lördag 4 mars 2023

Melodikrysset vecka 9 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter frukost och en morgonpromenad med Hugo sitter jag nu beredd vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har gått och lagt sig igen. Han ligger bredvid min fru där både Alexi och Bucky legat sedan tidiga morgonen.

Eftersom det varit sportlov i Järfälla under veckan har jag haft en väldigt lugn arbetsvecka. Utöver några samtal och diverse skrivuppgifter har jag varit på möte på kommunen angående projektet, GruppVåldsIntervention, (GVI).

Vi har också haft nätverksfrukost i Maria kyrka då vi fick lyssna till POSOM-chefen när hon berättade om det uppdrag hon har vid kris och olyckor.

Jag har även haft möte med de medarbetare som ingår i kyrkoherdegruppen. Det de har gemensamt är att de arbetar väldigt autonomt och att de får sina uppgifter direkt från mig.

I torsdags tog vi emot ett studiebesök från en grannförsamling kring IT-funktioner. Det var väldigt givande att diskutera olika alternativ och djupborra i fördelar och nackdelar kring de möjlighet som finns.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst.

På min fritid har jag, på uppdrag av Domkapitlet, intervjuat tre sökande till en kyrkoherdetjänst i en av stiftets församlingar.

Eftersom den värsta halkan försvunnit och inflammationen i foten är borta har jag återupptagit mina två 30 minuters promenader varje dag. Det går sakta men säkert framåt med läkningen av hälsenan, blodproppen och monoartriten i stortån. De tre gånger om dagen jag gör sjukgymnastik bidrar självklart.

Vi har haft ett tillfälligt besök av våren under veckan vilket betytt sol och flera plusgrader. Även idag skiner solen i Järfälla. Det är någon enstaka minusgrad och det blåser ordentligt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 7: Dagens kryss inleds med att Jerry Williams (Erik Fernström) sjunger sin fantastiskt fina sång "Did I tell you". Den finns självklart på min Spotify-lista. Jag hade den på kassettband i bilen när den gavs ut i början av 1990-talet.

V 10: Helen Sjöholm sjunger "Gabriellas sång" ur Kay Pollacks film "Så som i himmelen". Den är ganska vanligt förekommande på begravningsgudstjänster. En av de vackraste versionerna hörde jag då jag ledde begravningsgudstjänsten för min före detta svärfars fru.

L 2: Vi får höra "Lambeth walk" ur musikalen "Me and my girl".

V 1: Sången "A, ask"  handlar bland annat om alfabetet. Den är med i Majas alfabet.

L 11: "Ooa hela natten" framförs i en finsk version.

V 6: Kompositören till detta vackra stycke måste vara Wolfgang Amadeus Mozart.

L 5: Gruppen som framförde "Jimmy Dean" kallade sig "Troll" och kom från Falun.

L 4: Sången "Whiskey in the Jar" är från Irland. Irländare kallar sitt land för Eire.

V 12 och L 3: Det är Pernilla Andersson som sjunger den vackra sången "Koltrast vid Haväng".

V 9: Thelma Houston - TH - sjunger "Don´t leave me this way". En sång som var populär på diskoteken i mina yngre år.

L 8: Lennart Palm från Lerum spelar "Diggi-loo, diggi-ley" på sin partyorgel.

L 9: Vi går i mål med "ZZ top" och "Sharp dressed man".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt innehöll det inga större klurigheter men musiken är omväxlande och bra. Förmodligen beror min upplevda svårighetsgrad på att jag är mer eller mindre jämnårig med programledarna och delar mycket av deras musikaliska erfarenhet.

Nu ska jag ta en lunchpromenad med Hugo innan jag ska gå ner till den lokala puben och spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar en en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Om du lade synder på minnet,
Herre, vem kunde då bestå?
Men hos dig finns förlåtelse,
och därför fruktar man dig."
ur Psaltaren 130

106 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt men blåsigt Nynäshamn. Sitter vid frukostbordet och lyssnar på Ring så spelar vi, samtidigt som jag har lite koll på inomhus-EM i friidrott. Men när Melodikrysset börjar får det programmet min fulla uppmärksamhet.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Vaknat till en solig men lite kylig dag! Under veckan har vi som vanligt spelat en hel del bridge och ibland lyckats bra! Idag skall Ann spela dambridge och jag stannar hemma och röjer lite och tar det lugnt! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar Ann lycka tlll med bridgen och Jarl med röjandet.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare! I dag har vi kraftig nordan och -5 i NÅS. Gårdagens storm och plusgrader har gjort att den mesta snön har försvunnit. I veckan har jag haft ett positivt möte med Else-Britt och nya omsorgschefen angående hennes fortsatta boende och rehabilitering. Hon gör framsteg och jag försöker få dem att träna hennes lårmuskler mer aktivt. Själv går jag mina promenader och i går fick jag hålla i mössan när jag gick över älvbron, då det stormade så mycket. I torsdags firade jag mässa i Leksand eftersom det är "mässtorka" i morgon. I vår samfällighet har vi numera bara en gudstjänst varje söndag eftersom man vill spara på uppvärmningen i de tre övriga kyrkorna. Jag hoppas att Du snart skall kunna ta upp Din löpning igen och att promenaderna gör sitt till för att Du skall tillfriskna helt. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad glad jag blir att det ni fick positiva besked kring Else-Britts rehab. Det tar sin lilla tid att återhämta sig.

