lördag 3 augusti 2024

Melodikrysset vecka 31 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång promenad med Hugo och frukost tillsammans med min fru, så sitter jag framför datorn hemma i prästgårdsköket, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Både Hugo och min fru har gått upp till sovrummet och lagt sig för att vila.

Efter förra söndagens högmässa har jag haft semester vilken jag tillbringat här i Köpenhamn.

Mina lediga dagar har jag ägnat åt promenader och cykelturer tillsammans med Hugo. Jag har också startat mitt nya träningsprogram vilket innebär att jag löptränar fyra gånger i veckan.

Dessutom har vi varit på IKEA och handlat en spegel och lampor till min yngsta dotters rum som hon och jag sedan satte upp.

I övrigt har vi gjort små utflykter i Köpenhamnsområdet, bland annat till Nyhavn, Christianshavn, Christiania och Refshaleøen. I går var jag och min fru på Bakken, vilket jag starkt kan rekommendera. Det var första gången i mitt liv jag var där eftersom vi tidigare alltid åkt till Tivoli.

I onsdags kom en kompis samt hans dotter med familj på besök. De hade hyrt den del av prästgården som församlingen numera hyr ut. Han och jag fick ett par timmar tillsammans då vi promenerade ner till stan och åt frokost (lunch). Annars har jag bara kort hälsat på dem när de gått eller kommit.

Den mesta tiden har vi dock tillbringat här hemma eftersom yngsta dottern haft feber och hosta. Jag har städat, tvättat, tittat på OS och njutit av solen i prästgårdens trädgård.

Under veckan har vi haft ett underbart sommarväder med sol och temperaturer upp emot 25 grader. Just nu har vi molnigt och 19 grader. Förhoppningsvis tittar solen fram under dagen.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 13 och V 14: Vi inleder dagens kryss med "I got you (I feel good)" med James Brown. Han kommer från Amerika och hans efternamn kan väl översättas till brun.

L 8: Smeknamnet som finns i titeln måste vara Lillan. Det är Carola som sjunger Evert Taubes vackra visa "Brevet från Lillan".

V 9: Den tyska duon som sjunger "Girl you know it´s true" kallade sig för "Milli Vanilli". De spelades en del på Stockholms diskotek i slutet av 1980-talet.

V 10: Ytterligare ett försök att hitta en ersättare till Lennart Palm från Lerum. De nynnar "Tre små gummor" som skulle gå till marknaden i Nora.

V 5, L 1 och L 4: Vanessa Paradis från Frankrike framför "Joe le taxi". Även den spelades frekvent i slutet av 1980-talet.

V 3: "Calling you" var med i filmen "Bagdad café". Det skulle skrivas på svenska utan apostrof så jag skriver kafe.

V 7: Det är Carl-Anton som komponerat "Om maskros och tjärdoft".

L 12: Vi får lyssna till "Psykopat" av och med Miriam Bryant.

L 11: Det är Leo Sayer som sjunger "Thunder in my heart". Den spelades ofta på luckan när jag gjorde värnplikten på I 16 i Halmstad.

V 6: "Av längtan till dig" framförs i en instrumental version.

L 3: I melodin "Han hade foten i en potta" befordras styrman Karlsson till kapten. Här framförs Hasse Alfredsson roliga sång dock instrumental.

L 2: I filmen "Shrek" spelar Eddie Murphy åsna.

Därmed var dagens kryss avklarad. Det märks att jag och Annika är jämngamla då hon ofta spelar musik som jag kommer ihåg från mina yngre år.

Nu ska jag titta lite på OS innan jag ska genomföra veckans intervallpass.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lovad vare Herren,
ty han har hört min bön.
Herren är min styrka, min sköld,
på honom förtröstar jag.
Jag fick hjälp och mitt hjärta jublar,
hela min varelse tackar honom."
ur Psaltaren 28

63 kommentarer:

  1. God morgon. Från sol mulet Väring. Mvh iren

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn.
    Vi har varit på Bakken, men det är länge sedan. Då var vår son ca 10 år, nu är han 50. Han var för övrigt i Köpenhamn i veckan. På måndag ska vi fira hans son, vårt näst äldsta barnbarn, som fyller 18 år. Det är en stor lycka för oss alla, eftersom han var svårt sjuk i leukemi för några år sedan. Nu mår han mycket bra.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Krister och alla kryssare! I dag har vi solsken och + 17 i Nås. Efter krysset blir det gräsklippning eftersom nästa vecka ser ut att bli blöt. Roligt att Bakken föll Dig i smaken. Jag minns från min studietid i Lund hur vi redan då prioriterade Bakken som den trevligaste nöjesparken i Köpenhamn. Jag önskar Dig och familjen inkl Hugo en skön kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och tack detsamma!

      Bakken kändes mer gemytlig och enklare. Dock var karusellerna inte i närheten av Tivolis men det gjorde inte oss något eftersom vi inte åkte något.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla lösare! Den här veckan har präglats av Bridgefestivalen. Den började förra fredagen och pågår till i morgon, söndag! Vi har spelat minst en tävling per dag och några dagar två tävlingar! Som bäst en 11-plats med 248 par! Det var vi nöjda med. I övrigt så är det fantastiskt att träffa en massa goda vänner! Lycka till med lösningen! Jarl och Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till 11:e platsen. Kul att träffa så många vänner.

      Lycka till med dagens och morgondagens matcher.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla kryssare/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det mulet idag. Ska vara kyrkvärd på musik i sommarkvällar idag och dop i morgon. Önskar dig en revlig helg med familjen Krister. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och tack detsamma Ulla.

      Önskar dig fina och givande gudstjänster som kyrkvärd.

      Radera
  8. V13/14 Amerika/Brun

    SvaraRadera
  9. L 9: MILLI (Vanilli)

    SvaraRadera
  10. V13 Amerika, V14 Brun/Lisbeth

    SvaraRadera
  11. L4 Frankrike/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L1: Paradis V5: Vanessa. L4: Frankrike

    SvaraRadera
  13. v5 Vanessa L1 Paradis L4 Frankrike

    SvaraRadera
  14. Det ska vara den svenska stavningen på v3. Alltså kafe ska det vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konstaterade jag också när jag skulle skriva in kapten...

      Radera
  15. V7 Carl-Anton/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. L12 Miriam Bryant/ MB/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. V6: AV längtan till dej

    SvaraRadera
  18. v6 av längtan till dej

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Ha en trevlig lördag

    SvaraRadera
  20. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg! Ska på dop idag! Barnbarnsbarn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Irene.

      Njut av barnbarns barnets dop.

      Radera
  21. Trevlig helg till Krister med familj o hund och alla kryssare Med vänlig hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Nu blir det mycket OS. Jag varvar mellan radio och TV. Snart får vi se Mondo Duplantis och Sarah Sjöström. Fantatastiska idrottare. Och i morgon håller jag tummarna för Truls Möregårdh. Jag minns när min pappa och jag tittade på J-O Wallners guldmatchen i OS i Barcelona 1992. Vi var så glada, när J-O vann. Den 9 augusti, några veckor efter, avled min pappa.
    Jag önskar dig fortsatt skön semester och alla en fin helg.

    SvaraRadera
  23. Tack för i dag och trevlig helg!

    SvaraRadera