lördag 23 juli 2022

Melodikrysset vecka 29 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag tog jag sovmorgon till klockan 07.00 så jag har endast tagit en morgonpromenad på 5 km med Hugo. Nu har jag ätit frukost och tagit plats vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Min andra semestervecka har tillbringats här hemma i Järfälla.

Den har jag ägnat åt att ta långa promenader med och utan Hugo samt till ett par joggingturer på mellan 5 och 8 km. Sammanlagt har jag gått och joggat 130 km hittills i veckan.

Jag har också spelat två golfrundor tillsammans med min son. Dessutom har jag spelat biljard med mina kompisar på den lokala puben.

På kvällar och förmiddagar har jag tittat på VM i friidrott och fotbolls-EM. Jag har även sett en del på Tour de France.

Efter veckans rekordvarma väder har vi nu fått lite svalare. Just nu har vi molnigt och det är behagliga 16 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 10: Idag inleder vi krysset med Peps Persson och "Peps Blodsband" med deras sång "Rus".

L 5: Sången "I´ll be there for you" med "The Rembrandts" var signatur till tv-serien "Vänner".

V 6: På limburgiska får vi höra "Under the boardwalk". Min favorit version är den med Bruce Willis.

V 4: Musiken är hämtad från tv-serien "Svenska hjärtan".

L 2: "Habanera" kommer från operan "Carmen".

L 3: Gruppen som framför "Daddy DJ" heter samma sak, det vill säga "Daddy DJ".

L 1: Dan Andersson har skrivit texten till "Omkring tiggarn från Luossa". Det var "Hootenanny singers" som framför sången.

V 7: Carola sjunger "Mitt i ett äventyr" i en engelsk version. Hon tävlade i melodifestivalen 1990 med den svenska versionen. Jag tror att den heter "You´r my destiny" på engelska.

L 8: Vi får lyssna till "Tea for two" i en instrumental version i cha-cha takt.

V 9, L 11 och L 12: "Road trip" framförs av gruppen "De vet du". De var med i melodifestivalen 2017 med denna sång.

V 15: "Kents" fina sång "Utan dina andetag" spelas i en instrumental version.

V 13: Sången "Nånting som inte fanns förut" är hämtad från den tecknade filmen "Skönheten och odjuret".

L 14: Vi går i mål med titelmelodin från filmen "Gudfadern". Det är Nino Rota som komponerat den fina musiken. Den har jag på min Spotify-lista.

Därmed var dagens kryss. Jag måste säga att jag tycker att Micke Cederberg gör ett utmärkt arbete som programledare. Dessutom spelar han musik som inte varit med i Melodikrysset förut. Idag fick han in två frågor som krävde att jag googlade för att få fram ett svar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herre, vem får gästa ditt tält?
Vem får bo på ditt heliga berg?
Den som lever oförvitligt
och gör det rätta
och är sann i tal och tanke.
Den som inte går med förtal,
inte vållar sin nästa skada
och inte smädar sin granne."
ur Psaltaren 15

102 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Idag är det lite svalare än det var i torsdags och det är skönt! I går vräkte regnet ner så vi får uppleva alla sorters väder! Idag blir det en tur in till Örebro för att handla kaffe! Kanske blir det också lite mat eller fika...!!! Vi får väl se! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en trevlig tur till Örebro

