torsdag 16 augusti 2012

Sexhjälpmedel II

I dag, har jag för första gången i mitt liv, varit i Ullared. Efter en knapp timme på Gekås, tog jag en promenad i hela området. Till min förvåning såg jag en skylt där det stod; "Erotik outlet". Jag tog mod till mig och gick in i varuhuset. På ovanvåningen, precis bredvid en affär som sålde jaktsaker, låg en butik som sålde sexhjälpmedel och sexleksaker.

Jag har alltid haft en bild av att den typen av affärer låg i en källare eller åtminstone i någon mörk gränd. Till bilden hör en man, som med uppslagen krage, ängsligt ser sig omkring, innan han smyger in i butiken.

Så såg det inte alls ut i Ullared. Butiken låg i ovanvåningen av ett varuhus och såg ut som alla butiker runt omkring. Människorna som gick in i, och ut ur butiken, såg ut precis som alla andra. Det var par i varierande ålder, både äldre och yngre. Det var ensamma män och ensamma kvinnor. Det var en mor och hennes dotter och det var jag.

Biträdena i butiken såg ut inte annorlunda ut än de som jobbar i en klädaffär.

Jag gläds åt att en butik som säljer sexhjälpmedel finns mitt ibland klädbutiker och skoaffärer. Att den finns där människor handlar mat, tvättmedel och idrottskläder. Att det är lika naturligt att gå in i den affären, som att gå in i en fritidsaffär.

Tänk om vi alla kunde ha ett lika skamfritt förhållningssätt till en av våra starkaste drifter.

Nästa gång ska jag "våga" gå runt i affären och titta på det som såldes, och inte bara skyndsamt ta ett varv, runt i butiken.

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte19 augusti 2012 kl. 21:12

    Jag kan tänka mig att tröskeln är lägre i Ullared dit det alla flesta kommer för att shoppa. Då kvittar de för det flesta, vad man shoppar. Men det kanske arbetar sig fram så småningom ända till fina gatan, bara affärsinnehavarna sköter sina kort väl. Apotek och hälsokostaffärer kanske också är lämpade att ha en hörna för det här och därmed bidra till att avdramatisera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

      Det är precis så jag tror att det är. Man kommer till Ullared från hela södra Sverige för att handla. Det är massor av människor som "bara" har shopping för ögon, så man känner sig lite anonym. Risken är väl ganska liten att man stöter på en arbetskamrat eller en granne. Skulle man ändå göra det i just den affären, lär de ju inte berätta det för någon.

      Jag hoppas också att det ska bli ett vanligt inslag på andra shoppingställen. Kanske är det just apoteket och hälsokostbutiker som ska ta första steget i avdramatiseringen.

      Radera