lördag 4 december 2021

Melodikrysset vecka 48 - 2021

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

I morse gick jag upp lite tidigare än vanligt för att skjutsa min äldsta dotter till Arlanda. Hon skulle till London för att eventuellt ta emot ett pris där långfilmen där hon spelar huvudrollen är nominerad. Innan jag hämtade henne inne i stan tog jag en kortare promenad med Hugo och efter tog jag en längre promenad med mig själv. Jag tog den promenad jag normalt sätt tar på söndagen eftersom jag i morgon ska spela en bowlingmatch.

Hugo och Bucky ligger i vår säng och Alexi har lagt sig på några filtar i sovrummet. Min fru och yngsta dotter är på gymmet.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en väldigt lugn vecka. Jag har hållit ett möte med samtliga anställda i församlingen samt deltagit i Ärendeuttaget inför det konstituerande sammanträdet med vårt nyvalda Kyrkoråd.

I övrigt har jag haft avstämningssamtal med ytterligare fyra medarbetare som jag är direkt arbetsledare för. Jag har också haft samtal inför en kommande begravningsgudstjänst. Dessutom har jag deltagit då grannförsamlingens nya kyrkoherde tog över arkivet.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa samt haft den traditionsenliga julbetraktelsen vid Rotarys julbord.

På min fritid har jag tränat bowling och spelat min första match i B-laget. Jag har också deltagit i ett samtal kring Församlingsinstruktioner på uppdrag av Domkapitlet. Självfallet har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo. Hittills har jag denna vecka gått 115 kilometer.

Vintern har tagit Järfälla i sitt grepp. Vi har haft minusgrader dygnet runt den senaste veckan. I morse var det minus 11 grader när jag var ute med Hugo. Nu skiner solen på en klarblå himmel och temperaturen är minus 10 grader. På marken ligger det ett par centimeter snö.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 1: Idag inleder vi krysset med "Beach boys" och "Surfin USA". Under många år var detta en av mina favoritgrupper.

V 1: Visan "Rumba i Balders Hage" utspelar sig väl i just Balders hage?

L 4: Bröderna Djup spelar "Dofter av kaffe". I original heter "Are you lonesome tonight?".

L 3: Vi får lyssna till ABBA´s "S-O-S" i en instrumental version.

V 5 och V 7: Niklas Strömstedt och Andreas Johnson sjunger "Idag kommer aldrig mer". De kallade sig "Hagsätra sport". Det finns en sportbutik på Hagsätra torg som heter likadant. Där har jag handlat många gånger när vi bodde i Hagsätra.

V 11 och V 10: Magnus Härenstam sjunger en snapsvisa på samma melodi som "Jag blir glad när solen skiner".

L 2 och L 8: "The lady is a tramp" framförs av Lady Gaga och Tony Benett.

V 9: Vi får höra Sven Lindahls vackra melodi "Mälarö kyrka". Det som hörs är en fuga på orgeln i kyrkan.

L 6: Darin sjunger Magnus Ugglas "Astrologen". Magnus Uggla har även gjort "Mälarö kyrka" med text.

V 6: Vi går i mål med Lasse Dahlquists melodi " börjar livets vår".

Eldeman avslutar med signaturen till "Sportradion" för att hjälpa den som inte kom på Hagsätra sport.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var omväxlande och inte allt för svårt.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska spela biljard med några kompisar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig andra adventshelg och en fin vecka.

"De som fruktar honom har nära till hans hjälp,
hans härlighet bor i vårt land."
ur Psaltaren 85

102 kommentarer:

  1. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet. I veckan kom vintern med snö och kyla. Några tillfällen tangerade termometern -15 grader. Nu beskedliga -4 och dryga 20 cm snö. Härlig luft och ljust och fint.

    SvaraRadera
  2. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från Köpenhamn! Igår vräkte regnet ner men idag är det uppehållsväder, så Tivoli väntar!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssare från ett än så länge soligt Nynäshamn. Här vid vattnet har vi bara 1-2 cm snö och nu +4 grader, så snön kommer nog att smälta bort.
    Idag ska vi gå på julmarknad i hamnen.
    Lycka till med dagens kryss.
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Önskar er en trevlig julmarknad.

      Radera
  5. Gomorron Krister,från ett vitt lule-8.nu ere nära till jul.Sen vänder det och blir ljusare. Positivt är att man tända stearinljus inne o då menar jag med led-lampor.Annars e allt ok häruppe. Hälsa alla o Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Bra att du har led-ljus. Då minskar risken för brand avsevärt.

