lördag 29 mars 2014

Melodikrysset vecka 13 - 2014

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Så har det blivit lördag igen och dags att försöka lösa melodikrysset tillsammans med er. Min arbetsvecka har till huvuddelen innehållit löneförhandlingar utöver begravningsgudstjänst, samtal och möten.

Idag hade jag sovmorgon till klockan 07.00 innan jag tog en lång promenad i det vackra vårvädret. I Stockholm har vi en så gott som klarblå himmel, strålande sol och det är redan 7 plusgrader.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 7: Dagens melodikryss börjar med; "Hold me now", framförd av Johnny Logan. Han vann ESC 1987 med denna låt. Om jag minns rätt vann han även 1980 med; "What´s another year".

L 1: Jag vill påstå att vi hamnar i Wien, men jag kommer inte på musikstyckets titel. Av Carin får jag i kommentarerna veta att stycket heter; "Wien, mina drömmars stad". TACK för hjälpen!

L 4: "Welcome to hotel California" gjordes i originalet av; "The Eagles", men här fick vi höra den i en finsk version.

V 10 och L 5: Det är Shirley Bassey som sjunger ledmotivet ur James Bond filmen; "Moonraker".

L 6 och V 14: Lennart Palm från Lerum spelade sin egen version av; "Las Vegas", som Martin Stenmarck vann melodifestivalen 2005 med.

L 2: En av mina favoritartister, Magnus Uggla sjöng sin egen; "Jag är jag".

L 12: Sista svaret i första halvlek är hämtad från Povel Ramels "Karl Nilsson", som börjar; "Goddag på er alla, mitt namn är Karl Nilsson..."

V 8: "Bo Kaspers orkester", framförde; "Låt mig komma in".

L 8: När; "Aftershave och galenskaparna", skrev svensk text till; "New York, New York", fick den titeln; "Borås, Borås". Jag har aldrig varit i New York men desto fler gånger i Borås eftersom jag bodde där i ett drygt halvår under början av 80-talet.

V 13: Den uppmaning som jag förknippar med den vackra musiken är sov. Det var Brahms vaggvisa som spelades. Den svenska texten går; "Nu i ro slumra in...".

V 3 och L 3: Gruppen som som sjöng; "It takes a strong heart to love", heter "Weeping Willows".

L 11: Den här gången spelade Lennart Palm; "Hög standard". Jag måste säga att jag gillar Peps Perssons originalversion mycket bättre.

V 9: Idag går vi i mål med; "White light moment", framförd av Tove Styrke.

Den stora svårigheten för mig idag var att handskas med min dators nya program som har massor av funktioner som jag inte riktigt lärt mig. Dessutom kom jag inte på titeln till; "Wien, mina drömmars stad". Nu ska jag förbereda eftermiddagens dopgudstjänst.

Jag tackar för idag och önskar er alla en riktigt trevlig helg i det vackra vårvädret.

75 kommentarer:

  1. Godmorgon alla från ett soligt GBG

    SvaraRadera
  2. God morgon idag hemma i ett soligt Ösmo, jag är extra taggad eftersom jag missade krysset förra lördagen. //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  3. Godmorgon från ett soligt GBG

    SvaraRadera
  4. Godmorgon från Kallhäll! Vilket härligt vårväder vi har! Lycka till med lösandet!

    SvaraRadera
  5. V7 Jonny LOGAN //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  6. v:7 Johnny LOGAN

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Eagles "Hotel California"

      Radera
  8. L 4. EAGLES, Hotell California! En av de vackraste balladerna jag vet!

    SvaraRadera
  9. L1 Jag tänker Wien Wien mina drömmars stad, men vet inte om det är titeln. //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den heter Wien mina drömmars stad (enligt lite googlande) //Carin från Ösmo

      Radera
    2. Tusen tack för hjälpen, Carin.

      Radera
  10. SHIRLEY BASSEY "Moonraker knows"

    SvaraRadera
  11. Wien Wien när du alltid Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall stå Wien Wien nur du allein. Så det kan bli om man inte ser upp (telefonen byter ut ord trots att man skrivit rätt)

      Radera
  12. v10 shirley
    l4 bassey

    SvaraRadera
  13. God Morgon från Bredäng var borta från arbetsmarknaden i 16 månader började i Tisdag att jobba i Onsdag kändes det som om man varit sjuk en vecka man var inne i jobbet direkt.
    Mår jätte bra har minskat nästan 6 storlekar i kläder från 60 till 54 och man mår som en kung Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, låter härligt //Carin från Ösmo

      Radera
    2. Stort grattis Kirk. Jag blir så otroligt glad för din skull.

      Radera
    3. Tack det värmer

      Radera
  14. L:2 UGGLA Magnus denna var riktigt lätt

    SvaraRadera
  15. Lod 12: Goddag på ER alla.....Povel Ramels roliga visa om bräder

    SvaraRadera
  16. V 12. En. Det ska väl vara Povels låt där han staplade bräder...?

    SvaraRadera
  17. L12 Guddag på ER alla mitt namn är karl Nilsson.
    Povel Ramel.

    SvaraRadera
  18. V12...förlåt, jag menar ju ER

    SvaraRadera
  19. L8 BORÅS. //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  20. V:13 SOV "Slumra in"

    SvaraRadera
  21. Svar
    1. Tack för hjälpen.
      Ingen jag kände till! :-)

      Radera
  22. L:11 HÖG Standard?

    SvaraRadera
  23. HÖG Standard L11

    SvaraRadera
  24. Ha nu en fortsatt trevlig helg.
    Anders i GBG

    SvaraRadera
  25. Ha en fortsatt trevlig helg Alla Kryssare :)

    SvaraRadera
  26. Tack så mycket för idag! Skönt att vara med igen. Vi ses nästa lördag. //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  27. Ha en trevlig och solig helg

    SvaraRadera
  28. Det var ett par artister jag inte kände till.
    Tack alla för denna trevliga "musikstund".
    Ha en fortsatt trevlig lördag o slndag o glöm inte ställa ut sommarmöblerna i natt kl 02.00. Ha ha ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, "skånetösen".

      Ska ställa klockan så att jag kommer ihåg att ställa ut möblerna... Glöm inte heller bort "Earth Hour" i kväll.

      Radera