      Trist att ni inte har fler mässor i trakten men det kanske inte är så efterfrågat? I Järfälla har vi fyra mässor varje söndag och de är oftast välbesökta.

      Jag hoppas att jag kan börja springa i juni eller juli. Det gäller att ta det försiktigt och fortsätta med sjukgymnastik. Just nu tränar jag tre gånger om dagen.

      Hälsa Else-Britt och ha en fin helg.

      Radera
  4. God morgon från ett ljust och s🌞ligt (än så länge) Piteå. Några minusgrader.

    Ungdomarna har varit hem tidigare i veckan för att fira sin farmor som fyllt år.

    Maken jobbar, så jag får försöka lösa mellokrysset med er idag.

    Ska på min bästa väninnas mors, minnesstund senare idag.
    Tyvärr kan inte min väninna, och hennes son vara med, då de fått covid.
    Väldigt sorgligt och så tråkigt att de inte kommer vara där. ❤️
    Men är man sjuk så är man.

    Tänker ta en promenad i solen efter mello.

    Fin dag på er alla.
    Hejsvejs från mig
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Jag hoppas att ni får en givande minnesstund och att du får en fin promenad i solen.

      Hejsvejs

      Radera
  5. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett soligt Köpenhamn!
    /Birgitta, Gistad

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Birgitta.

      Hälsa min absoluta favoritstad. Jag ska tjänstgöra i Köpenhamn tre veckor i sommar.

      Radera
    2. Jag hjälsar och vilken lyx att få vara i Köpenhamn tre veckor i sommar!

      Radera
    3. Jag ska vikariera som präst i Svenska Gustafskyrkan.

      Radera
  6. Godmorgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  7. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där solen skiner och det är 2,5 plusgrader. Under veckan har vi haft fina och soliga dagar, nätterna har varit kalla.

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla ni som nu sitter o väntar på att X:et ska komma igång. Här är det fint väder när jag tittar ut, hårda vindar sägs det. Önskar er alla en fin lördag

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister m familj o djur o alla kryssare/ Mvh Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister.
    Här sitter vi och väntar på att krysset skall starta.
    I Dorotea har vi en strålande morgon, sol och -4 grader.
    Lycka till idag.
    Christina och Kjell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell i underbara Dorotea.

      Radera
  11. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde men 0-gradigt än så länge.

    SvaraRadera
  12. God morgon o tack för text o hjälp

    SvaraRadera
  13. V7 Jerry Williams/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. V7 Jerry Williams

    SvaraRadera
  15. Önskar dig en fin dag Krister.
    Är hemma efter skön semester i varmare land
    Solen lyser i Halmstad

    SvaraRadera
  16. V10 Helen Sjöholm/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Jag såg Jerry Williams live första gången 1962. Därefter blev det många gånger. Nu i mars är det fem år sedan han gick bort. 😢

    SvaraRadera
  18. L2 Lambeth
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. V1 Alfabetet
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. V1 gymnastik? Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Majas alfabetssånger är så fina!

    SvaraRadera
  22. Från Majas Alfabet.

    SvaraRadera
  23. V1 alfabetet/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. L11 Hela/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. L11 Hela
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. V6 Amadeus
    /Birgitta

    SvaraRadera
  27. 25 symfonien. 1a satsen

    SvaraRadera
  28. L4 Eire
    /Birgitta

    SvaraRadera
  29. V.12 Pernilla L.3 Andersson

    SvaraRadera
  30. V12 Pernilla, L3 Andersson/Lisbeth

    SvaraRadera
  31. V12 Pernilla L3Andersson

    SvaraRadera
  32. L:9 TOP (ZZ Top Sharpe dressed man)

    SvaraRadera
  33. V9 Top
    Tack för idag, tevlig helg !
    /Birgitta

    SvaraRadera
  34. Tack för idag. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  35. Tack för en trevlig stund! Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare! Mvh Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  36. Tack för idag.
    På torsdag skall vi till Lidingö kyrka för att närvara vid vår sons svärfars begravning.
    Jag önskar alla en skön helg!

    SvaraRadera
  37. Tack för idag Trevlig Helg

    SvaraRadera
  38. Tack för dagens övning. Ganska lätt men någon svår!!
    Väntar på storfrämmande, barnbarnen kommer för skoteråkande.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Önskar er en fin lördag på skotern tillsammans med barnbarnen.

      Radera
  39. Hej ! Skönt att du blivit bättre i foten.Fick du också sprutor för blodproppen.
    Tog sista sprutan 2.3
    Ska bli kul se hur kroppen reagerar sen när den inte får Innohep längre.6 mån.är lång tid.
    Blåmärken.ser misshandlad ut.
    Tur jag inte visar magen.hihihi
    Fortsatt trevlig helg och vecka

    😻😻🐶🍏🎈🐢🐈‍⬛🐈‍⬛🐈

    SvaraRadera