lördag 27 juli 2024

Melodikrysset vecka 30 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Eftersom jag inte har något inbokat förrän kl. 12.30 så kan jag idag vara med för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er under direktsändningen. Dessutom sänds ju krysset en timme tidigare än vanligt, vilket innebär att jag hinner till kyrkan precis när vi öppnar.

Jag sitter i prästgårdens kök efter en lång promenad med Hugo. Jag har också hunnit med att äta frukost bestående av kaffe, kokt ägg och danskt rågbröd.

Sedan krysset förra lördagen har jag haft en väldigt lugn vecka. Jag har lett två dopgudstjänster, en högmässa och en kvällsmässa. Jag har också haft samtal inför kommande dopgudstjänster.

I övrigt har jag förberett morgondagens högmässa och de gudstjänster jag har när jag kommer tillbaka efter min semester, vilkenbörjar i morgon.

På min fritid har jag träffat en vän som ibland vikarierar som organist här i Gustafskyrkan. Innan pensionen har han varit kyrkomusiker i samma danska kyrka i drygt 40 år. Vi åt lunch på en väldigt trevlig restaurang vid Nørreport station.

Som vanligt har jag, varje dag, tagit fyra promenader med Hugo. På kvällen brukar jag sätta honom i min lådcykel och cykla ner till Langelinie där han får springa lös. Är det varmt väder brukar vi äta glass längst ut på kajen. Hugo får en liten bägare med vaniljglass och jag tar en strut med två kulor.

Jag har också avslutat mitt förra träningsprogram med att springa 10 km på 70 minuter. Mitt mål, som vara att springa hela tiden utan att gå, klarade jag utan problem. I tisdags påbörjade jag mitt nya träningsprogram vilket innebär att jag fortsättningsvis ska springa fyra gånger i veckan.

Sist men inte minst har jag på min lediga tid gjort några mindre utflykter i Köpenhamn. Bland annat cyklade jag till Refshaleøen i onsdags.

Efter förra helgens vackra väder har det i veckan blivit något svalare här i Köpenhamn. Det har regnat en hel del men mellan skurarna har det varit ganska varmt. Just nu har vi 17 grader och solen tittar fram mellan molnen till och från.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 1: Vi inleder dagens kryss med ett hysteriskt nynnande samtidigt som Annika talar. Jag är inte säker men var det "Man ska ha husvagn"?

L 1: Medina framför sin sång "Que sera" från årets melodifestival.

V 9: Det är Anni-Frid "Frida" Lyngstad som sjunger "Du är så underbart rar". En mycket vacker version av denna fina sång.

L 5: Denna melodi med ljud och några ord på franska, var oerhört populär i mina yngre år. Visst heter den "Je taime"?

V 7: Först fick vi höra "Cobrastyle" med "Teddybears" och sedan kom melodin från "Björnes magasin". Det hela avslutades med "Björnen sover". Björnar vilar i ett ide.

L 10: "Heart of gold" med Neil Young är en klassiker. Jag har den självklart på min Spotify.

L 2: "Bucks fizz" var mina favoriter när de vann ESC 1981 med denna klämmiga sång, "Making your mind up".

V 2 och V 14: Vi får höra Dawid Bowie med "This is not America" ur musikalen "Lazarus".

L 6: Sångerskan som framför "För ung" tillsammans med Thore Arnryds orkester är Berit Bohm.

V 13: Oscar Zia sjunger sin "Human". Han tävlade i melodifestivalen 2016 med denna sång, dock i en annan version.

V 5 och L 4: "Gör det du tror på" framförs av Jacob Dahlin och Annika Hagström.

L 3 och V 8: Vi får lyssna till Eva Dahlgrens "Jorden är ett litet rum". Den handlar om Stockholm som har smeknamnet Eken.

V 12 och V 11: Vi avslutar dagens kryss med en finsk marsch innehåller "Vi går över daggstänkta berg" och "Ja må han leva".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var omväxlande och bra musik. Annika försöker utveckla krysset med nynnande och tre illustrationer vilket jag uppskattar.

Nu ska jag gå till kyrkan för att påbörja dagens arbete. Förutom att stå i caféet ska jag ha ett samtal inför en kommande dopgudstjänst och göra i ordning uthyrningsdelen av prästgården till veckans gäster.

Ja tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

Själv har jag semester och väntar på att min fru och yngsta dotter kommer hit.

