lördag 27 april 2024

Melodikrysset vecka 17 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag kan jag inte delta då ni löser Melodikrysset tillsammans. Samtidigt som krysset pågår har vi en konsert med vår barnkör här i Svenska Gustafskyrkan.

Som vanligt då jag inte kan vara med och försöka lösa krysset med er, öppnar jag kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en ganska hektisk arbetsvecka men den har varit rolig, stimulerande och omväxlande.

Jag har bland annat haft möte kring behovet av en orgelrenovering, vilken jag hoppas att återkomma till. Dessutom har jag varit på sammanträde med Kyrkorådet och haft ett väldigt trevligt möte med församlingens kyrkvärdar.

Utöver detta har jag haft planeringsmöte med personalen, träffat den diakon från Malmö pastorat som tjänstgör här i Köpenhamn, haft ett Teams-möte om fundraising och haft ett samtal med ordförande för Kyrkostämman. 

Sist men inte minst har jag haft ett samtal inför nästa helgs dopgudstjänst och ett inför en konfirmation i slutet av sommaren samt lett några andakter, kvällsmässan och förra söndagens högmässa.

På min fritid har jag som vanligt umgåtts och tagit promenader med Hugo. Jag har även hunnit med några kortare joggingturer. I morgon avslutar jag mitt nuvarande träningsprogram genom att springa 5 km på tid.

Våren har tillfälligt lämnat Köpenhamn. Vi har haft väldigt kalla mornar men framåt dagen har det blivit varmare när solen tittat fram. Igår eftermiddag och kväll regnade det. Enligt prognosen är dock våren på väg tillbaka.

Just nu har vi 10 grader och solen tittar fram då och då.

Jag önskar er alla en givande timme tillsammans och därefter en trevlig helg och en fin vecka.

"Ingen har någonsin sett Gud.
Men om vi älskar varandra är Gud alltid i oss,
och hans kärlek har nått sin fullhet i oss."
Ur första Johannesbrevet kapitel 4

102 kommentarer:

  1. God morgon från Nynäshamn. Igår hade vi snö här, men idag regnar det. Det är bara +4 grader ute. Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! I natt snöade det så det ligger lite vitt på marken! Nu längtar vi verkligen efter våren! Idag skall Ann spela dambridge i Örebro och jag skall tvätta bilen och handla en del. Förhoppningsvis hinner jag också montera färdigt den andra byrån till sovrummet! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
  3. God morgon från iren

    SvaraRadera
  4. Gomorron alla glada (naturligtvis ni andra oxå) kryssare! Här i Valne Nälden har det under natten kommit några mm men det har redan smält bort. Efter några veckor med nattfrost så har det i natt varit på nollan. Just nu är det +5 grader så vi ser fram mot en fin dag i den femte årstiden

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Jag går på moln idag! Varför ? GJORDE FOTVÅRD IGÅR! UNDERbart!

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister. En hälsning från ett regnigt Nyköping. Men det blev ju snöfritt. Ha en fin helg hälsar KME

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare! Soligt i Karlskrona och + 7 grader. Lycka till! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  8. V1 Carola/Lisbeth

    SvaraRadera
  9. L2 ring on fire/Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Rättstavat här! Strunta i de andra förslagen, de är fel.

      Radera
  11. August (Strindberg)

    SvaraRadera
  12. L3 August, V7 Raggie/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Leif; August Strindberg 😍

    SvaraRadera
  14. L1 czardasfurstinnan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med S, inte Z.

      Radera
    2. Lura inte dina medtävlare! Slå upp det när du inte vet.

      Radera
    3. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Csardasfurstinnan

      Radera
    4. Båda stavningarna används parallellt.

      Radera
    5. Dom måste väl godkänna bägge stämningarna i krysset, men vi stavade med ett "Z" efter C:et.

      Radera
    6. Varför skulle den felaktiga stavningen med Z godkännas, när de särskilt påpekade att man skulle tänka på stavningen?

      Radera
  15. Reggae tror jag det ska stavas. Kom många olika stavningar här nu.

    SvaraRadera
  16. L1 - Csardasfurstinnan

    SvaraRadera
  17. L1 Csardasfurstinnan/Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det inte vara med z? /mia

      Radera
    2. Nej, med S. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Csardasfurstinnan

      Radera
    3. Skulle stavas på svenska och på skivomslaget till den spelade versionen stavas det Csardasfurstinnan.

      Radera
  18. L6 - Carly RAE jepsen

    SvaraRadera
  19. Z i czardasfurstinnan 😀

    SvaraRadera
  20. Tror det stavas Csardasfurstinnan

    SvaraRadera
  21. Stavas: Csardasfurstinnan!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det skulle stavas med s varför skulle hon då säga att stavningen kunde vara knnepig. Z är rätt

      Radera
    2. Det sa hon för att sådana som du, som tror att ni vet men har fel, ska kunna kontrollera er stavning.

      Radera
    3. Enligt NE(Nationalencyklopedin) och femtio andra källor,stavas de med s

      Radera
  22. Det stavas med z som andra bokstav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte på svenska

      Radera
    2. Inte på tyska heller, Die Csárdásfürstin.

      Radera
    3. Stava gärna med z för då blir din lösning underkänd och mina chanser ökar!

      Radera
  23. L9 Eva Dahlgren/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Googlar man på det är det med s och inte z på svenska.

    SvaraRadera
  25. Svar
    1. Vilken serie var det?

      Radera
    2. Undrar också!!?? Coolt /Hugo i Sirmione

      Radera
    3. Dynastin. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dynastin

      Radera
  26. V11 Axelvaddar/Lisbeth

    SvaraRadera
  27. L5 Tenorer/Lisbeth

    SvaraRadera
  28. Svar
    1. Telegram för en bombad by 😊

      Radera
  29. l8 Goliat/Lisbeth

    SvaraRadera
  30. Tack alla ni duktiga, som gör att även jag kan lösa krysset.🙏

    SvaraRadera
  31. L4 Duran-Duran/Lisbeth min dator gick i lås gick inte att skriva in/Lisbeth

    SvaraRadera
  32. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg! Även valborg och 1:a Maj!

    SvaraRadera
  33. Tack för idag. Jag önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  34. Tack det samma till alla kryssare

    SvaraRadera
  35. Tack 🙏🏻 för idag kram Charlotte Stockholm

    SvaraRadera
  36. Tack för idag
    Christina och Kjell från Dorotea

    SvaraRadera
  37. Vinjetten är från Dynastin

    SvaraRadera
  38. Mats Lundin från mangos hoppas biljardspelet går bra och att hunden går ut med dig ibland, hälsar han också....

    SvaraRadera