lördag 18 december 2021

Melodikrysset vecka 50 - 2021

God förmiddag alla melodikryssvänner! 

Även idag har jag tagit sovmorgon vilket innebär att jag inte gick upp förrän klockan 06.00. Innan jag hamnade vid köksbordet framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er har jag tagit två promenader och ätit frukost. Den första promenaden var med Hugo och den andra utan honom. Hittills har jag gått 10 km idag,

Hugo gick och lade sig inne hos yngsta dottern direkt när vi kom hem. Alexi och Bucky ligger som vanligt bredvid min fru.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn vecka. Den har innehållit det konstituerande mötet med vårt nyvalda Kyrkoråd, Jag har också deltagit i möte med Ekonomiutskottet och arbetsgruppen för det sverigefinska arbetet i Stockholms stift och styrelsemöte för Järfälla församlings förvaltningsbolag.

Dessutom har jag haft möte med den av församlingens projektledare som driver ett diakonalt projekt samt avstämningssamtal med ytterligare några medarbetare. Nu återstår endast ett avstämningssamtal innan jag samtalat med alla som jag är arbetsledare för.

Utöver detta har jag deltagit i styrgruppsmöte med Järfälla kommuns POSOM-grupp och haft samtal med en medarbetare och dennes fackliga företrädare.

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst, församlingens Förbönsmässa, julbön vid Hemvärnets stridsskola i Vällinge och andakt för de förtroendevalda vid deras jullunch. Vid julbordet för medarbetare har vi ingen andakt då vi är på golfklubbens restaurang, däremot uppvaktade jag en medarbetare som fyllt år och en som gått i pension.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo (ca 110 km hittills i veckan). Jag har också spelat en match med bowlinglaget. Det mest spännande i veckan är att min äldsta dotter blivit nominerad till Guldbaggen för årets bästa kvinnliga skådespelare. Det ska bli spännande att följa hur det går även om det är tillräckligt stort att bli nominerad.

I veckan har vi huvudsak haft töväder och moln. Nu på morgonen har det även fallit ett lätt duggregn. Just nu har vi plus 7 grader och regn.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 2, L 3 och V 13: Årets julkryss inleds med en finsk version av "Jag såg mamma kyssa tomten".

L 10: Ed Sheeran och sir Elton John sjunger "Merry christmas".

L 8: "När juldagsmorgon glimmar", psalm 121, framförs i en instrumental version. Jag skriver in glimma på L 8.

L 15: "Jul, jul strålande jul" framförs av Sonja Aldén.

V 7 och V 9: Vi får lyssna till ytterligare en psalm. Dock är det ingen julpsalm utan "Gläns över sjö och strand", psalm 134, är en psalm till trettonhelgen. Den framförs på bland annat cello.

V 2 och L 5: Julsången över alla julsånger "Oh Helga natt" framförs av Jussi Björling. Den hörde jag för bara en stund sedan i Ring så spelar vi.

V 5 och V 1: Som vanligt får vi höra "Band aid" och "Do they know its christmas". Den vackraste julsången enligt mig.

V 6: Jag nynnar med men kommer inte riktigt på hela titeln. Dock slutar den på . Ringleken heter "Flickorna de små uti dansen de gå".

V 11 och V 14: "Weeping willows" sjunger "The magic is real" tillsammans med Lisa Nilsson.

L 4: "Nu är det jul igen" framförs i en instrumental version.

L 1: Anders Ekborg sjunger "Det strålar en stjärna". Han har sjungit på en vigsel och en begravning som jag lett. En mycket sympatisk man.

L 12: Vi går i mål med "Rudolf med röda mulen". Rudolf är en ren.

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt är Melodikrysset extra lätt när Eldeman presenterar sitt julkryss.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg, en fin julvecka och en riktigt god jul.

"Nådig och barmhärtig är Herren,
sen till vrede och rik på kärlek.
Gud håller sina löften,
kärleksfull i allt han gör."
ur Psaltaren 145

138 kommentarer:

  1. Gomorron Krister, såg din dotter på kulturnyheterna tidigare i veckan. Det är bra häruppe +1. Hälsa alla o Hugo också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Skönt att höra att det är bra där uppe i norr.

      Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. På balkongen är det +7,5 grader.
    Jag håller tummarna för din dotter! Jag har inte sett hela filmen, men det jag sett gör att jag tycker att hon är en mycket duktig skådespelerska.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Tack. Ja hon är en mycket duktig skådespelare. Jag har sett det mesta av filmen men jag blundade eller tittade bort en hel del.

      Radera
  3. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssare! Gratulerar till att ha gått 11 mil sedan förra veckan trots ett inte alla dagar inbjudande väder! Ser att Din ”lugna” vecka dock inneburit att en hel del blivit utfört. I dag har vi + 2 och en blek sol i NÅS och gårdagens regn tog en bit av snötäcket. Under veckan har Else-Britt fått en behandling av sin Naprapat och vi har packat och skickat paket till kunder som behöver påfyllning inför julhelgen. Det mesta av det vi skall ha i jul är införskaffat och senare i dag skall Else-Britt göra köttbullar som vi skall ha kommande helg. Nu hoppas vi på att få lite snö, även om Anders med sina -16 motsäger det. SMHI har dock gett oss lite hopp. Den 27 dec skall vi besöka läkare i Mora för undersökning så att Else-Britt klarar operationen av det första knät. Vi hoppas att det nästa år skall bli ett slut på all värk, så vi kan få ett lite lättare liv. Nu ser vi fram emot nästa veckas firande med möjlighet till mässor i Leksand, då det är alltför sparsamt i vår egen församling. Vi önskar Dig och hela familjen inklusive Hugo, Alexi och Bucky en riktigt GOD HELG!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad bra att Else-Britt fått hjälp av naprapaten. Nu håller vi tummarna och ber för att det blir operation så snart som möjligt.

