lördag 6 november 2010

Melodikrysset vecka 44 - 2010

Denna lördag, Alla Helgonsdag och Gustaf Adolfs dagen, försöker jag lösa melodikrysset hemma vid matsalsbordet i Rågsved. Det är strålande solsken och kring noll grader. Efter melodikrysset ska jag fortsätta med mina vintergöromål. Jag ska till Zinkensdamm och bära reklamskyltar inför Hammarbys match mot Tillberga.

Mitt förslag i dag ser ut så här:

L 2 och V 14: Återigen fick vi höra en instrumental version av; "Gamle Svarten". Människan i melodin rider och hästen är svart.

V 5: Gruppen som sjöng; "Mama take me home", heter, Rednex.

L 3 och V 7: I melodin; "Se farfar dansar gammalvals", nämns en saxofon i inledningstexten, i plural blir det alltså saxofoner. Ernst Rolf var den som sjöng den svenska schlagern.

V 11: "Mack the knife", kommer ursprungligen från; "Tolvskillingaoperan". Jag tror att personen heter Mackie Kniven på svenska.

L 8: Barnsången heter "Veva, veva positiv". Rätt svar ska alltså vara veva.

L 4: "Freedom comes, freedom go", heter på svenska; "Hörru Rut". Det var Sten Carlsson och; "Brända mandlar", som gjorde den

V 6: Signaturen kom från tv-serien; "Tre Kronor".

V 1: "Två mörka ögon", framförd av Per Grundén, kom från operetten; "Cirkusprinsessan".

L 1, V 9 och V 8: Vi fick höra en finsk version av Carl-Antons; "Nu går sista visan".

L 13: Musiken; "When you belive", är hämtad från filmen; "Prinsen av Egypten". Fantastiskt att höra Mariah Carey och Whitney Houston sjunga tillsammans.

L 10: Den instrumentala version var Björn Skifs; "Vi bygger oss en båt".

V 12: Återigen var; "Orsa Spelmän" i melodikrysset. De verkar vara några av Eldemans favoriter.

I dag var det ett riktigt svårt kryss. Jag har inte hunnit med att dricka mitt kaffe för allt googlande.

10 kommentarer:

  1. Tack för Kniven den var svårast i dag att googla på.

    SvaraRadera
  2. Tack för hjälpen med V. 11.
    Den hade jag inte klarat!
    Ha en bra dag!
    /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym och Ulrika.

    Tack för era kommentarer.

    Det är alltid kul att kunna hjälpa andra melodikryssare. Det viktigaste är ju inte att vinna utan att ha roligt och lära sig något nytt.

    Ha en trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen, jag klarade inte Rednex utan din hjälp! Trevlig helg. Mvh Ingvar.

    SvaraRadera
  5. Hej Ingvar och tack för din kommentar.

    Jag tror att gruppen bytt namn, men jag har inte hittat deras nya namn.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  6. Tack för cirkusprinsessan, den har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym och tack för din kommentar.

    Cirkusprinsessan är så vitt jag vet en halvkänd opera. Jag har inte sett den själv, men jag har hört musiken.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  8. Cirkusprinsessan är en operett och inte en opera.

    Jag ber om ursäkt.

    Krister, som är på väg till Zinkensdamm

    SvaraRadera
  9. Hej! Lyssnar idag på nätet och hade svårt med Tv-serien, tittar nästan aldrig på Tv-serier, så jag missade Tre Kronor! TACK för hjälpen! Vänligen Inger

    SvaraRadera
  10. Hej Inger och tack för din kommentar.

    Vad roligt att kunna hjälpa till.

    En av alla fördelar med att ha barn, är att man tittar på tv-serier. Just Tre Kronor, tittade jag på självmant, åtminstone de första avsnitten.

    Jag önskar dig en trevlig söndag.

    Krister

    SvaraRadera