lördag 20 april 2024

Melodikrysset vecka 16 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även denna lördag sitter jag på mitt kontor i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Precis som förra lördagen kan jag behöva lämna krysset om mina kollegor behöver hjälp med serveringen, turister eller något annat.

Innan jag hamnade framför datorn har jag och Hugo tagit vår sedvanliga morgonpromenad runt Kastellet. Jag har också hunnit jogga i 30 minuter. När jag lämnade lägenheten var Hugo på väg upp för trappan till min säng.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en rolig och omväxlande vecka som bland annat innehållit möte med styrelsen för julbasaren och ordförande för Kyrkostämman som ska hållas i morgon efter högmässan.

Kyrkorådet och samtliga medarbetare träffades i onsdags kväll för att prata om nuläget och framtiden. Jag tycker att det blev ett väldigt bra möte som gav mig underlag för en handlingsplan för den närmsta tiden.

Sist men inte minst har jag som vanligt haft ett par andakter, lett kvällsmässan och förra söndagens högmässa.

På min fritid har jag utöver att promenera och umgås med Hugo fortsatt att följa mitt träningsprogram vilket innebär att jag joggar tre gånger i veckan.

Jag har också bytt den cykel jag tog med mig från Stockholm till en dansk lådcykel. Jag och Hugo har tagit två provturer med den och han fanns sig väl tillrätta i lådan.

I Köpenhamn har våren tillfälligt tagit paus. I morse var det nollgradigt men det ska bli upp emot 10 grader under dagen. Just nu är det molnigt men tidigt i morse tittade solen fram.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 8: Vi inleder dagens kryss med Ricky Martin och "Livin´la vida loca".

L 1: Robert Wells spelar ABC som Anna Book gjorde känd.

V 1, L 4 och V 10: Arja Saijonmaa sjunger "Så vill jag älska dig". I original heter den "Caruso".

L 11 och L 2: Gruppen som framför "Alex is the man" kallade sig "Ola and the Janglers".

V 7: "Just a girl" framförs av "No doubt".

V 3: Musiken är Bamses signaturmelodi. Den har jag hört många gånger på Kolmården.

V 6: Gruppen som sjunger "You" heter "Ten sharp". Denna sång var oerhört populär den tid då jag besökte Stockholms diskotek. Jag skriver tio på vågrätt 6.

V 5: Den dans man framför till denna musik heter can-can.

V 12: Det är Amy Winehouse som sjunger "We´re still friends".

V 8: De var Rolf Bengtsson som sjöng "Oh-de-lally" i den tecknade filmen om "Robin Hood".

V 9: Frida Lyngstad sjunger "Du är så underbart rar. I originalet heter den "Can´t take my eyes off you".

V 13 och L 3: Amanda Seyfried sjunger Björn Ulveaus och Benny Anderssons "Thank you for the music" i filmen "Mamma Mia". Jag har sett showen på Cirkus men min fru och yngsta dotter har sett filmen ett tiotal gånger.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inte några större klurigheter.

Nu ska jag ansluta till mina kollegor för att ta emot turister, visa kyrkan och servera kaffe. I eftermiddag ska jag ha samtal inför en kommande vigselgudstjänst och i kväll ska jag gå på restaurang med några kollegor från Stockholm. En av dem ska predika i morgondagens högmässa.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Han ger läkedom åt de förtvivlade.
han helar deras sår."
ur Psaltaren 147

91 kommentarer:

  1. Gomorron själv Krister, trodde att du försovit dig.Luleå i dag mulet men öppethållande +1 . Förmodligen lite varmare i Köpenhamn. Som vanligt allt ok häruppe. Ha de så gott därnere i södern. Hälsa alla o Hugo också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Jag skulle sätta på kaffet, öppna kyrkan och ställa i ordning inför dagen.

      Önskar dig detsamma. Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  2. God morgon Krister.
    Här är det en kall solig blåsig morgon -5.
    Hoppas du funnit din plats i Köpenhamn och trivs.
    Nu sitter vi här och väntar på ett nytt intressant kryss.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Jag trivs alldeles utmärkt men känner mig fortfarande som en turist...

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt idag! Skönt! Häromdagen snöade lite! Det vill vi inte ha mera! 1968 17 maj snöade det.Burr!