      Som jag brukar säga "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Har slitit ut mitt andra par skor sedan i somras. De ser fina ut på ovansidan men sulan började gå i sönder.

      Önskar er en fin julvecka med vila, god mat och fina gudstjänster.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla lösare! Även här i Gällersta har morgonen börjat men inte så tidigt! Idag blir det en tur in till Örebro för att köpa ny telefon och byta telefonleverantör till Ann eftersom den gamla har misskött sig! Lycka till med lösningen! Jarl och Ann Ii Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en fin tur in till Örebro. Lycka till med telefoninköpet. Det börjar ju bli brist på en del modeller då halvledare är en bristvara.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla melodikryssare från Örtomta!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Fortfarande plusgrader. Snön gjorde kvällarna ljusare!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I
    Lockne har det töat i 2 dagar så snön har krympt rejält. Det är 7 plusgrader, inget vidare väder. Idag löser jag krysset med min son som kommit hem och stannar till den 9/1. Vad spännande för din dotter, grattis till henne. Trevlig helg och 4:e advent.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Tack och tack detsamma. Önskar dig en fin jul och nyårshelg tillsammans med sonen.

      Radera
  9. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Solig morron i Karlskrona härligt man blir glad o pigg. Igår var jag på Altefurs Julkonsert i Fredrikskyrkan var jättevackert och sen tittade jag på försäljning på torget o avslutade med att köpa kroppkakor Arntorp öländska jättegoda med mycket kött o kryddor. Solen sken hela dagen o värmde gott, jag var så nöjd. Idag är det 3 julkonserter hoppas hinna gå på 1. Tittade på Hjältegalan på kvällen. Lycka till med kryssandet idag./hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth.

      Låter som om du har fullt schema.

      Radera
  10. Godmorgon Krister o övriga krysslösare. Här är det 4 grader varmt så ingen snö i sikte.
    Vi har lite julmatsgäster idag och några stuggäster.
    Varmt välkommen till Gullbrannagården i sommar Krister, nattmacka för män. hälsningar Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ewa.

      Önskar er en trevlig kväll.

      Det är inbokat. Jag ser fram emot att komma ner till er.

      Radera
  11. Glömde skriva grattis till din dotters nominering jätteduktigt

    SvaraRadera
  12. God morgon!
    Här sitter vi och väntar på krysset med julmusik.
    Här är det slaskväder ~+3
    Lycka till med kryssandet!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  13. Godmorgon! 🌲

    Idag har vi 4° i Piteå. Vi vill ju behålla den lilla snö som kommit...

    Förra lördagen höll vi en konsert med min kör plus en till kör.
    Samt ett lokalt band där även Micke Holm ingår.

    Därför missade jag mellokrysset.

    Önskar er alla en God Jul 🎅
    Annica

    SvaraRadera
  14. Nej, inte Sanna, utan det är Sonja (Alde’n)

    SvaraRadera
  15. Sonja eller Sanna båda har sjungit in den L15 ??????

    SvaraRadera
  16. Hej Krister!
    Vill bara säga hur mycket jag beundrar din och de andra herdarnas kamp för församlingarnas självbestämmanderätt!
    Här har vi Åsa Ingårda som kyrkorådets ordförande, så vi hejar.
    Mvh Eva i Rönö församling

    SvaraRadera
  17. V6
    Flickorna dom små
    Uti dansen dom GÅ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen. Kom på det efter en lång stunds nynnande...

      Radera
  18. Tack för idag! Önskar alla en trevlig Jul!

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Trevlig helg och god jul alla

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig jul. Mvh iren

    SvaraRadera
  21. Tack för idag!
    Sista ordet bör vi i Norrland klara!!!!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  22. Anders Ekborg är en av mina favoritsångare

    SvaraRadera
  23. Tack för idag! Trevlig helg och God Jul:)

    /Birgitta

    SvaraRadera
  24. GOD JUL Krister och alla krysslösare

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Det var många fina och en del roliga låtar i krysset idag.
    Nu ska vi köra en tur med husbilen. Krister satte på vinterdäck i veckan och bultarna ska efterdras när vi kört en tur. Vi tänker ta husbilen till Sälen i veckan, som kommer. Vi ska fira jul tillsammans med sonen och hans familj i vårt ”gamla” hus, som de tagit över.
    Jag önskar dig och alla kryssare en God Jul och hoppas att vi ”hörs” på juldagen.
    //Carin

    SvaraRadera
  26. Idag kommer vår dotter hem ska bli mysigt att träffas.Trevligt med julkryss idag o lite hjärngympa vacker julmusik så fint. Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en riktigt GOD JUL. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Hej
    Alltid roligt med julkryss vill man inte missa. Extra julstämning.
    GOD JUL från ett snövit Malå.
    Christina

    SvaraRadera