lördag 24 augusti 2024

Melodikrysset vecka 34 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag ska jag försöka vara med under direktsändningen för att lösa Melodikrysset tillsammans med er. Jag sitter på mitt kontor i Gustafskyrkan. Kyrkan är öppen så om min kollega behöver hjälp får jag lämna krysset.

Innan jag hamnade här har jag tagit en morgonpromenad med Hugo och ätit frukost. När vi ätit klart gick han upp och lade sig i min säng.

Min första arbetsvecka efter semestern har varit väldigt omväxlande och rolig.

Jag har haft två dopgudstjänster, en högmässa, en kvällsmässa och en andakt. Vidare har jag förberett höstens aktiviteter med pilgrimsguppen och kyrkvärdarna. I övrigt har jag haft två samtal inför nästa helgs vigselgudstjänster. 

I Gustafskyrkan har vi i veckan haft ett studiebesök från Stockholm och ett från Nyköping samt tagit emot Danske Kirkes Råd, som hade ett möte i våra lokaler.

Sist men inte minst hade vi igår kväll den traditionella kräftskivan. Vi var kring 50 personer som samlats till mat, gemenskap och sång.

Min fritid har jag ägnat åt Hugo, cykelturer och mitt träningsprogram. Numera springer jag fyra gånger i veckan. Det är ett varierat program med intervaller, tempo och lite längre pass. I eftermiddag ska jag springa 80 min i lugnt tempo.

Jag har också varit på min andra lektion på Studieskolen där jag läser danska i modul 4.

I Köpenhamn har det i veckan varit lite svalare. Det har också regnat en del och blåst ganska mycket. Idag ska det åter bli lite varmare. Just nu är det solsken och 18 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut:

L 7: Vi inleder dagens kryss med att "Dag-Otto" sjunger "Trattkantareller". Jag tror att denna sång hamnar i genren buskis.

V 7 och L 5: "Love is the drug" framförs av Bryan Ferry och "Roxy music".

L 4: Musiken är hämtad från filmen "Love story" och är komponerad av Francis Lai.

V 10: Sångerskan som bjuder på "Did you give the world some love today" är Doris. Jag har hittills endast döpt en flicka med namnet Doris. Det är min kompis dotter.

L 2: Jag tror att bandet som framför en svensk version av "Let´s twist again" är "Schytts". Den svenska versionen heter "Här kommer Mårtensson".

L 3: Vi får lyssna till en finsk version av Elton Johns "Can you feel the love tonight" på svenska fick den titeln "Känn en doft av kärleken". Den var med i filmen "Lejonkungen".

V 1 och L 1: Vi får höra "Den spanska räven" ur musikalen "My fair lady".

V 6: Macy Gray är från Ohio. Här sjöng hon "I try". Tack google för det svaret...

L 8: Nino Rotas musik "La dolce vita" förknippar jag med Rom. Jag har haft glädjen att besöka Rom ett flertal gånger. Fontana di Trevi, där Anita Ekberg badade, är något av det vackraste jag sett.

L 11 och V 13: "T.N.T" med "AC/DC" är en favorit, vad gäller hårdrock.

V 12: Jag tror att musiken kommer från tv-serien "Sex and the city". Jag har endast sett något enstaka avsnitt.

V 9: Vi går i mål med en svensk version av "Satin doll".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bra musik. Dessutom var det lite klurigt här och var. Jag har behövt googla ett par gånger vilket jag tycker gör krysset roligare.

Nu ska jag avlösa min kollega i kyrkans cafeteria.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en trevlig helg och en fin vecka. Nästa lördag kan jag inte delta eftersom jag har en dopgudstjänst och två vigselgudstjänster.

"Lova Herren, min själ,
minns allt det goda han gör:
han förlåter alla mina synder
och botar alla mina sjukdomar,
han räddar mig från graven
och kröner mig med nåd och barmhärtighet."
ur Psaltaren 103

100 kommentarer:

  1. God morgon Krister o alla som idag löser dagens kryss. Solen kommer fram mellan molnen i Nyköping. Lite kallt börjar det bli men i mina ögon har vi haft en fin sommar. Trevlig helg önskar KME

    SvaraRadera
  2. Lördagshälsningar från Lilla Edet. Den kraftiga blåsten igår har nu avtagit. Det blir nog en härlig sensommardag.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  4. God Förmiddag Krister och alla andra kryssare! I dag har solen kommit tillbaka i Nås efter ett par dagar med regn och svalare väder. Skönt att se att Du kommit igång med arbetet i Köpenhamn efter Din semester. Framåt dagen, när gräset torkat upp, blir det gräsklippning i trädgården, vilket blir bra motion för mig och fint resultat för ögat (jag klipper fortfarande med handklippare). I morgon söndag tänker jag fira mässa i Leksands kyrka, då här i församlingen endast finns en friluftsgudtjänst. Jag önskar Dig och Hugo samt alla andra lösare av krysset en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Klipp lugnt. Önskar dig en fin och givande mässa i Leksand.

