igår kväll sjunger "Smile". Jag vet inte om han ses le oftare än andra artister.

 L 10: Denna kultklassiker inom dansbandsmusiken heter "Rara underbara Katarina". Det är Ingmar Nordströms orkester som framför den.

L 8: Vi får lyssna till "Lämna honom" med Melissa Horn

L 14: Denna melodi var ledmotivet till "Mission impossible". Huvudrollen spelas av Tom Cruise.

V 6: Gruppen som framför "My generation" heter "The Who".

L 4 och V 7: "Balladen om kråkguldet" är hämtad från tv-serien "Kråkguldet". Gulds kemiska beteckning är AU. Har man mycket guld räknas man väl som rik?

V 16: Ikonen som efterfrågas är Lill Lindfors. Här sjunger hon "Biologilektionen".

V 11: Även "Brown eyed girl" har jag på min Spotify-lista. Det är Van Morrison som sjunger.

V 12 och L 13: Vi avslutar dagens kryss med sången "I got life" ur musikalen "Hair". Ungdomarna i musikalen önskar väl frihet? På svenska fick den titeln "Hår".

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag måste säga att jag ibland har svårt att förstå hur svaren bygger på kunskap om musik, men jag vänjer mig väl.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska spela biljard med kompisarna på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Vänd dig till mig, var barmhärtig,
ty jag är ensam och betryckt.
Lindra mitt hjärtas plåga.
för mig ut ur mitt trångmål.
Tänk på mitt lidande och mitt betryck
och förlåt mig alla mina synder,"
ur Psaltaren 25

105 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är mulet men uppehåll. Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare! Jag ser att Du haft en händelserik vecka och gläder mig åt att Du kan ta allt längre promenader numera med Hugo som sällskap. Här uppe i Nås har vi de senaste dagarna haft kalla nätter (omkr – 20) men framåt eftermiddagarna riktigt skönt med -5 och strålande sol, så även jag har varit ute och promenerat en del. I övrigt har jag besökt Else-Britt och på onsdag skall vi ha ett möte med läkare och sjukgymnast, då jag får tillfälle att be om vårdplaneringen som jag hittills inte har sett. I eftermiddag skall jag till Tällberg och fira mässa och ser fram emot att träffa Sten Boman igen efter några månaders paus. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin helg och skön vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Ja, det går sakta framåt efter hälsenerupturen, blodproppen och monoartriten.

      Vad bra att du kan promenera.

      Bra också att Else-Britt får en vårdplan.

      Önskar dig en fin och givande mässa.

      Hälsa Else-Britt och ha en en trevlig helg och en fin vecka.

      Radera
  3. Gomorron Krister från ett mulet Luleå,-7. Har blivit friskförklarad från mina hjärtproblem . Mår nu som en prins.hälsa alla o Hugo från Fellini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Vad skönt att du blivit fri och frisk från hjärtproblem.

      Hugo hälsar tillbaka till prins Fellini.

      Radera
  4. God morgon från ett kyligt
    Piteå, - 7° men uppehåll från snöandet.
    (det är väl ändå lite roligt, att ni också får lite snö.... Det är ju trots allt vinter, eller vårvinter som vi säger) 😉

    Det är så fint att läsa, det du skriver. Hur alla era djur som verkar vara så mysiga.

    Dessutom verkar du haft en rätt fullspäckad vecka, med många olika uppdrag.

    Själv så tycker jag att veckorna består i måndagar och torsdagar.
    Går livet fortare nu?!
    Känns nästan som det...

    Vi är bortbjudna på middag hos vänner ikväll. Blir trevligt 🌻

    Fin dag på er alla.
    Hejsvejs från mig
    Annica 🏵️

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Att vara kyrkoherde är väldigt omväxlande och stimulerande. Den ena dagen är inte den andra lik.

      Tror också att tiden går fortare desto äldre man blir.

      Önskar er en trevlig middag.

