lördag 10 augusti 2024

Melodikrysset vecka 32 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag kan jag vara med under direktsändningen för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Just nu sitter jag framför datorn vid köksbordet hemma i Prästgården. Jag och Hugo har nyss kommit in från vår morgonpromenad på Kastellet. Han har dock gått upp och lagt sig i sovrummet bredvid min fru.

Eftersom vi inte kan lyssna på P 4 via SR-app på grund av OS skickade jag ett mejl till P 4, men fick svaret att man inte kunde stänga av spärren när det inte var OS-sändningar. Som tur är så kan jag lyssna på Melodikrysset via min transistorradio.

Min andra semestervecka har jag ägnat åt småutflykter i närområdet tillsammans med min fru och yngsta dotter. I måndags var vi och hälsade på släktingar i Malmö. Innan vi träffades på Möllevångstorget köpte jag ett par nya löparskor.

I veckan har en av de kyrkoherdar jag varit mentor för, varit på här på semester med sin familj. Vi fick tid att pratas vid och umgås några timmar. De hyrde de delar av Prästgården som vi numera hyr ut via vår hemsida.

I torsdags kom min systerson och hans son för att hälsa på oss. Det blev en runda på Christianshavn innan vi avslutade dagen på en av restaurangerna på Bredgade.

I övrigt har vi tagit många promenader med Hugo och cyklat runt i den Indre by. Vi har självklart också följt OS i Paris via teven och njutit av det fina vädret i Prästgårdens trädgård.

Givetvis har jag genomfört mitt nya träningsprogram som innebär att jag springer 4 gånger i veckan. Det är ett väldigt roligt och omväxlande program som, förutom längre rundor, innehåller olika former av intervallträning.

I Köpenhamn har vi haft varmt och kvavt de flesta dagarna men i går regnade det intensivt fram tills på eftermiddagen. Idag är det uppehållsväder men lite kyligare. Just nu har vi 18 grader med stark blåst, Solen tittar fram emellanåt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 5: Vi inleder dagens kryss med Lucianoz och "Det är ju dej jag går och väntar på".

V 3 och L 1: Ian Dury och "Hit me with your rhythm stick" känner jag väl igen, från mina yngre år.

V 7: Det är Cornelia Jakobs som sjunger "It takes a fool to remain sane".

V 6: "Kornett-Lena" framför "Stad i ljus" av Py Bäckman. Jag tror att Annika Jankell deltager i det musikaliska exprimentet.

V 2: Jack Vreeswijk sjunger "Bibbis visa". Han är son till upphovsmannen Cornelis.

L 9: Om jag förstod frågan rätt så ska vi skriva vad man kanske gör om man lyssnar till sången "Den skrattande polisen". Kanske blir det ett litet fniss?

L 8 och V 14: "An der schönen blauen Donau" är komponerad av Johann Strauss.

L 2: "Mercedes" framförs av Sarah Klang.

L 4: Vi får lyssna till ett potpurri av "Dom har inga bananer" i original heter den "Yes! We have no bananas".

V 13: Sången, "Oueen of kings" med Alessandra var med i ESC 2023. Eftersom den tävlade för Norge så är väl sången norsk?

L 12: Vi får höra "Tv-låt" med Peter Dalle och Tina Ahlin. Ibland kallar vi teven för dumburk.

V 10: Frontfigur i gruppen "U 2" är Bono. Här framförde de "Beuautiful day".

L 3 och V 11: Vi går i mål med Izabella Scorupco och "Shame, shame, shame". Hon är född i Polen.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var omväxlande och roligt samt innehöll bra musik.

Nästa lördag kan jag inte deltaga under direktsändningen eftersom min semester tar slut på fredag. Som vanligt när jag inte kan vara med så öppnar jag kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lär mig att göra din vilja, ty du är min Gud.
Må din goda ande leda mig på jämn mark."
ur Psaltaren 143

86 kommentarer:

  1. God morgon Krister. Från iren i väring

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. I går eftermiddag och kväll regnade det, men nu är det uppehåll.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  4. Gomorron Krister, allt ok häruppe i norr. Hoppas att du mår bra. Luleå +18 regnskurar. Nu kör vi Melodikrysset. Hälsa alla o Hugo också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini!

      Vi har det bra här i sydväst.

      Han hälsar tillbaka.

      Radera
  5. Med vänlig hälsning, Fellini

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla kryssare från Mats i Gästrikland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oxå från Gästrikland! Godmorgon Mats å Krister!

      Radera
  7. God morgon Krister och alla X:are. Blåst i Nyköping men regnet har vist dragit förbi. Önskar er alla en trevlig helg
    Hälsar KME

    SvaraRadera
  8. Tack! Den kunde jag inte

    SvaraRadera
  9. Tack! Den kunde jag inte

    SvaraRadera
  10. Godmorgon från ett mulet Gävle å 3 katter! Inte döpt o inte konfirmerad men gillar din sida för gillar att kryssa! Fast älskar den här : Rut 1:16. Kramar agnostikern

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon agnostikern.

      Här är alla välkomna oavsett tro eller icke-tro.

      Radera
  11. Ian Dury sjunger hit me with your rhytm stick lodrät 1 och it taket a foot to remain sane Cornelis jakobs

    SvaraRadera
  12. v.7 Cornelia Jacobs

    SvaraRadera
  13. PY bäckman på V 6

    SvaraRadera
  14. v2. son till Cornelius Vreeswijk

    SvaraRadera
  15. Lodrätt 9, gissar på fniss, men går också med flabb. Får se de andra svaren!

    SvaraRadera
  16. Godmorgon . idag är det dammfritt på västkusten , ca 16 m/s i medelvind

    SvaraRadera
  17. God morgon Krister och alla lösare! Efter några intensiva veckor med Österrike, OS och Bridgefestival tar vi det nu lugnt! Hade återigen missat den tidiga timman men var vaken så det löste sig! Hoppas krysset också gör det! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
  18. God morgon!
    L 2 Sarah tror jag där

    SvaraRadera
  19. v3 Izabella troligen, v12 dumburk

    SvaraRadera
  20. Ja, vi har inga bananer heter ursprungslåten.

    SvaraRadera
  21. L 3 Izabella V 11 Polen

    SvaraRadera
  22. L3: Izabella (Scorupco)
    V11: Polen

    SvaraRadera
  23. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  24. Tack för idag och en trevlig helg på er.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Ikväll blir det ännu en sen kväll på grund av OS. Jag håller tummarna för vårt duktiga beachvolley lag. Sverige har varit bra på att vinna medaljer detta OS.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg.

    SvaraRadera
  26. Vi lider inte av vattenbrist här i Malå. Längtar efter sol.
    Tack för idag.Trevlig helg
    Christina

    SvaraRadera
  27. I dag fick jag lyssna på reprisen. Glömde att detbörjade tidigare! Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Irene.

      Nästa helg går det tillbaka till 10.03.

      Radera
  28. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig lördag

    SvaraRadera