lördag 11 december 2021

Melodikrysset vecka 49 - 2021

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Så hamnade jag framför datorn vid köksbordet som vanligt på lördagar för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. 

Idag tog jag sovmorgon ända fram till klockan 06.00 vilket innebär att jag endast tagit två entimmes promenader, en med och en utan Hugo. Mellan promenaderna blev det som vanligt frukost och kaffe.

Nu ligger Hugo i vår säng tillsammans med Alexi och Bucky. Min fru och yngsta dotter är på gymmet tillsammans.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn arbetsvecka. Den har innehållit det sista sammanträdet med Kyrkorådet för mandatperioden. Två dagar senare hade vi avslutningsmiddag på en restaurang i Rosersberg. Middagen inleddes med att min gode vän Per höll ett jättetrevligt föredrag kring vad som hänt den 9 december genom historien.

Jag har också deltagit i möte med Ekonomiutskottet och Personalutskottet. Dessutom har jag haft avstämningssamtal med ytterligare några av de medarbetare som jag är arbetsledare för. Vi hade också det första frukostmötet för alla i Järfälla kommun som arbetar med och för medmänniskan. Det var en bra start med ca 20 deltagare från olika samfund, kommunen och flera andra organisationer.

Sist men inte minst har jag haft samtal inför en kommande begravningsgudstjänst och lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag deltagit i mitt sista sammanträde med Domkapitlet. Som jag tidigare skrivit så ställde jag inte upp för omval då jag tycker att två mandatperioder räcker för min del. 

Som vanligt har jag tagit många och långa promenader med och utan Hugo. Det har blivit ca 100 km hittills denna vecka. Jag har också varit och hälsat på en kompis i Hälleforsnäs och handlat ost på mejeriet där. 

Dessutom har jag hämtat min äldsta dotter på Arlanda efter att hon varit i London. Tyvärr vann hennes film inget pris men hon träffade många spännande personer i filmbranschen, bland annat en av mina favoritskådespelare.

I söndags spelade jag min andra bowlingmatch. Vi förlorade men jag och min partner vann två av våra fyra serier. I morgon blir det en ny match med en ny partner.

I Järfälla har vi fått töväder efter en längre period med minusgrader. Den lilla snö vi hade har smält bort förutom fläckvis på trottoaren vilket innebär att det blir väldigt halt. Just nu har vi moln, duggregn och 2 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 7: Vi inleder dagens kryss med Diana Ross och "Winter wonderland".

L 8: "The Saint" eller "Helgonet" hette Simon Templar och spelades av Roger Moore. Det var min favoritserie när jag var liten.

V 12: På italienska får vi höra "She". En rak översättning måste bli hon. Detta var förhoppningsvis den enda "Hipp hipp" frågan i dagens kryss.

L 11: "Thor-Leifs" framför några av Simon och Garfunkels mest populära sånger, De hette Paul och Art i förnamn.

V 5 och L 10: "Knalle Juls vals" framförs av Stefan Ljungqvist. Den är skriven av Evert Taube.

L 1: "Summertime" ur "Porgy and Bess" sjungs i en finsk version.

V 6: Vi får lyssna till en instrumental version av "Fritiof Anderssons paradmarsch". Jag tror den inleds med orden "Här kommer..." Det tog en bra stund innan poletten ramlade ner. Eldeman sa ju marsch...

L 3 och L 5: Victor Leksell sjunger "Ha dig igen".

V 9: "Det är en ros utsprungen" det vill säga psalm 113, är från Tyskland. Där har man valutan euro.

L 2: Agnes sjunger "Love love love" ur melodifestivalen 2009.

L 4: Vi går i mål med "Jag gick mig ut en afton".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll en del klurigheter, bland annat andra frågan där Evert Taube var inblandad, det vill säga "Fritiof Anderssons paradmarsch".

Nu ska jag promenera till Viksjö GK där familjen ska äta julbord tillsammans.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig tredje adventshelg och en fin vecka.

"Lita aldrig på mäktiga män,
människor som ingen hjälp kan ge.
De ger upp andan och blir jord igen,
då går deras planer om intet.
Lycklig den som sätter sitt stöd i Jakobs Gud
och sätter sitt hopp till Herren, sin Gud."
ur Psaltaren 146

121 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla Kryssare! I dag har vi 0 grader i Nås och det snöar, så dagen viks åt snöskottning. Ser att Du har haft en del att göra och att bowlingen börjar gå bra, förutom att Du håller ut med promenaderna! Se upp för halkan bara! Under veckan har vi besökt ortopeden i Mora och Else-Britt har fått utlåtandet att det bör bli operation efter att cardiologen har sagt sitt om hennes hälsotillstånd (Hon klarade en aortadissektion för några år sedan). Vi är kallade dit den 27 december, så helt plötsligt börjar det röra på sig och det blir en hoppfullare jul. Vi har också smörjt kråset med 2 julbord under veckan och träffat lite folk, vilket lättar upp livet för henne. Nu ser vi framåt och önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin 3:e Adventshelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vilken glad nyhet att det äntligen händer något för Else-Britts knä. Nu får vi hålla tummarna och be för att det ska gå lika bra i fortsättningen.

      Jag äter det första julbordet i eftermiddag tillsammans med familjen. Sedan blir det ett med medarbetarna och ett med de förtroendevalda.