      Radera
  6. Gomorron Krister och alla som kryssar, Åtvidaberg här.

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla andra kryssare! Vad roligt att Din dotter är nominerad till filmpris. Lycka till Bowlingsmatchen i morgon! I Nås har vi i dag -9 och ett tunt snötäcke. Vi har under veckan besökt Else-Britts naprapat och dessutom fått meddelande om att vi skall besöka Mora Lasaretts Ortopedavdelning för undersökning kommande vecka, vilket gläder oss båda. Under veckan har vi börjat skicka ut julhälsningar till kunder och medarbetare och i går sade jag farväl till en god vän och medarbetare som vandrat vidare. I morgon eftermiddag har vi Julmarknad i NÅS och vi hoppas på många besökare efter förra årets nedstängning. Vi önskar Dig och hela familjen inklusive Hugo, Alexi och Bucky en fin 2 advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad fint att Else-Britt fått en tid på Mora lasarett. Jag håller tummarna för att det skyndar på hennes rehab.

      Beklagar förlusten av din vän och medarbetare.

      Önskar dig och Else-Britt en fin Julmarknad.

      Hälsa!

      Radera
  8. Godmorgon. I Kåge är det -3 grader och solen tittar fram bland molnen. Skönt att slippa skotta snö idag. Det har kommit en hel del snö i veckan. Nu sätter vi igång snart. Lycka till alla.

    SvaraRadera
  9. Godmorgon 🌲

    Idag skiner s☀️len över ett krispigt Piteå. -9° och lite fluffsnö... Vackert

    Igår var jag och dottern på konsert
    I Öjebykyrka, Samuel Ljungblahd och pianist.

    Fantastisk fin kväll. Och vi satt på första parkett.

    Tacksam över att kunna gå på konsert igen. Musik är livet 🥰

    Önskar er alla en fortsatt fin helg

    Hejsvejs
    Annica




    SvaraRadera
  10. God morgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Duktigt att din dotter är nominerad till pris fantastiskt! Lycka till med kryssandet idag! Lyssnat på ring så spelar vi o diskat o nu melodikrysset lite hjärngympa Lycka till! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Ca -8 och lätt snöfall i Lockne. Idag ska jag vara kyrkvärd på ett dop.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Lycka till med kyrkvärdsskapet. Hoppas att ni får en fin gudstjänst.

      Radera
  13. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  14. God morgon Krister och alla lösare! Förra veckan var det bridge i stället för kryss men nu sitter vi här och har ätit vår gröt! Lite snö har det kommit här men inte så mycket! Lycka till alla lösare! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
  15. Är L3 R.E.M som vanligt eller blandar han upp det idag? Vad tror ni?

    SvaraRadera
  16. Det har varit mycket om dotterns film på radio i olika program i veckan. Hon hördes även i en tuff scen. Önskar henne lycka till med utnämningen. Önskar dig en trevlig helg och 2:a advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket.

      Jag hoppas att de vinner även om det är fint att vara nominerad.

      Radera
  17. Kul Lisbeth att du gissar tidigt på L12 🤩👍🎶

    SvaraRadera
  18. Mälarö k:a, Sjöngs av Lenne Broberg, tyvärr död vid endast 50 år

    SvaraRadera
  19. Det är Adelsö kyrka i Ekerö kommun sängen handlar om. Och musik som strömmar ut där.

    SvaraRadera
  20. God morgon från Flodafors, Sörmland! /familjen Jürss

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon familjen Jürss.

      Jag kommer och köper ost hos er på fredag då jag ska hälsa på en kompis i byn.

      Radera
  21. Tack för idag! Trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  22. Idag var det en hel del fin musik i krysset, tycker jag.
    Tack för idag. Jag önskar alla en fin 2:a advent!
    //Carin

    SvaraRadera
  23. V6: Då (börjar livets vår)

    SvaraRadera
  24. V6 Då. Så är det slut för idag. Ett ganska lätt kryss. Ha en fin andra advent. Nu ska jag handla och sedan hälsa på Hedviggården i Kåge.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Trevlig helg och 2:a advent alla

    SvaraRadera
  26. Tack för idag! Kul att kryssa! Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en riktigt trevlig 2 advent. Hörs nästa lördag. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    Tyvärr har vi ett tufft läge på jobbet framöver så jag kommer att jobba några lördagar framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Anders.

      Tur att man lösa i efterhand via nätet.

      Radera
  28. Tack för idag, önskar er alla en fridfull andra advent:)
    /Birgitta

    SvaraRadera