lördag 4 maj 2024

Melodikrysset vecka 18 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Inte heller idag kan jag vara med för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er under direktsändningen. Precis när krysset pågår leder jag en dopgudstjänst här i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn. Som vanligt öppnar jag kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Innan dagens uppdrag har jag tagit en lång morgonpromenad med Hugo och ätit frukost. När jag gick den korta vägen till jobbet gick Hugo upp för trappan och lade sig i min säng. Ända sedan han var valp har jag sagt samma ord till honom när jag går hemifrån, vilket innebär att han lärt sig när han inte får följa med.

Sedan förra lördagen har jag haft en otroligt rolig och omväxlande arbetsvecka. 

Vi har firat Valborg med en liten brasa i parken bredvid Kastellet. Efter sång och ett väldigt fint tal, av vår volontär Beda, gick vi tillbaka till kyrkan där vi åt smörgåstårta och sjöng allsång. Själv skötte jag "baren" huvuddelen av kvällen.

Jag har också varit i Malmö, där jag träffade kyrkoherden och pastoratets konfirmandansvarige för att prata om mina tankar kring "Öresundskonfirmation".

Utöver detta har vi haft det första träningstillfället för pilgrimsgruppen då vi gick en 5 km promenad i närområdet. Sist men inte minst har jag lett söndagens högmässa, torsdagens kvällsmässa och några kortare andakter.

På min fritid har jag, utöver promenader med och utan Hugo, slutfört mitt träningsprogram med att springa 5 km så fort jag orkade. Målet var att springa 5 km på 35 minuter utan att stanna. Jag klarade det på 31 minuter och 40 sekunder.

I tisdags påbörjade jag ett nytt träningsprogram med målsättningen att klara av att springa 10 km på 70 minuter i juli månad.

Dessutom har jag fortsatt att träna Hugo på att åka med i min nya lådcykel. Så gott som varje dag, har jag cyklat ner till Langelinie, med Hugo i lådan, Där har han fått springa lös bredvid cykeln innan vi cyklat en runda i den indre by.

I Köpenhamn verkar våren har gett plats för sommaren. Sedan valborgsmässoafton har vi haft temperaturer upp mot 20 grader vilket innebär att jag har haft kortbyxor på mig de flesta dagarna denna vecka. Idag har vi molnigt men det är redan 14 grader.

Jag önskar er alla en rolig och givande timme och därefter en trevlig helg och en fin vecka.

"Jag litar på din godhet,
mitt hjärta skall jubla över din hjälp.
Jag vill sjunga till Herrens ära,
ty han är god mot mig."
ur Psaltaren 13

108 kommentarer:

  1. God morgon från ett soligt Nynäshamn. Ute är det 11 grader varmt. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  2. Godmorgon från Lockne 😎 Solen skiner och ca 12 grader i skuggan. Hoppas isen på sjön försvinner i helgen. Lycka till med krysset och trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  3. Godmorgon alla kryssare från ett 14˚varmt och soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  4. God morgon från ett soligt väring

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  6. Gomorron från ett s☀ligt Piteå. Temperaturen ligger på 9°

    Som tur är så tinar det utav bara farten. Men det är mycket snö som ska bort innan gräsmattan syns.

    Önskar er alla en fortsatt trevlig helg.

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde. Skönt! 16 plusgrader!

    SvaraRadera
  8. KISA Magnusson

    SvaraRadera
  9. Karlskoga Sten Stanley

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Hade ingen aaaaning om varifrån de kom 👍🎈

      Radera
    2. Inte är väl Sten och Stanley bröder?

      Radera
  10. Karlskoga
    Sten
    Stanley

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men Sten och Ebbe, från starten även Per Nilsson.

      Radera
  11. V 12: BERNT STAF

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. fel... rätt är Bernt Staf

      Radera
  13. Svar
    1. Nej! The Animals = Djur

      Radera
  14. Svar
    1. Nä The Animals = Djur

      Radera
    2. Nej, The Animals= Djur

      Radera
  15. En mycket trevlig överraskning med Coca-Carola i melodikrysset. 😎

    SvaraRadera
  16. L E - Lisa Ekdahl
    Lars - Lars Winnerbäck

    SvaraRadera
  17. Tack för idag

    SvaraRadera
  18. Oslo
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  19. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders Arén för att du anger kryssadresserna så föredömligt🙏

      Radera
  20. Tack för idag. Nästa tre veckor kan jag nog inte vara med IRL, eftersom vi åker till USA. Jag önskar er alla en skön vår/sommar!

    SvaraRadera
  21. Charlotte Eriksson4 maj 2024 kl. 12:46

    God lördag, så härligt att bo i Köpenhamn har alltid varit min dröm.
    Tack för idag och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stormtrivs i denna vackra stad. Det enda minuset är att det blåser väldigt mycket här. Men det är vackert, gemytligt och mycket att göra.

      Radera
  22. Har du förresten stött på beteckningen Christiania-cykel för lådcykeln? Det var i Christiania de först tillverkades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett märke som heter Christiania-bike. Min är av ett annat danskt märke. Originalet är nästan dubbelt så dyrt.

      Radera
  23. Hej på er allihopa! L14 On/Lisbeth

    SvaraRadera