"När jag ser din himmel, som dina fingrar format,
månen och stjärnorna du fäste där,
vad är då en människa att du tänker på henne,
en dödlig att du tar dig an honom?
Du gjorde honom nästan till en gud,
med ära och härlighet krönte du honom."
ur Psaltaren 8

75 kommentarer:

  1. God morgon från ett mulet Sala. Vi sitter i husbilen på väg mot Dalhalla. Ikväll ska vi se Albin Lee Meldau där. Troligen blir det regn då, men vi har bra regnkläder med oss.
    I morgon på vägen hem ska vi träffa ett par vänner, som känt sedan 1986. Vi träffades på Rhodos och har hållit kontakten sedan dess. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Hoppas att ni får en fin kväll med Albin. och en trevlig söndag med vännerna.

      Radera
  2. Godmorgon från Gävle, där det precis har slutat att regna, för den här gången.
    Ni vet väl att krysset börjar nu, en timme tidigare p.g.a. OS i Paris!

    SvaraRadera
  3. Har ni missat att det är en timme tidigare idag ? Ovanligt lugnt hör. Oavsett så Godmorgon till er alla från ett soligt Hålanda!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon alla fina kryssare, sitter ute i skuggan och äter frukost. Stefan Fridberg

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Kyrkoherden och alla kryssare! Lycka till med kryssandet! M v h Lisbeth

    SvaraRadera
  6. L1 Medina, V9 Anni-Frid/Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Hur gick refrängen på V1?

    SvaraRadera
  8. IDE (björn) på V 7

    SvaraRadera
  9. Till kyrkoherden glömde sända en kram o klapp till Hugo Mvh Lisbeth

    SvaraRadera
  10. L10 NEIL (Young)

    SvaraRadera
  11. Ni som skriver vet säkert hur Lyngstads förnamn stavas ... men jag blev lite osäker på V 9 om det är med E eller I?
    Det påverkar inga andra ord i krysset, men
    jag skrev i alla fall med ett E.

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Ja, jag såg det nu när jag googlade namnet ... Tack!

      Radera
  13. God morgon. Allt väl? Här i Nyköping år det mulet men skön luft. Försöker att kryssa. Säger tack för hjälpen i förväg. Trevlig helg Krister o alla som kryssar idag /KME

    SvaraRadera
  14. Svar
    1. Ja, men lite annan stavning - NEIL :)

      Radera
  15. L2 Bucks Fizz/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Missade att det började tidigare idag! Aj aj!

    SvaraRadera
  17. V2 Bowie David/Lisbeth

    SvaraRadera
  18. L2,L14 Bowie/Lazarus

    SvaraRadera
  19. BOWIE och LAZARUS

    SvaraRadera
  20. V14 Lazarus/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. L4 Annika
    V5 Jacob

    SvaraRadera
  22. V 5 Jacob och L 4 ?

    SvaraRadera
  23. L4 Annika, V5 Jacob/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. God morgon Krister och alla lösare! Vi hade missat att man började en timma tidigare idag! Dessutom började bridgefestivalen här i Örebro i går! Den håller på ända till nästa söndag och stam kommer att vimla av bridgespelare över allt! Vi spelade första tävlingen i går och blev 21:a av 93 par vilket vi är nöjda med! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Välkomna hem, grattis till 21:a platsen och en trevlig bridgefestival.

      Radera
  25. L3 Eva Dahlgren/Lisbeth

    SvaraRadera
  26. V11 Ja 12 vi/ni?/Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. V12 vi går över daggstänkta berg fallera
    V11 ja må hon leva

    SvaraRadera
  29. Nu har vi passerat Hedemora och vi ser många gamla och fina bilar längs vägen. Det är Classic Car Week i Rättvik denna vecka.
    Tack för idag och jag önskar er alla en trevlig helg.

    SvaraRadera
  30. V 11 Ja må han leva v12 Vi gratulerar

    SvaraRadera
  31. Tack för trevligt kryssande. Trevlig helg till Krister och Hugo i Köpenhamn och till alla mellokryssare/ M v h Lisbeth

    SvaraRadera
  32. VI (går över daggstänkta berg)

    SvaraRadera
  33. V12 Vi/ V11 Ja/Lisbeth

    SvaraRadera
  34. JA må du leva och Vi går över daggstänkta berg ... kan det vara det?
    Ha en härlig helg alla kryssare!

    SvaraRadera
  35. Tack för idag från ett mulet Malå men varmt. Äter hjortron till frukostgröt.
    Fortsatt trevlig sommar
    Christina

    SvaraRadera
  36. Berit stavas Berith, liten miss men annars ok idag :)

    SvaraRadera
  37. Tack för hjälpen! Trevlig helg

    SvaraRadera