    SvaraRadera
  4. Soliga hälsningar från Lilla Edet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsningar tillbaka till dig, Rolf och Lilla Edet.

      Radera
  5. Gomorron Krister å alla kryssare, här skiner solen å efter nattens 6 minusgrader är det nu 2 + i skuggan. I princip vindstilla. Ser ut att bli en toppenfin dag vädermässigt i allafall. Lycka till med kryssandet! 💥💥

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla lösare! I torsdags träffade jag min fina fysioterapeut för mina höfter! Det visade sig att hon nu kommer att vara ledig ett tag eftersom hon väntar sitt första barn i slutet av juli! Härligt! På fredag var jag hos doktorn och han tittade in i mina bakre regioner och det såg bra ut men han rekommenderade ändå en skiktröntgen av magen men inte för att han misstänker något utan mer för säkerhets skull! Idag skall vi åka och titta på ett par byråer till sovrummet och lite annat! Sedan tänkte vi åka till Lindesberg och titta på en föreställning med Povel Ramels musik och underbara texter! I morgon är det samtalsgrupp om kommunikation i en av våra kyrkor! Fullt upp hela veckan! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Vad bra att du får den hjälp du behöver med hälsan.

      Lycka till med inköp och föreställningen i Lindesberg och inte minst med mötet om kommunikation.

      Radera
  7. God morgon Krister. I Lockne börjar solen titta fram. I morgon ska vi ha gudstjänst med stora och små. Temat är Noaks ark. Få se hur det blir. Trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla och tack detsamma.

      Hoppas att ni får en fin gudstjänst.

      Radera
  8. God morgon Krister och alla kryssare !
    /Birgitta, Gistad

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från ett kyligt Pajala

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn och 0 grader ute.
    I veckan har vi pratat via FaceTime med vårt äldsta barnbarn, som är ute och tågluffar tillsammans med en kamrat, i Europa. Då var de i Nice och nu är de i Paris. De är mycket nöjda med sin resa.
    I går kväll var vi tillsammans med våra kompisar och lyssnade på coverbandet Route 66, som spelade i Nynäshamn. De var jättebra och vi hade en trevlig kväll.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Fantastiskt att man numera kan ha kontakt via FaceTime.

      Låter som en fin kväll.

      Radera
  11. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! I Nås har vi i dag 0 gradigt och solen bryter då och då igenom molnen. Skönt att höra att Du funnit Dig till rätta i Ditt nya arbete! Själv har jag långsamt börjat finna mig tillrätta i min nya livssituation. I eftermiddag blir det mässa i Tällberg och i morgon em har jag övning med Nås Manskör inför Valborg. Jag önskar Dig och Hugo en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag jag trivs väldigt bra i mitt nya uppdrag.

      Jag önskar dig en fin helg med mässa och körövning och därefter en fin vecka.

      Radera
  12. God morgon lite sen entré då jag fick fixat med de små hundarna. Soligt här i Skepplanda

    SvaraRadera
  13. Njut av dagen, Krister och alla kryssare! Från ett, alldeles soligt Nyköping

    SvaraRadera
  14. Arja Saijonmaa/caruso

    SvaraRadera
  15. V 1 ARJA
    L 4 SAIJONMAA
    V 10 CARUSO

    SvaraRadera
  16. 11 Ola 2 Janglers

    SvaraRadera
  17. L 11 OLA
    L 2 JANGLERS

    SvaraRadera
  18. Jag var och lyssnade många gånger på Ola och the Janglers på 1960-talet.

    SvaraRadera
  19. V3 Bamse
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. 12 amy. Winehouse

    SvaraRadera
  21. Kan de vara Amy på V 5

    SvaraRadera
  22. V8 Rolf Bengtsson

    SvaraRadera
  23. V 13 Amanda, L3 Benny
    Trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla !

    SvaraRadera
  25. Tack för idag, fortsatt trevlig helg
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  26. Tack för trevligt X:ande
    Nästa vecka är jag tyvärr inte med är på Orust på en modelbilsutställning vi har sista lördagen i april.
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Anders.

      Önskar dig en trevlig utställning på Orust.

      Radera
  27. Tack för idag. Jag önskar er alla en fin helg och hoppas att det snart blir lite varmare och skönare ute.

    SvaraRadera