lördag 16 juli 2022

Melodikrysset vecka 28 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag som vanligt vid köksbordet hemma i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er. Innan jag hamnade framför datorn har jag och Hugo tagit en promenad på ca 5 km. 

I veckan har Hugo och jag varit i Karlsborg och Halmstad med husbilen. Han har inte riktigt orkat att följa med på alla mina promenader och joggingrundor så under flertalet har han legat och sovit i husbilen. Men han har följt med för att titta på Karlsborgs fästning och Halmstads centrum. Hittills har jag gått och joggat ca 100 km denna vecka vilket betyder att Hugo åtminstone kommer upp i 50 km.

Just nu ligger Hugo i vår säng, Alexi ligger på balkongen och Bucky i soffan.

Tanken var att jag under min första semestervecka skulle åka till Gullbrannagården strax söder om Halmstad för att hålla ett föredrag men det blev tyvärr inställt på grund av att några fått Corona och att det var för få anmälda. Jag får återkomma nästa år i stället.

Under veckan hälsade jag på min största förebild i det militära, han var också min bästa vän under de år jag bodde i Halmstad. Dagarna innan hälsade jag på en av mitt livs andra stora förebilder. Också han var  militär när jag lärde känna honom. Han var den första jag känner som vågade att byta karriär mitt i livet och studera till läkare. Jag hann också med ett kort samtal med en annan av mina arbets- och träningskompisar i Halmstad. Även han skolade om sig och blev kiropraktor.

I övrigt har jag, utöver att köra husbilen, promenera och jogga, varit på restaurang två gånger. En kväll var jag och Hugo på restaurang i Halmstad och i går kväll firade vi min yngsta dotters 15-årsdag genom att hela familjen var på en italiensk restaurang inne i centrala Stockholm. Under veckan blev det faktiskt också fika två gånger på Soldathemmet i Karlsborg.

Som jag skrev förra veckan firade vi min yngsta dotters konfirmation för en vecka sedan. Det blev en väldigt trevlig heldag med alla nära och kära.

I Järfälla har sommaren kommit av sig lite. Temperaturen har sjunkit avsevärt i veckan. Just nu har vi 15 grader och solen tittar endast fram ur molntäcket under kortare stunder.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 8: Vi inleder Micke Cederbergs tredje kryss med Laleh som sjunger sin fina sång "Bara få va mig själv".

L 7: "Schytts" framför sin väldigt populära sång "Aj aj aj".

V 14: "The Police" med "Sting" framför sin fina sång "Every breath you take". Den var otroligt populär på diskoteken på den tid då jag besökte dylika inrättningar. 

L 10: Vinnaren från ESC i Turin spelades. De kommer från Ukraina.

V 12 och V 13: Evert Taube sjunger sin sång "Möte i Monsunen".

L 4: Musiken är hämtad från Bamse. Berättarrösten till den tecknade tv-serien tillhör Olof Thunberg. Hans barnbarn är självklart Greta.

L 2 och  V 9: Vi får höra en tysk version av "The Jacksons" sång "Blame it on the boogie".

V 5: Bengt Sändh sjunger sin "Vals om sommaren". Texten är inte så positiv för sommar, sol och värme.

L 3: Vi får lyssna till en instrumental version av "Puttin´ on the Ritz".

L 1: Clara Klingenström tolkar Håkan Hellströms "Nu kan du få mig så lätt". 

V 11: "The Beatles" sång "Eight days a week" framförs i en spansk version. Eight blir åtta på svenska.

V 15: "All bout the money" framförs av Meja.

L 6: Vi går i mål med barnvisan "Är du vaken Lars" som är skriven av Gullan Bornemark. Här sjunger hon tillsammans med sina barn.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter. Jag måste dock säga att Micke Cederberg sköter krysset lika bra som Eldeman gjorde. En lugn och behaglig röst att lyssna till. Omväxlande musik och ett bra tempo.

Nu ska jag ta en längre promenad innan jag ska gå ner till puben och spela biljard med kompisarna.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka. Min andra semestervecka kommer jag att tillbringa här hemma med att spela golf tillsammans med min son. Det blir garanterat även en del promenader och några joggingturer.

"Stora är de ting du har gjort,
dina under, Herre, min Gud,
och dina planer med oss.
Ingen kan mäta sig med dig.
Jag vill tala och berätta om dem,
men de är fler än jag kan räkna."
ur Psaltaren 40

120 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare idag från Ösmo. Ute är det 13,6 grader men uppehåll. Vi har sovit i husbilen sedan Midsommar, tidigare för att det var svalt och skönt med AC, nu svalt och skönt utan AC.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Jag har bott i husbilen i en vecka. Lika skönt varje gång.

      Radera
  2. God förmiddag Krister och alla kryssare! I dag har vi lite kyligare med endast +12 i NÅS, solen gömmer sig bakom molnen och en kall nordan sveper runt husknuten. Under veckan har jag besökt Else-Britt och hon gör hela tiden framsteg och tränar ihärdigt för att kunna återskapa musklerna och sträcka ut benen så att hon skall kunna stödja på de nya knälederna. Det går långsamt men stadigt framåt och sjukgymnasten berömmer henne för hennes energi och träningsvilja. I veckan fyller hon år och jag planerar att vara hos henne på födelsedagen. I övrigt är det fullt arbete med gräsklippning (med handklippare) här i trädgården de dagar det varit torrt och annat underhåll av huset förutom leveranser till både nya och gamla kunder av våra näringsprodukter. På söndag har jag hittat en mässa i Ludvika som jag tänker delta i för att sedan spendera lite tid med Else-Britt på sjukhuset. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Thorsten.

