lördag 20 augusti 2022

Melodikrysset vecka 33 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en riktigt lång sovmorgon sitter jag framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er under direktsändning.

Som ni märkte förra lördagen så publicerades aldrig det inlägg jag schemalagt vilket innebar att det inte hjälpte så många att jag öppnade kommentarsfältet eftersom man då fick skriva under inlägget från vecka 31. Jag vet inte vad som gick fel så jag kan inte förklara varför det inlägg jag skrivit inte publicerades.

I tisdags började jag arbeta efter drygt fem veckors semester. Tre av dem har jag varit ute med husbilen och två har jag tillbringat här hemma.

Min första arbetsvecka har jag haft fyra samtal inför kommande begravningsgudstjänster och lett en begravningsgudstjänst. Jag har också haft möte med Personalutskottet och haft Ärendeuttag inför kommande sammanträde med Kyrkorådet. Sist men inte minst har jag haft ett kort avstämningsmöte med de arbetsledare som är i tjänst och lett en sommarandakt i Maria kyrka.

På min fritid har jag promenerat och joggat. Eftersom Hugo är med min fru och yngsta dotter i Karlskrona har jag fått mina ta promenader i sällskap med radion och Spotify. Jag har även tittat på det mesta från EM i friidrott och spelat biljard med min kompisar.

I Järfälla har vi äntligen fått det lite svalare och det har regnat till och från sedan i morse. De senaste dagarna har det var oerhört varmt med en hög luftfuktighet. Just nu är det "endast" 21 grader.

Det ska bli spännande att få vara med under de nya programledarnas första program. Jag tror att det är Annika Jankell som börjar eller kommer även Anna Charlotta Gunnarsson var med under första programmet?

Så här ser förslaget på lösning ut idag:

L 2, V 5 och V 9: Vi inleder dagens kryss med Kikki Danielsson och "Vi låser dörren in till damernas". Det vardagliga ordet för damernas måste vara toa.

V 7: Vi får höra Sertab Erener och "Every way that I can". Hon vann ESC 2003 för Turkiet med denna sång. Turkiet är en del av Balkan halvön.

L 4: John Denver framför "Annie´s song".

L 12 och L 13: "Med en enkel tulipan" spelas i en instrumental version.

L 1: Sångerskan som sjunger "Touch me" är Samantha Fox.

V 15: Diana Ross sjöng lead i gruppen "The Supremes". Här framför de "Where did our love go".

V 14: "Thorleifs" spelar "Vem får nu se alla tårar" i en instrumental version.

V 8: Det är Agnes som sjunger sin "Here comes the night". Hon har verkligen en väldigt speciell röst som är lätt att känna igen.

L 6 och L 3: Det är Stig Olin som är upphovsmannen bakom "Jag tror på sommaren". Det var sonen Mats som sjöng.

L 10: "Electric Banana band" med bland annat Lasse Åberg. Klasse Möllberg och Janne Schaffer framför sin sång "Min piraya Maja".

V 11: Vi går i mål med "Champagne galop".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större svårigheter med musiken var omväxlande och bra. Jag tycker att Annika och Anna Charlotta ledde programmet på ett utomordentligt sätt. De var lugna och ställde frågorna på ett tydligt sätt.

Nu ska jag ut och köpa en ny jacka. De kläder jag köpte förra hösten har redan blivit för stora. Efter att jag handlat ska jag ut och jogga i 60 minuter.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lovad vare Herren,
ty han har hört min bön.
Herren är min styrka, min sköld,
på honom förtröstar jag.
Jag fick hjälp och mitt hjärta jublar,
hela min varelse tackar honom."
ur Psaltaren 28

112 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare!
    Lite lägre temperaturer idag, jätteskönt! Det blir nog en skogstur efter krysset, kanske har det kommit upp lite skogsguld:)
    /Birgitta

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett idag regnigt Nynäshamn. Det känns skönt med regnet efter den fuktiga värme vi haft en tid.
    Förra lördagen kunde jag inte lösa krysset IRL eftersom vi hade besök. Jag löste krysset på tisdagen istället.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  3. God förmiddag. Här har farbror Åskar varit i farten på morgonen. Jag gillar inte åska. Nu har det lugnat sig och vi kan snart börja med krysset. Solen bryter faktiskt fram just nu.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla andra kryssare! Skönt att höra att Du haft en givande lång semester och är igång med de vanliga rutinerna. I dag har vi duggregn och +18 i Nås efter en kväll med åskväder med ett kortare strömavbrott. Ett tidigare åskväder i veckan slog ut min UPS, (Batteribackup) som hade några år på nacken, men allt klarade sig i övrigt. Nu har jag fått hem en ny med utbytbart batteri som är installerad och klar och klarade gårdagens strömavbrott med bravur. Else-Britt tränar hårt och kan nu stå på benen i 3 minuter, vilket är en stor framgång med tanke på hennes historia. Själv håller jag mig i form med handgräsklipparen som fortfarande håller gräset på lagom längd och lämnar en vacker gräsmatta som resultat. Nästa vecka börjar aktiviteter som kyrkokör, ordensliv m.m. starta upp efter sommaruppehållet. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl.Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad glad jag blir av att höra att Else-Britt fortsätter göra framsteg.

