lördag 6 augusti 2022

Melodikrysset vecka 31 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag har jag möjlighet att delta under direktsändning för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Vi står i småbåtshamnen i Malmö sedan sent i torsdagskväll. Här finns el så jag har kunnat ladda min dator. Redan nu vill jag meddela att jag inte kommer att kunna vara med nästa lördag eftersom vi är på en släktträff i Danmark men som vanligt kommer jag att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Vi tänker åka till Danmark redan i eftermiddag. Barnen ansluter till släktträffen på fredag så vi får träffas under nästa helg. Den helgen avslutas med att jag ska skjutsa min äldsta dotter, hennes pojkvän och mitt bonusbarnbarn till Kastrup så att de kan flyga till Frankrike för att hälsa på pojkvännens pappa. Sonen ska stanna i Malmö för att spela golf och min fru och yngsta dottern ska åka till Karlskrona. Själv ska jag köra till Stockholm för att påbörja mitt arbete på tisdagen.

Sedan vi hördes för två veckor sedan har min fru varit och lämnat katterna i Karlskrona och hon och jag har varit i Falun och Söderhamn med husbilen. I veckan var vi hemma för att umgås med yngsta dottern och för att handla och tvätta. Jag hann även med att äta lunch med sonen en av dagarna.

I övrigt har jag tillbringat de två senaste veckornas semester med att ta långa promenader, oftast utan Hugo, eftersom det varit så pass varmt. Jag har också fortsatt med att jogga tre gånger i veckan. I morse joggade jag under 50 minuter här i Limhamn, helt enligt det träningsprogram jag laddat ner till min träningsklocka.

I går var jag, min fru och Hugo och hälsade på min syster som bjöd på middag. Min styvpappa hämtade och lämnade oss vid husbilen. Just nu sitter Hugo och tittar ut genom dörren, han väntar på att min hustru ska komma tillbaka från duschen.

I Malmö har solen kommit tillbaka efter ett dygns ihärdigt regnande. Just nu är det 17 grader och en hel del moln men solen lyser igenom för det mesta.

Så här ser förslaget till lösning ut den första lördagen i augusti:

L 2: Vi inleder dagens kryss med Adele som sjunger "Skyfall" ur Bond-filmen med samma namn. James Bond är agent 007.

V 5: Musiken är hämtad från "Pang i bygget". Ett av de roligaste tv-program jag sett.

L 1: "Jag vill vara din Margareta" framförs i en instrumental version.

V 7: Jag sitter och nynnar med men kommer inte på titeln. Dock sjunger jag ögonen... I kommentarerna får jag förslag på att sången som här framfördes på tyska hade titeln "Se mig i ögonen älskling" i den svenska versionen. 

L 6: Vi får höra "Sweetest thing" med U 2. Sångaren kallar sig Bono.

V 11 och V 12: Edda Magnason sjunger "Bedårande sommarvals" som är skriven av Hans Alfredsson och Tage Danielsson.

L 10: Marie Fredriksson sjunger sin vackra sång "Ett hus vid havet".

L 3: "I won´t let you go" framförs av Agnetha Fältskog. Man känner igen hennes röst direkt men sången har jag inte hört så många gånger.

V 14 och L 4: Ur "Annie get your gun" får vi höra "There´s no business like show business".

V 13: "Popcorn" var en populär melodi då jag var ung. Popcorn är något av det godaste jag vet att äta.

V 8: "Herreys" sjunger sin vinnare från ESC 1984, "Diggi-Loo Diggi-Ley". Gruppen bestod av tre bröder.

L 9: Cornelis Vreeswijk sjunger "Sjuttonde balladen" som är skriven av Evert Taube. Då blir det alltså Tage på V 12.

V 15: Vi går i mål med musiken ur filmen "ET".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt innehöll det inga större klurigheter.

Nu ska vi köra till Danmark.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

Som jag skrivit tidigare så "ses" vi inte nästa lördag utan om 14 dagar.