      Hejsvejs

      Radera
  5. God morgon! Hälsningar från oss i Lilla Edet. Förra lördagen hade vi vår, idag är det en solig vinterdag. Vad gäller snö och temperaturer är likadant som i Järfälla. Nu är det knappt 4 minusgrader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Hälsningar tillbaka till Lilla Edet.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett snötäckt Björkhagen 🤠

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon i Björkhagen.

      Fastnade i snön nere i Björkhagen i veckan. Fick låna en snöskyffel av en äldre dam så jag tog mig loss igen.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde, men fortfarande minusgrader. Bara 2.

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla lösare! En ny solig dag så man kan tro att våren är på gång! I torsdags cyklade jag omkull i snömodd! Jag cyklar för att avlasta rygg och ben från smärtor men nu landade jag på höger överarm som nu gör mer ont än benet men det är på väg åt rätt håll och inget är brutet! Bridgen på kvällen efter olyckan gick i alla fall bra! Nu skall Ann åka in till Örebro och hämta mediciner! Jag tar det lugnt och löser krysset! Lycka till alla lösare! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Vad bra att fallet inte blev värre. Jag ska börja cykla så snart snön är borta men jag vågar inte riskera ett fall.

      Radera
  9. Godmorgon Krister o alla kryssare!/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  10. God förmiddag Krister och alla kryssare från Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  11. V1 Salem-Al-Fakir/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. V1 Salem Al Fakir
    V9 promenad

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Idag lyser solen och vi har haft underbart sportlovs väder. Förra helgen var jag Stockholm och hade underbara dagar. Såg Björn Skifs, en fantastisk entertainer.
    Trevlig helg Krister och familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva Ulla

      Radera
    2. God morgon Ulla.

      Björn Skifs är en av våra stora artister.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  14. Povel Ramel/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. L3 Wenche MYHRE
    L9 POVEL Rammel

    SvaraRadera
  16. L3 Myrhe Venke/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. POVEL RAMEL OCH WENCHE MYHRE JAG DIGGAR DIG

    SvaraRadera
  18. SAM cooke (what a wonderfoul world)

    SvaraRadera
  19. L7 REDNEX (COTTON EYE JOE)

    SvaraRadera
  20. V5 Marie Fredriksson L15 Lassse Lindbom

    SvaraRadera
  21. V5 Marie Fredriksson MF, L15 Per Gessle PG/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. L2 Le /Benjamin /Lisbeth

    SvaraRadera
  23. L10 Ingemar NORDSTRÖMs ORKESTER. Rara underbara Katarina

    SvaraRadera
  24. L8 Melissa HORN lämna honom

    SvaraRadera
  25. V6 The Who (my Generation)

    SvaraRadera
  26. L4 AU Guld/Lisbeth

    SvaraRadera
  27. V16 Lill LINDFORS Biologilektionen

    SvaraRadera
  28. V11 VAN morrison (Brown Eyed Girl)

    SvaraRadera
  29. Tack för idag! Trevlig helg önskas Krister med familj o djur o alla kryssare M v h Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  30. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  31. Lasse lindbom är det som skrivit och producerat låten med MF

    SvaraRadera
  32. v12 Frihet, L13 Hår/Lisbeth

    SvaraRadera
  33. Tack för idag. I eftermiddag kommer sonen och barnbarnet (Jack som genomgått stamcellstransplantation). Jack ska spela innebandy. Det är så fantastiskt att han mår bra och är så aktiv nu.
    I torsdags var vi på begravning i Lidingö kyrka. Det var en fin ceremoni.
    Jag önskar alla en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Njut av varje sekund tillsammans med Jack.

      Radera
  34. Hej!
    Tack för din blogg och all kontakt som skapas genom den.
    Här hemma i kökssoffan minns vi det som att Eldemans frågor på samma sätt inte alltid handlade om musikkunskap så känns knappast som en förändring i kryssupplägg.
    Ha en bra vecka
    Hälsningar Maggan och Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maggan och Mia och tack för era vänliga ord.

      Jag minns att Eldeman ibland hade så kallade "hipp hipp" frågor. Det vill säga frågor där svaret är väldigt långsökt.

      Radera