torsdag 23 augusti 2012

En lååååång semester!

Efter 34 dygn i husvagnen är vi nu åter i Rågsved. Det har varit en lång och händelserik semester. Kanske beror det på min militära bakgrund, att jag tycker om husvagnslivet?

På de fem veckor vi varit hemifrån, har vi kört ca 350 mil och bott på ca 10 olika ställen. Vi har hälsat på släkt och vänner, gjort utflykter, badat, tittat på sevärdheter, spelat golf, ordnat en släktträff, spelat minigolf, gått på restauranger, varit i Tivoli, handlat i Ullared och mycket, mycket mer. Att jag varit sysselsatt märks, inte minst, på antalet blogginlägg jag skrivet under semestern.

Jag trodde aldrig att jag skulle köpa husvagn. Nu är jag inne på den 3:e. Jag hade liksom en klar bild av dem som campar. "Likadana träningsoveraller, foppa-tofflar och solhatt". Men faktum är att det inte alls ser ut så på campingplatserna. Det är mest barnfamiljer och äldre par som verkar njuta av detta liv. De flesta jag mött är så kallade "långliggare", de stannar hela sommaren på en och samma camping.

Förra året var första gången jag njöt av att vara ledig. Innan har jag börjat "klättra" på väggarna efter en veckas ledighet, av längtan tillbaka till jobbet. Även i år har jag njutit av varje timme och jag har inte längtat till jobbet en enda dag. Att köra med och bo i husvagn, är en otrolig frihetskänsla. Allt vi behöver har vi med oss och vi kan bestämma precis vad vi vill göra. Vi är helt oberoende av andra och kan i princip åka vart vi vill. Det är avkoppling och frihet.

Nu återstår ett par dagars semester, då jag ska åka till Åland för att spela golf, med ett gäng gamla militärkompisar. Det ska också bli avkopplande och kul.

3 kommentarer:

  1. Hej Krister.Jobbar min första vecka efter en 4 veckor lång semester,rent personligen tycker jag det är lagom längd på semestern tror det skulle vara svårare att "komma igång"på jobbet om semestern var längre.tillbringade min semester först några dagar i Sthlm och resten av tiden "hemma" i medelpad,vädret var inte det bästa men det hade varit likadant här i Göteborg också.Var på en kompis barndop-så löd inbjudan, men det visade sig vara bröllop också,dom gjorde en "kupp"och gifte sig i samband med dopet.Antar att du Krister ibland fått viga folk i samband med barndop där dom inbjudna överaskas lite?Tror det kan bero på att alla inte vill göra så stor "grej"av att gifta sig./Petter

    SvaraRadera
  2. Hej Petter och tack för din kommentar.

    Jag brukar också nöja mig med 2 - 4 veckors semester, men i år slog jag till med 6. Det är den längsta semester jag någonsin har haft. Jag får inte spara fler dagar och jag har svårt att ta ut semester i terminerna.

    Jag hoppas att du haft det bra, både i Stockholm och hemma i Medelpad.

    Jo, jag har varit med ett antal gånger då vigseln varit en överraskning i samband med dop. Jag tror också att det handlar om att man inte vill göra en stor grej av bröllopet. De flesta vigslarna är ju rejäla tillställningar som går lös på flera hundratusen, så jag tror att man vill tona ner det lite. Det känns också som om själva vigseln är viktigare än festen.

    Ha en skön fortsättning på sommaren.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Lycka till, med golfen!
    Får försöka klara oss själva, med "krysset"...
    Mvh Elisabet, nere i Kalmar

    SvaraRadera