lördag 11 maj 2024

Melodikrysset vecka 19 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter morgonpromenaden med Hugo och 30 minuters jogging sitter jag framför datorn vid köksbordet hemma i prästgården. Hugo ligger i soffan i vardagsrummet.

Hugo och jag har besök i helgen. Min fru kom till Köpenhamn i torsdags kväll och senare idag kommer min yngsta dotter.

Sedan förra helgen har jag haft en väldigt lugn vecka. I två dagar har jag gått på "Köpenhamns professionella högskola" för att lära mig dansk familjerätt, frihet och demokrati. Det krävs för att få dansk vigselrätt.

Jag har också lett förra söndagens högmässa och en friluftsgudstjänst på Bispebjergs kirkegård, där vi har ett svenskt kvarter, samt tagit emot två konfirmandgrupper för att berätta om SKUT, vår församling och vår kyrka.

På min fritid har jag, som vanligt, tagit många och långa promenader med Hugo, cyklat med min lådcykel och joggat enligt mitt nya träningsprogram.

I Köpenhamn har våren kommit på allvar. Idag är det strålande solsken och just nu är det 13 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 1: Dagens kryss inleds med att Maria Callas sjunger "O mio babbino caro".

L 1 och L 8: Marcus och Martinus sjunger "Unforgettable". De är två stycken.

V 13: Den instrumentala duetten framför "Lily was here". David Stewart spelar gitarr och Candy Dulfer spelar saxofon, vilket är mitt favoritinstrument.

L 5: Det är Monica Nielsen som sjunger "Jag står här på ett torg".

V 11 och V 7: "The Chicks" framför "Not ready to make nice". Jag tror att de protesterade mot USA´s krig mot Irak.

L 10 och L 3: Jag tror att melodin vi fick höra har titeln "Vita rosor från Aten".

L 14: "Jag ser mig om" heter i originalet "On the road again".

V 9: Vi får höra "minutvalsen" av Chopin.

V 12: Sången "Don´t cry for me Argentina" är hämtad från musikalen "Evita". Den har jag sett ett par gånger i London.

L 4: Vi fick lyssna till "Gubben Noak" på dragspel.

L 2: Sången är hämtad från filmen om "Bambi". Han är ett rådjur.

V 6: Vi går i mål med "Freda" och deras sång "Vindarna".

Nu ska jag gå till jobbet och dammsuga församlingssalarna innan dagens vigselgudstjänst.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Vi sätter vårt hopp till Herren,
han är vår hjälp och vår sköld.
I honom har våra hjärtan sin glädje,
vi förtröstar på hans heliga namn."
ur Psaltaren 33.

95 kommentarer:

  1. Gomorron Krister från ett snöfritt Lule, soligt +10, på den inglasade balkongen +30. Ja ni har väl sommar därnere.ha de så gott o så kör vi Melodikrysset. Ps hälsa alla o Hugo också. Fellini

    SvaraRadera
  2. God morgon från ett soligt Alingsås Ute är det 12 grader varmt. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  3. Hej, hälsningar från ett soligt Pajala, lite kall blåst men annars en vacker morgon. Iris

    SvaraRadera
  4. Lördagshälsningar från ett soligt Lilla Edet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lördagshälsningar tillbaka från Köpenhamn.

      Radera
  5. God morgon Krister!
    Vi sitter och väntar på en riktigt spännande stund med dig och programledarna.
    Men det blir väl ett vanligt tamt kryss.
    Hoppas det är OK med dig och att du är igång med ditt arbete.
    Här är snön snart borta och värmen ska komma på måndag så vi har fått vänta länge på våren.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Även jag hoppas på några klurigheter.

      Jag är i gång med jobbet och trivs alldeles utmärkt med både arbetet och staden.

      Radera
  6. God morgon. Från ett soligt väring. Mvh iren

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne skiner solen och 8 grader. Våren börjar komma och kanske sommaren också. Ha en trevlig helg med familjen. /Ulla

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde! Skönt!

    SvaraRadera
  9. L 1 MARTINUS
    L 8 TVÅ

    SvaraRadera
  10. V13 SAXOFON bör det vara

    SvaraRadera
  11. Vita roser från Aten

    SvaraRadera
  12. Vita rosor från Aten l10 lodrätt 3

    SvaraRadera
  13. L10 VITA rosor från L3 ATEN

    SvaraRadera
  14. Om the road again on slltså

    SvaraRadera
  15. Om the road again on slltså

    SvaraRadera
  16. L14 ON the road again

    SvaraRadera
  17. Hej på Er! On the road again/Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Det måste väl vara Wienervalsen

    SvaraRadera
  19. Inte är det väl winervalsen..

    SvaraRadera
  20. V12 Evita, V9 Minutvalsen/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. L2 Rådjur/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. V6 Freda/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig lördag. Mvh iren

    SvaraRadera
  24. Tack för idag roligt kryss trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Lite knepigt! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  26. Tack för idag!
    Faktiskt var det några kluriga rader!!
    Fortsatt trevlig helg.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Två kluriga...

      Radera
  27. Slamkrypare. Eftersom rådjur inte ingår i den nordamerikanska faunan valde filmmakarna att skildra Bambi som en vitsvanshjort. Men vi skriver väl ändå rådjur eftersom det får plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att frågeställaren tänkte sig det svaret.

      Radera
  28. Hej idag kunde jag inte vara med IRL. Är på Island och ska flyga vidare till Boston om en timme. Vet inte om jag kan vara med före 1 juni. På Island är det grått och någon plusgrad. Jag önskar alla en trevlig maj!

    SvaraRadera
  29. Det var lagom svårt tycker jag! Och en del riktigt fina låtar! Hälsningar och god helg, från Brita, kollega till dig i Göteborg!

    SvaraRadera
  30. Hälsningar från också soliga Karis i Raseborg. Saknar du inte puben på lördagarna eller har du hittat någon trevlig i Köpenhamn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karis.

      Jag har hittat en trevlig pub i närheten men eftersom jag jobbar på lördagar så kan jag inte gå dit förrän på kvällen och då är stamgästerna borta. Träffar dem dock ibland på måndagar och tisdgar.

      Radera