      Trevlig helg och fin vecka.

      Radera
  5. God Morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. I natt har det blåst mycket, men nu är det lugnare.
    I kväll ska vi ha kräftskiva hos oss, tillsammans med vårt Nynäsgäng. Så efter krysset måste jag börja förberedelserna.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Önskar er en trevlig kräftskiva.

      Radera
  7. Gomorron från ett svalare Piteå.
    S☀Len skiner än så länge. Ska tydligen regna på en stund.

    Maken sa tidigare i sommar, att han tror meteorologerna, hade semester, och det var sommarjobbare, som "antog" vädret🤣 Det har inte stämt särskilt bra vill säga.

    Det har inte blivit alltför många turer med vattenskotern, tyvärr.
    Det är det bästa vi gjort, att skaffa vattenskoter. Vi har några vänner som också ha det. Urtrevligt!!!

    Det har blåst en del och regnat. Eller varit mulet, då maken varit ledig. Känns snöpligt att sommaren drar mot sitt slut.

    Känner verkligen inte, att jag känner mig redo för hösten.

    Idag ska jag och sonen åka på premiär fisketur för mig.
    Fick ett kastspö i julklapp av honom.
    Fikakorg och häng med sonen, känns väldigt fint.

    Ikväll kan det bli logdans, om jag får med mig nån danskompis😀

    Önskar er alla en fortsatt fin lördag

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Skitfiske på dig som man säger då man önskar att du ska få mycket fisk.

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt just nu 16 plusgrader ! Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från ett soligt Alingsås. Önskar er allihopa en fin helg.
    Nu kryssar vi, lycka till :-)) / Karin

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla kryssare!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne blåser det solen tittar dock fram. Vi skullehaft kyrkbåtsrodd imorgon men den blir tyvärr inte av.
    Trevlig helg Krister och Hugo.
    /Ulla

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister!
    Idag är vi med igen.
    Kjell och Christina i Dorotea

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla kryssare! hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  14. L7 HIPHOP??? Näää. BUSKIS.

    SvaraRadera
  15. Hej från ett soligt Skutskär där kryssarklubben har samlats för första gången efter sommaruppehållet.

    SvaraRadera
  16. bryan ferry roxy music

    SvaraRadera
  17. God morgon Krister och alla lösare! Idag tog vi en lugn morgon men nu är vi igång! På middagen idag skall jag skjutsa in Ann till stan för att spela dambridge! Då får jag inte vara med! Jag åket i stället en sväng till ICA och pratar med lite personal där! Jag har fått frågan om att lära dem lite bridge och nu kan det vara på gång med en liten kurs! Kul! Sedan hem igen och bära ut lite saker på logen! Det finns alltid att göra! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann!

      Lycka till med bridgen och bridgekursen.

      Radera
  18. L4 Love Story
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. Tack från Skutskär

    SvaraRadera
  20. L3 Känn (en doft av kärleken)
    /Birgitta

    SvaraRadera
  21. V1 Musikal
    /Birgitta

    SvaraRadera
  22. V1 Musikal/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. L:1 my v:1 Musikal

    SvaraRadera
  24. V6 Ohio/Lisbeth ???

    SvaraRadera
  25. V12 Sex CIty
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. V12 Sex City/Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Lite klurigt! Tack för hjälpen! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  28. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  29. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  30. Tack för idag. Trevlig helg

    SvaraRadera
  31. tack för idag!
    Ganska svårt, men man är väl ringrostig?!
    God fortsättning på helgen!
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Kul med lite klurigheter.

      Radera
  32. Tack för idag. Nu ska jag gå och handla det sista jag behöver för kvällens kräftskiva.
    Nästa vecka ska vi ta husbilen och åka och gratulera min Kristers syster, som fyller 75 år.
    Jag önskar alla en fin helg.

    SvaraRadera
  33. Tack för i dag. Lite halvsvårt men tillsammans kan vi. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  34. Tack för idag! Trevlig helg till Krister o Hugo och alla kryssare Mvh Lisbeth

    SvaraRadera
  35. Tack för en trevlig kommentar till Melodikrysset.

    SvaraRadera