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare idag från Mora. I onsdagskväll åkte vi ut med husbilen. Först hämtade vi min kusin med dotter när de kom från Åland och skjutsade dem till deras hotell på Arlanda. De flög hem till USA i torsdags efter tre veckor i Sverige och Åland.
    I torsdagskväll var vi på Dalhalla och såg Lasse Winnerbäck, en mycket bra konsert.
    I onsdags och torsdags var det 28 gradig värme, men igår regnade det hela dagen. Nu är det uppehåll och fint igen.
    Lycka till med dagens kryss.
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Önskar er en lika trevlig fortsättning på husbilsturen.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare. Skönt att höra att Du tar en lugn semester! Idag har vi +11 och lite sol. Veckan som gått har varit mycket varm frånsett gårdagen, som var blöt. Vi fick över 110 mm regn från kl 07.00 till 18, vilket resulterade i översvämning i några av källare, som låg lägst i byn eller hade stora garagenedfarter till källaren. Brandkåren ryckte ut med pumpar, så fredagseftermiddagen blev lite hektisk. Själv klarade jag huset, men flera grannar fick upp till ett par dm vatten i källarvåningen. Flera vägar har fått skador och har stängts av. Else-Britt gör hela tiden framsteg och snart kan hon räta på benen och börja gå-träna med hjälpmedel. Det ser hoppfullt ut för henne. I morgon plaenrar jag att fira mässa i Djura (utanför Leksand). I övrigt är det underhåll med målning av delar av huset som är på programmet. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg och god fortsättning på semestern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att ert hus klarade sig.

      Härligt också att läsa att Else-Britt hela tiden gör framsteg i rehabiliteringen.

      Önskar er båda en fin helg. Hälsa!

      Radera
  4. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  5. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett svalt Gistad, jätteskönt!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. God förmiddag från ett soligt Kåge. 16 grader och lugnt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. NinO Rota hette han, dottern heter/hette NinA :-)

      Radera
    2. Tack för hjälpen. Har nu ändrat till det korrekta.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! 15 plusgrader! Burr! Lol

    SvaraRadera
  8. God morgon från ett gråmulet Skepplanda.
    Efter en rejält varm vecka så kom det till slut lite regn inatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Anders.

      Vi väntar fortfarande på lite regn men det lär väl komma.

      Radera
  9. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där vi har haft högsommarväder i veckan som gått. Igår blev det lite svalare och några efterlängtade regndroppar kom i natt. Nu är det lite muligt och 17 grader. Tack för en välskriven artikel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Tack för dina vänliga ord om vår artikel.

      Radera
  10. God morgon och önskar er alla en fin krysslördag och fortsatt bra söndag. Tack för alla hjälp med krysset detta trevliga lördagsnöje.

    SvaraRadera
  11. V4 Svenska hjärtan

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla krysslösare
    Löser kryss med son och svärdotter 🥰
    Trevlig helg Krister
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Vad trevligt att ha sällskap under krysset.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  13. Utan dina andetag - mycket fin låt!
    Hälsningar från Palmolive

    SvaraRadera
  14. L14 Rota
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  16. Tack för! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  17. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  18. Tack för idag. Nu ska vi ta en cykeltur i Mora och se oss omkring. Jag önskar alla en skön sommarhelg.
    Carin

    SvaraRadera
  19. Slut för idag. Ha en fortsatt bra helg. T ex på Trästock i Skellefteå

    SvaraRadera
  20. Tack för idag!Trevlig helg önskar jag er alla,!

    SvaraRadera
  21. Tack för idag. Nu vidare till vägkyrkan och dagen till ära drar jag på mig Älvdalsdräkten. 🌞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Trullexa.

      Ha det bra i vägkyrkan.

      Radera
  22. Hejsan Krister !
    Ha en fortsatt fin helg och vecka.
    Allt lugnt !
    Klapp till Hugo och kli till Bucky och Alexi
    🌞🌹🥤🍉🍦🍓🍒🧁☕🐈🐈🐕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi och tack detsamma.

      Kli och klapp till Prinzen.

      Radera
  23. I dag var det två svåra Gruppen med Roadtripp och den instrumentala Kent låten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den franska gruppen Daddy DJ och De vet du var de klurigaste. Med hjälp av google löste det sig.

      Radera
    2. Den tycker jag var enkel man hade ett j och så sjöng man dj i refrängen

      Radera
  24. Tack för ditt kryssande. Jag och min fru går alltid hit i efterhand för att dubbelkolla svaren och läsa dagens bibelord. Mvh // Fredrik & Maria
    Ps! Nino Rota

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för vänliga ord och tack för hjälpen. Har nu ändrat till det korrekta Nino.

      Radera