lördag 2 april 2022

Melodikrysset vecka 13 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter sovmorgon till klockan 06.00 och en kort promenad med Hugo och en med mig själv samt frukost sitter jag åter vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Idag har jag endast gått 12 km i mycket lugnt tempo, eftersom jag har ådrog mig en lättare förkylning i Köpenhamn där jag varit på tjänsteresa i fyra dagar. Hittills har jag gått ca 120 km denna vecka.

Just nu sitter Hugo i köket och väntar på att få en morot av min fru. Alexi och Bucky ligger kvar i vår säng.

Sedan i lördags har jag som ovan skrivet varit på tjänsteresa i Köpenhamn. Där har vi studerat Grundtvig, besökt nattkyrkan, träffat Köpenhamns biskop, varit på föreläsning på Grundtvigakademien, besökt Svenska kyrkan i Köpenhamn och tittat på Grundtvigkyrkan i Bispebjerg.

Väl hemkommen har jag deltagit i ett digitalt möte med biskopen med anledning av flytktingvågen från Ukraina, haft avstämningsmöte kring kostnaderna för våra fastigheter, samt haft löne- och kompetensutvecklingssamtal med några medarbetare samt haft möte med kommunens POSOM-grupp.

På min fritid har jag utöver promenader endast varit hos tandläkaren.

I Järfälla har vinter gjort come-back. I morse var det minus 9 grader när jag och Hugo gick ut. Nu är det nollgradigt och solsken på en klarblå himmel.

Så här ser förslaget till lösning ut denna första lördagen i april:V 11 och V 6: Dagens kryss inleds med "Fritiof och Carmencita" där floden Rio de la plata omnämns. Den är skriven av Evert Taube.

L 3: Lotta Engberg sjunger "Världens lyckligaste tjej".

L 7 och L 10: Denna tvådelade frågan inleds med "Värnamovisan" som utspelar sig Apladalen. Därefter fick vi höra "Gröna små äpplen" i en instrumental version.

V 13: "Van Halen" framför sin populära sång "Jump".

L 9: Musiken är hämtad från Rossinis opera "Den tjuvaktiga skatan".

V 8: Anders Börje sjunger en svensk version av "As time goes by". På svenska fick den titeln "Vad som än sker".

L 5: Ur melodifestivalen 2010 sjunger Anna Bergendahl "This is my life".

L 2: "Ode to joy" eller "Europahymnen" är komponerad av Ludvig van Beethoven.

L 1: Justin Bieber sjunger "Hold on".

V 12: Vi får lyssna till en instrumental version av "Den första gång jag såg dig".

L 4: Robyn sjunger "Honey".

V 1: Vi går i mål med "Babblarna" och "Första låten".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inte några större klurigheter.

Jag vill redan nu meddela att jag inte kan vara med i direktsändning nästa lördag eftersom jag ska hälsa på en kompis i Falun.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig lördag.

"Barmhärtig och nådig är Herren,
sen till vrede och rik på kärlek.
Han går inte ständigt till rätta med oss,
hans vrede varar inte för evigt."
ur Psaltaren 103

146 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. Lycka till med dagens kryss.
    Carin

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Gistad!
    Vi ska till Köpenhamn nästa helg, ser fram emot det!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Birgitta.

      En helt fantastisk stad med många bra restauranger.

      Radera
    2. Jaa! Har bokat bord på restaurangerna Cofuco och Madklubben i Vesterbro!

      Radera
    3. Vi åt på två riktigt bra restauranger: Det lille apotek och Fleisch.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde! Skönt! Lycka till idag!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon. I veckan har det varit ”många väder”. I måndags skottade jag snö och igår sopade jag ihop allt grus som låg på garageuppfarten efter vinterns halka. Idag är det mulet och ca -2 grader. Nu börjar vi strax med krysset. Lycka till alla.

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla andra kryssare! Hoppas det gick bra på klubbmästerskapet förra lördagen! Krya på Dig och se till att bli av med förkylningen, så att Du kan dra full nytta av Dina promenader! I morse hade vi – 10 här och solen gick upp med en klarblå himmel, så vi lär få åtminstone några +grader framåt dagen. Under veckan har vi haft flera körövningar inför söndagens visitationsgudstjänst, då biskop Mikael Mogren predikar. Tyvärr firas det ingen mässa i samband med denna gudstjänst (!), men det blir mycket körsång. Else-Britt kämpar på och på måndag skall vi få träffa naprapaten igen för att lindra smärtor och spänningar i alla fall för några dagar framåt. I veckan hoppas jag få ordning på ett pysande däck på Daimlern och göra den klar för sommarens färder. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Det började bra på KM men sedan vände det...

      Hoppas att ni får en fin visitationsgudstjänst. Jag träffade er biskop för några veckor sedan. Han är en kunnig man.

      Hoppas att det blir bra för Else-Britt och att du får ordning på Daimlern.

      Önskar er en trevlig helg och en fin vecka.

      Radera
  6. Gomorron Krister från ett nästan vårlikt lule, solen skiner mellan molnen,allt ok häruppe, hoppas att det är likadant därnere.hälsa alla därnere o Hugo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Här är allt bra. Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  7. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  8. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister.
    Vi är tillbaka efter ett uppehåll med besök i Umeå förra helgen.
    Hoppas Eldeman kommer med ett bra kryss med lite svårigheter. får väl se om jag ansluter till din klagomur!!
    Lycka till!
    Christina och Kjell I Dorotea-

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Hoppas också på en del klurigheter.

      Jag är faktiskt väldigt irriterad på att Eldeman inte svarar på mejl, särskilt när han gav mig sin privata e-postadress.

      Det är för väl att man kan skilja på personen och programledaren.

      Radera
  10. Svar
    1. Jo det var förnamnet jag har ändrat mitt svar längre ner i texten

      Radera
  11. Godmorgon Krister o alla kryssare! Lycka till med kryssandet idag

    SvaraRadera
  12. Godmorgon på er alla ♡

    Idag är en bra dag!!
    Sonen är hemma, och vi har just avnjutit en goofrukost tillsammans, hela familjen.

    Solen skiner er över Piteå och det är några plusgrader.

    Ikväll åker vi till vänner, på lite kvällsmys på deras stuga.

    Det är så skönt att ljuset har återvänt, och att dagarna blir längre och längre.

    Fin dag på er alla!

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Idag är det mulet och 0 grader i Lockne.
    Trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  14. V 13. Gruppen heter Van Halen. Låten heter Jump!

    SvaraRadera
  15. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  16. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  17. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  18. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. Babblarna går varmt här hemma då man har en 1.5åring

    SvaraRadera
  20. Då var det slut för idag. Solen bryter fram i Kåge. Härligt. Ha en fortsatt bra dag alla kryssare.

    SvaraRadera
  21. Tack för idag! Vi väntar på att vår son och ett av barnbarnen ska komma och fika innan vi alla ska åka och titta på Jack, när han spelar innebandymatch. Det ska bli kul.
    Jag önskar alla en skön helg.
    Carin

    SvaraRadera
  22. Krister, det blev inget nytt i dag heller. Enkelt eller hur?
    Ha en fortsatt skön helg. Här är det grått trist väder, mycket innetid i helgen. Kanske en tur till stugan.
    Tack för idag!!
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var inga större svårigheter idag heller.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  23. Tack för sällskap idag. Önskar Krya på dig Krister! Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en riktigt trevlig helg. Hörs nästa vecka. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera