lördag 25 december 2021

Melodikrysset vecka 51 - 2021

God förmiddag och god fortsättning alla melodikryssvänner!

Eftersom jag ledde julnattsmässan och inte var hemma förrän klockan 01.00 i natt har jag endast tagit en promenad hittills idag. Hugo och jag har varit ute i det kyliga men vackra vintervädret.

Efter frukosten har jag hamnat framför datorn vid köksbordet hemma på Tallbohov i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Hugo har gått och lagt sig hos yngsta dottern som sover tungt. Hon fick vara kyrkvärd i julnattsmässan och min son tjänstgjorde som vaktmästare. Alexi ligger och sover i min säng och Bucky sover i min frus säng.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn arbetsvecka. Jag har haft det sista avstämningssamtalet för hösten och jag har träffat biträdande kyrkogårdschefen inför nästa möte med Kyrkogårdsutskottet.

Dessutom har jag haft årets sista möte med ledningsgruppen. Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag utöver mina promenader med och utan Hugo varit och tagit min tredje vaccinationsdos.

I går hade vi ett lugnt julfirande här hemma eftersom jag, yngsta dottern och sonen skulle tjänstgöra i julnattsmässan och min fru har jobbat under natten. Äldsta dottern och hennes pojkvän firade jul på egen hand i år.

I Järfälla har "Kung Bore" tagit ett nytt grepp över vädret. Just nu har vi minus 8 grader och solsken. På marken ligger det ett par centimeter snö så vi fick en vit jul precis som vi hoppats på.

Så här ser förslaget till lösning ut denna juldag:

V 2: Vi inleder juldagens kryss med en instrumental version av Lasse Berghagens "En kväll i juni".

L 2: Jill Johnson sjunger "Himlen är oskyldigt blå". Det är Ted Gärdestad som komponerat musiken och hans bror Kenneth som skrivet texten.

V 11: Det är Chopin som komponerat detta vackra pianostycke. Är det inte detta som kallas "Regndroppspreludiet"? Thorsten skriver i kommentarerna att stycket heter "Nocturne".

L 9: Vi får lyssna till "Happy birthday" i flera olika versioner.

V 14: Vi får höra "Mössens arbetssång" på engelska ur "Askungen". De håller ju på att sy Askungens klänning.

V 5 och L 1: Billie Eilish sjunger "No time to die" ur den senaste James Bond filmen, med samma titel.

L 12: "Stockholm" framförs av Thomas "Orup" Eriksson.

L 10 och L 4: Visst är det "Av längtan till dig" som framförs i en instrumental version?

L 6, V8 och V 13: Vi höra "Lite levande igen" i en duett med Lill Lindfors, född i Finland och Jacques Werup.

V 9: Sången "Dancing cheek to cheek" kommer från filmen "Top hat".

V 10: Som de flesta vana kryssarna anat länge så får vi höra gruppen "A-Ha" från Norge i deras "Don´t do me any favours".

L 3 och V 7: Vi går i mål med en vackra psalmen "Det är en ros utsprungen". Den har nummer 113 i psalmboken och den avslutade även nattens julnattsmässa i Järfälla kyrka.

Därmed var årets sista kryss avklarat. Det var ett omväxlande kryss som inte innehöll några större klurigheter. Nu ska jag titta vidare på "En kunglig affär" innan det är dags för dagens andra promenad med Hugo. Hittills har det blivit drygt 100 km denna vecka.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en god fortsättning på julen och ett gott slut på 2021.

"Låt berg och höjder
bära fredens frukter
åt folket genom rättfärdighet.
Må han värna de armas rätt,
rädda de fattiga,
krossa förtryckaren."
ur Psaltaren 72

114 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! Idag tog vi sovmorgon, då vi firade mässa i natt i NÅS kyrka och timmen blev sen innan vi kom i den kalla vinternatten, -19. Hela vägen till kyrkan var upplyst av marschaller i den gnistrande natten. Innan hade vi firat julafton på en fäbod hos Else-Britts barnbarn. På måndag skall vi till Mora där Else-Britts skall undersökas på medicinavdelning före sin stundande knäoperation. Det känns skönt att det går framåt. Jag beundrar Dig för din uthållighet med promenaderna och gratulerar till resultatet! Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en god fortsättning på helgerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad fint att Else-Britt kommer allt närmre hjälp med sina knän.

      Låter som en fin julnattsmässa. Vi hittade tyvärr inga marschaller i Järfälla kyrka eller i några av förråden.

      Vi önskar dig och Else-Britt detsamma.

      Radera
    2. Det var hela byn i Nås som ställde upp med marschaller på alla tillfartsvägarna till kyrkan, en gammal tradition sedan vi hade julotta kl 5 på 90-talet och framåt. I dag är alla gudstjänster inställda i NÅS och det är sparsamt med mässor i pastoratet, tyvärr.

      Radera
    3. I Järfälla fick vi ställa in en av de tre julnattsmässorna pga sjukdom men idag har vi tre julottor varav en på finska.

      Radera
  2. God Morgon Krister och alla kryssvänner!
    Ha en fortsatt trevlig julhelg!