      Jag önskar er en fin tredje advent. Hälsa.

      Radera
  2. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet. Här ligger snön kvar men även här blir det nog töväder idag. Just nu är det nollgradigt och lite mulet.

    SvaraRadera
  3. God morgon!
    Här i Dorotea så vaknar vi till en morgon med snöfall.
    Jag har varit ute och röjt snön från infarten, men det blir nog någon stund till med snöröjning under dagen, för det snöar hela tiden.
    Nu sitter vi och väntar på att kryssandet ska börja. Man är lite ivrig efter flera veckor utan kryss. Önskar dig och kryssarna lycka till.
    Christina och Kjell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Jag längtar efter en "riktig" vinter med snö och minusgrader...

      Radera
  4. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Jag har lyssnat på ring så spelar vi, försov mig vaknade kl 8 så missade en timme. Mulet väder i Karlskrona idag. Lycka till med kryssandet! Hälsning från Karlskrona/Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth.

      Karlskrona var med på "På spåret" i går. Jag klarade det inte förrän på 4 poäng fast jag varit där 100-tals gånger och mina svärföräldrar och min svåger med familj bor där.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    Efter nästan två veckor med minus grader är kring 0 idag och det snöar lätt.
    Luciagudstjänst i morgon kväll.
    Trevlig helg och 3;e advent.
    /Ulla

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla kryssare idag från Drottning Victorias Örlogshem i Stockholm.
    Igår kväll var vi på Rival och såg/lyssnade på/sjöng med Sven Ingvars. Det var vår julklapp från sonen med familj 2019, som vi äntligen kunde uppleva. Det var en mycket trevlig upplevelse.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Vilken trevlig present. De var ju med på tv i går kväll.

      Radera
    2. Ja, jag missade På Spåret igår. Jag får titta vid ett annat tillfälle. Jag gillar frågesport!
      //Carin

      Radera
  8. Godmorgon. -0,6 och lätt snöfall över Kåge. Jag såg också På spåret och kunde både rav och kefir. Det kan man tacka korsordslösning för. Nu börjar vi strax med krysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon M.

      Jag kunde rav men trodde inte att det var så enkelt som kefir så jag krånglade till det och svarade skyr.

      Radera
  9. God morgon allohopa! Lördagshälsningar från Norrtälje.Just nu är det 4 pluss och lite mulet. Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla lösare! Idag är det julbridgetävling! Eftersom bussarna in till stan går ganska sällan på helgerna så blev det tidig uppstigning. Å andra sidan har vi nu hunnit helghandla och snart börjar spelet! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med bridgen.

      Radera
  12. God morgon Krister och alla melodikryssare från ett mulet Örtomta!

    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Här KOMMER Fritiof Andersson, det snöar på hans hatt, han går med sång, han går med spel, hej mina lustiga bröder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen.

      Det satt långt inne innan jag hittade titeln. Texten kom bara delvis...

      Radera
  14. L3 Jag tror förnamnet stavas med c och inte k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Har nu googlat och där står det Victor.

      Radera
  15. Tack för idag, trevlig helg!

    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Tack för idag. Trevlig adventshelg alla.

    SvaraRadera
  17. Önskar er alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Tack för sällskapet!
    Ganska lätt.
    Nu blir det snart snöskottning igen.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Christina och Kjell.

      Skotta lugnt...

      Radera
  19. Vi avslutar med L4 Jag gick mig UT en afton. Det gick ju riktigt bra idag och tack och lov har ingen gissat i förväg. Jag tycket att frågan skall ställas först! Ha en fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  20. Svar
    1. Det trodde jag också men då får man ju inte fram ordet ut.

      Radera
  21. Tack för idag! Trevlig advent önskar jag er alla! Ska på glöggparty i kväll!

    SvaraRadera
  22. Tack för idag!
    Ikväll ska vi fortsätta med en uppskjuten upplevelse. Vi ska gå på Chinateatern och se Saturday Night Fever. Det blir säkert en trevlig upplevelse!
    Jag önskar alla en trevlig 3:e Advent och Lucia!
    //Carin

    SvaraRadera
  23. Jag ska titta på på spåret idag om Karlskrona för jag såg på Idol finalen igår.Trevlig helg o 3:e advent önskar jag Krister med familj o djur o alla kryssare./Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Victor med c.
    Tack för idag!

    SvaraRadera
  25. Hejsan Krister !
    Förra Lördagen stack vi iväg med bilen och handlade. Min granne Sonia kör. Så idag kunde med stor hjälp av dig få till ett komplett kryss.
    Synd på snön men skönt att det blev lite varmare.Prinzens bantning börjar ge resultat, i går klättrade han upp på soffryggen och gick ner från den till sin hörna i den sjusitsiga
    Tänker fortsätta han måste bli av md flera kilon innan jag är nöjd. Kastrerade hankatter har lätt att gå upp i vikt.
    Jag mår hur bra som helst. Hoppas du gör det med. Ha en fortsatt trevlig helg. Glad Lucia 🕯🕯🕯🕯🕯🌲⭐🌲⭐💖😻

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Vad skönt att Prinzens vikt går åt rätt håll och att du mår bra.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  26. Vet inte hur noga dom är i krysset men Victor Leksell stavar med C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen.

      Har ändrat i krysset så att jag inte lurar någon annan.

      Radera