      Vi som bor i stan är inte lika väl förberedda på strömavbrott eller andra störningar i vardagslivet. Jag tror att det mesta stannar vid ett längre strömavbrott.

      Jag önskar dig och Else-Britt en trevlig helg och en fin vecka.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla lösare! En ny dag som börjar mulet och med lite regn! De senaste dagarna och nätterna har det kommit rejält mycket regn och det behövs ju! Fast trots regnet så är de varmt på dagarna! På kvällarna märks det att vi är på väg mot hösten för det är väldigt mörkt då särskilt när vi sparar på el överallt! Jarl o Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Ja det blir snabbt mörkt om kvällarna.

      Radera
  6. Fellini.gomorron Krister från ett grått men varmt lule.sommaren är på gång att gå över till lite höst. Har nu efter noga övervägande sålt stugan. Det blev inge roligt att vara där efter min fru som gick bort. I övrigt allt ok häruppe. Hälsa alla o Hugo också

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Ja hösten är i annalkande.

      Kan tänka mig att det är vemodigt att sälja stugan.

      Var rädd om dig.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon på er alla!🌼

    Nyss så började plötsligt ösregna med stooooora droppar. Har naturligtvis tvätt ute på tork. ☔
    Så solen skiner inte över Piteå kan jag säga.

    Pysslar på som oftast ute i trädgården, och som jag njuter 🥰
    Varma kvällar än så länge, och augustvarmt.

    Känner mig tacksam över livet. 🌻

    Hejsvejs från mig

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  10. Godmorgon från Lomma i Skåne.

    SvaraRadera
  11. Godmorgon från Markaryd

    SvaraRadera
  12. God morgon från Dorotea
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  13. L2 Kikki, V5 Danielsson

    SvaraRadera
  14. Godmorgon från Mjörn , vi skulle fått 50 mm regn, hitills inte en droppe

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon AndersD.

      Här droppar det till och från men ingen störtskur.

      Radera
  15. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne regnar det. Någon extrem värme har vi inte haft. Östersund låg längst ner i solsidan.
    Trevlig helg Krister. /Ulla

    SvaraRadera
  16. God morgon till er alla. Snart är det över med alla uppdrag. Gud så skönt. Kongressen nästa vecka är sista stora uppdraget.

    SvaraRadera
  17. Svar
    1. Ett balkanland är väl inte vad men betraktar Turkiet som. Lite okunnigt?

      Radera
    2. Jag vet inte exakt var gränsen för Balkan går men jag är benägen att hålla med om Turkiet ligger utanför...

      Radera
  18. Jag tror att det ska vara Balkan

    SvaraRadera
  19. Nu åskar det i Hägersten

    SvaraRadera
  20. L 13 var ju sjung och LE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att det var "Med en enkel tulipan",

      Radera
    2. De körde faktiskt ett potpurri med flera låtar, med tulipanen först men fler låtar sedan. En liten tabbe av tekniker Björnfot kanske...

      Radera
    3. När jag hörde reprisen av programmet så hörde jag att det var ett potpurri. Det gjorde jag inte under direktsändningen.

      Radera
  21. Gissar på CHAMPAGNE 🍾 på V 11 😉🥂

    SvaraRadera
  22. Jättebra start på nya Melodikrysset 👍👍👍

    SvaraRadera
  23. V11 Champagne
    Tack för idag, trevlig helg!/Birgitta

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende

    SvaraRadera
  25. Bra gjort tjejer! ❤️Lycka till❤️👍🌞🌻

    SvaraRadera
  26. Då går vi i mål med champagnegalopp. Ha en fortsatt bra vecka så ses vi nästa lördag.

    SvaraRadera
  27. Tack för idag. Trevlig helg alla! De nya programledarna får full poäng och allt beröm av mig

    SvaraRadera
  28. Tack för i dag!

    SvaraRadera
  29. Tack för idag! Hälsningar från ett soligt Lidköping

    SvaraRadera
  30. Trevligt kryss, bra gjort tjejer🌺👏

    SvaraRadera
  31. Tack för idag. Det var en bra start för Anna Charlotta och Annika tycker jag, så det blir nog bra i fortsättningen också.
    På tisdag har vi bott i vår lägenhet i ett år. Tänk vad tiden går fort!
    Jag önskar alla en fin helg! För min del blir det mer EM på TV.
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Jag tycker att de ledde programmet på ett alldeles utmärkt sätt.

      Radera
  32. Välkommen tillbaka!

    SvaraRadera