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! God fortsättning! I går var vi på förmiddagsgudstjänst i vår vackra 1100-talskyrka och jag fick hastigt hoppa in som kyrkvärd och läsa evangelietexten och be kyrkans förbön! Det känns bra när det finns ett sådant förtroende! Sedan blev det en lugn dag med lite Kalle, var sin bok och var sin grön växt i julklapp! Jag fick "Engströms mordet" som skall bli spännande att läsa! Lycka till! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Vi har ingen fast kyrkvärdslista pga pandemin men den som vill får självklart tjänstgöra. I natt fick min yngsta dotter hoppa in då det inte fanns någon annan. Hon fick hjälpa till att dela ut nattvarden.

      Önskar er en fortsatt fin julhelg med spännande läsning.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla kryssare. God fortsättning på julen. Idag sitter jag i husbilen i Sälen för att lösa Melodikrysset tillsammans med er. Ute är det -8 och solen är på väg upp.
    Vi åkte upp hit i onsdags. Det var en hel del trafik, så resan tog tid. Men vi kom fram ordentligt.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och tack detsamma.

      Njut till fullo av att sitta i husbilen. Vår husbil är avställd fram till våren men någon gång i framtiden ska även vi använda den på vintern.

      Radera
  5. Godmorgon. -9 grader i Kåge. Det klarnar lite, ser några rosa moln på himlen. Har lyssnat på julottan på TV och ska ta det lugnt idag. Nu börjar vi snart med krysset.

    SvaraRadera
  6. God morgon och god fortsättning.
    Här i Skepplanda ligger snön så vit och fin.
    Småfåglarna samlas vid matstationerna jag satt upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Anders och tack detsamma.

      Fågelsången minner oss om Guds närvaro.

      Radera
  7. Jag vill bara önska dig o din familj en fortsatt god julhelg. Hugo också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fellini.

      Vi önskar dig detsamma. Kan tänka mig att det är en jobbig tid för dig.

      Radera
    2. Julaftonen va svår,barnen i Stockholm, men efter mörkret kommer ljuset.Kram .

      Radera
  8. God morgon Krister. God fortsättning. Mvh iren

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare!Förra helgen var jag på 3 konserter i Fredrikskyrkan i Karlskrona fre kl 12 Altefurs julkonsert, lördag kl 14 Aurorakören o lö kl 16 stråkkonsert med dirigent som även spelade trumpetsolo, pianist och 12 st som spelade stråkinstrument otroligt vacker musik på alla 3 konserterna, ni kan tro att jag var lycklig. Lycka till med kryssandet idag och God fortsättning/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Godmorgon från ett kallt Ingelstad utanför växjö
    -18 grader

    SvaraRadera
  11. Godmorgon alla solsken minus 4 i Skåne

    SvaraRadera
  12. Godmorgon 🎄 Och god fortsättning.

    Här I Piteå firade vi jul redan med början på torsdagskväll.

    Då min "syster" och väninna, och hennes son, kom upp från Umeå.

    Vi firar alltid uppesittarkväll tillsammans, hemma hos oss.

    Sen vid lunch, åker hon vidare till sina föräldrar och bröder.

    Och julaftonen firade vi med vår familj, och våra föräldrar ute i vår underbara inglasning.

    Önskar er alla en fortsatt fin jul

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! God fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  14. L2 kenneth (gärdestad)

    SvaraRadera
  15. Chopin, jag tror den heter Nocturne

    SvaraRadera
  16. God morgon från ösmo och god jul. Skönt att äntligen vara tillbaka och lyssna på melodikrysset. Ha ett väldigt gott slut på året till er alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Sopgubben och välkommen tillbaka.

      Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  17. V11 (Nocturne Op. 9 No. 2 )

    SvaraRadera
  18. V5 L1 BILLIE ELLISH (No Time To Die)

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  20. L12 ORUP(STOCKHOLM)

    SvaraRadera
  21. L10 L4 AV LÄNGTAN till dig

    SvaraRadera
  22. Det stämmer Krister. Den heter av längtan till dig. Min brors fru framförde den igår på midnattsmässan.
    Min bror var lead på midnattsmässan. Sådan ära.

    SvaraRadera
  23. L6 LILL
    V8 FINLAND
    V13 jacques WERUP
    GÖR MIG LITE LEVANDE

    SvaraRadera
  24. När mom bror sjöng Adams julsång kom tårarna. Vilken röst han har

    SvaraRadera
  25. Vi slutar med det ÄR EN ros utsprungen. Ha en fortsatt skön jul.

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Önskar er alla ett Gott nytt år. Mvh iren

    SvaraRadera
  27. det ÄR EN ros utsprungen

    SvaraRadera
  28. Tack för idag fortsatt God Jul

    SvaraRadera
  29. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg och en god fortsättning och inte att förglömma ett GOTT NYTT ÅR!! Då krysset är på nyårsdagen.

    SvaraRadera
  30. Tack för idag. Nu ska vi gå ut i det fina vädret. Solen lyser och snön glittrar i solljuset.
    Nästa gång vi hörs är det ett nytt år! Så jag önskar alla god fortsättning på julen och Gott Nytt År!
    //Carin

    SvaraRadera
  31. Tack för idag. Till er alla och speciellt till kyrkoherden som har denna blogg öppen för oss- fortsatt god och trevlig jul samt gott slut på året och gott nytt år önskar jag er

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. Gott slut på detta år och vi hörs igen. Stora vinterkramar från ösmo

    SvaraRadera
  33. Tack för idag! Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en God fortsättning på julen och Ett Gott Nytt År. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  34. God fortsättning Krister hälsa familjen min hälsar till er alla

    SvaraRadera