      Grattis i efterskott till dig och i förskott till Else-Britt.

      Vad skönt att det går framåt i rehabiliteringen. Tålamod är nog nyckelordet.

      Önskar dig en fin mässa och ett trevligt besök hos Else-Britt.

      Hälsa henne!

      Radera
    2. Tack Krister! Jag hälsar henne vid vårt nästa telefonsamtal.

      Radera
  3. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla lösare! Idag skiner solen igen med sitt varma sken och det är härlig sommar! Idag blir det lite städning och förhoppningsvis en promenad! Lycka till alla lösare! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en skön promenad.

      Radera
  5. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. God morgon. Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister å alla andra kryssare! Christer å Annica

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  9. God morgon! Sommarhälsningar från Lilla Edet som bjuder på härliga sommardagar

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Jag hoppas att värmen kommer tillbaka under veckan.

      Radera
  10. Hejsan Krister !
    Oj så mycket du har hunnit med, alltid roligt återse sina gamla vänner.
    Hoppas kunna fixa X:et med hjälp av dig då förstås, har inte lyssnat på det sedan Eldeman la av., Ändå för kallt att sola.
    Så semestern är slut nu.
    Lycka till och ha en fin resterade helg och vecka
    🌞🌹🥤🍉🍦🍓🍒🧁☕🐈🐈🐕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi.

      Visst är det roligt att träffa vänner från förr.

      Jag har ytterligare 4 veckors semester. 1 vecka med Hugo och 3 veckor med min fru och yngsta dottern.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  11. Godmorgon alla kryssare, önskar er en fin kryss🌞

    SvaraRadera
  12. Lars Olofsson. Markaryd. Önskar er alla kryssare, en god tur

    SvaraRadera
  13. god morgon från ett grått och kallt Dorotea.
    Lycka till, önskar vi er.
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
  14. Godmorgon alla. I Kåge har det regnat på morgonen. +16 grader. Nu börjar vi!

    SvaraRadera
  15. God förmiddag Krister och alla krysslösare. I Lockne är det 10 grader och blåst. Jag har varit 2 veckor utanför Malaga. Vilket var skönt för .in psoriasis. Trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Ulla.

      Vad bra att du får lindring i sol och värme.

      Radera
  16. Sting - Gordon Sumner

    SvaraRadera
  17. L4 Olof Thunberg

    SvaraRadera
  18. L4 Olof Thunberg

    SvaraRadera
  19. Skrev ett lååångt inlägg.. 🙃 Som verkat försvunnit 😀

    Fin dag önskas eder alla fån ett blåsigt Piteå

    Hejsvejs
    A

    SvaraRadera
  20. L3 Put it ON the Ritz

    SvaraRadera
  21. Samma ord två gånger? 🙄🤔

    SvaraRadera
  22. Funderar om L 6 blir GULLAN Bornemark ?

    SvaraRadera
  23. Tack för idag.

    SvaraRadera
  24. Då slutar vi med Gullan. Ha en fortsatt bra dag alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  25. V6 Gullan
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  27. trots strul med uppkoppling, så gick det relativt bra. Inte ordning på utrustningen efter en månad på sjukhus! Önskar fortsatt trevlig helg.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Hoppas att allt är bra efter en så lång sjukhusvistelse.

      Radera
  28. Tack för idag. Jag gillar Micke Cederbergs sätt att genomföra krysset!
    I eftermiddag ska min Krister gå på fotboll, DIF - Värnamo, tillsammans med vårt barnbarn Jack bl.a. Jack ska på måndag-tisdag genomgå de, förhoppningsvis, sista proverna/testerna efter hans Leukemi. Vi håller alla tummarna för att det går bra, samt att han blir friskförklarad.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg.
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Jag håller tummarna med er för Jack.

      Radera
  29. Fast inte Putin på L3 Christer. Ge inte den galningen utrymme här om det inte nödvändigtvis efterfrågas. Däremot "Puttin' on the Ritz". 😊
    Önskar dig och alla andra en fortsatt skön lördag och helg. 🥰
    /Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen och tack detsamma Nina.

      Radera
    2. Ursäkta felstavningen av ditt förnamn. Krister ska det ju vara. 🙂

      Radera
  30. Tack för idag ha en skön helg

    SvaraRadera
  31. Tack och trevlig helg önskar Charlotte

    SvaraRadera
  32. Hej där, trevligt att du varit i våra trakter. Nästa gång du besöker Karlsborg så förläng turen 8 km till Mölltorp. Där bor Peter Fröjd som är en trogen kryssare. Han bjuder säkert på kaffe. Vi hade turen att vinna första pris 2007. Då utan hjälp av dina kunskaper. Hoppas vi ses🌞trevligt sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för inbjudan.

      Önskar dig/er detsamma.

      Radera
  33. Hej Krister
    När var du officer i Halmstad
    Själv gjorde jag lumpen där i slutet av 80-talet

    Mvh Mattias i Lund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias!

      Jag tjänstgjorde för I 16 mellan 1978 och 1985. Därefter flyttade jag till K 1.

      Radera
    2. Okej då gjorde jag lumpen senare åren 1988/89 Bat PV 9:e komp
      Tack för svar

      Radera