"Ge mig förstånd att lyda din lag,
och hålla den helt och fullt.
Led min vandring efter dina bud,
den stigen går jag med glädje."
ur Psaltaren 119

146 kommentarer:

  1. God förmiddag! Hälsningar från Lilla Edet där vi ser fram emot en härlig sommardag med växlande molnighet, sol och en lätt bris

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Önskar dig en fin sommardag.

      Radera
  2. Godmorgon på dig Krister och alla kryssare 🌻

    Idag är det lite svalare i Piteå. Ingen s☀️l men rätt skönt i luften

    I torsdags var jag och dottern på konsert med Tomas Ledin ute på Pite havsbads strand.

    Vilket ös och vilka minnen.
    Än kan han sjunga, trots sina 70 år.

    Min 21 åriga dotter var överlycklig.
    Eller vi var saliga båda två.

    Varmt i luften, s☀️len sken och underbar musik.

    Ikväll är vi bjudna på fest hos kompisar.

    Allt växer så det knakar i trädgården. 🥰

    Önskar er alla en fortsatt trevlig helg.
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Låter som en fin vecka.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  3. God förmiddag. 15 grader och mulet. Igår kväll var det fantastiskt skådespel på himlen. Regnbåge och gulaktig himmel. Vackert men jag hade svårt att fotografera skådespelet. Nu börjar vi snart med krysset.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla lösare! Nu skulle vi egentligen suttit med en massa andra människor och spelat bridge på Bridgefestivalen I Örebro som vi har gjort varje dag sedan förra fredagen! När vi kom hem på torsdag kväll så hade vi dock feber båda två så det har inte blivit något spel dessa sista dagar. Det blir troligen inget spel i morgon heller! Tråkigt! Festivalen lär vara Sveriges näst största evenemang och där träffar vi vänner från hela Sverige och en del andra länder! Detta är de första festivaldagarna vi missat att spela under de fjorton festivaler vi varit med på! Det var för festivalens skull som vi flyttade hit!
    Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Usch vad trist för er. Önskar er en snart bättring.

      Radera
  5. God förmiddag Krister och alla kryssare. Vi sitter i husbilen på väg från Nynäshamn till Värnamo. I morgon ska vi gå på allsvensk fotbollsmatch mellan Värnamo och Djurgården på Finnvedsvallen i Värnamo, tillsammans med vår son och barnbarnet Jack. De håller på DIF, men Krister och jag ska hålla på Värnamo. Krister är född och uppvuxen där.
    Jacks alla prover var bra, så det var fantastiskt.
    Lycka till med dagens kryss.
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Vad fint att få del av resultatet av Jacks prover.

      Önskar er en fin match utan att ni blir osams.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla kryssare! Låter som att ni har en härlig semester i husbilen! I dag vaknade jag till en kall nordanvind med + 10 grader och molnigt i Nås. Dagen spås att bli fortsatt sval och mulen. Else-Britt har i går flyttats från Ludvika till Vansbro, delvis på grund av Covidutbrott på rehab i Ludvika, men också för att hon gjort sådana framsteg att hon borde kunna träna själv (!!) trots att det blir slut på coachningen och daglig träning med fysioterapeut. I veckan har jag skickat Daimlern till Lund och experter på bilen för att få den körbar igen efter ett år av misslyckade försök att hitta kunnig reparatör lokalt. Jag ser fram emot nästa sommars utfärder tillsammans med Else-Britt till olika evenemang med bilen. Senare i dag skall jag besöka Else-Britt på hennes nya tillfälliga boende och i morgon skall jag fira mässa i Tällberg. Else-Britt och jag ser fram emot en vecka med fint väder och önskar Dig och familjen inkl. Hugo en fin helg i Danmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att Else-Britt fortsätter att göra framsteg.

      Tråkigt med Daimlern men det är nog skönt att få den ordentligt reparerad så att den kan hänga med flera år till.

      Hälsa Else-Britt och så önskar jag dig en fin och givande mässa i Tällberg.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Hoppas ni klarade av stormen och åskan häromdagen. Många här inärheten fick tak åkte i backen. Usch!avblåsta. Många träd

    SvaraRadera
  8. Gomorron Krister från ett molnigt lule,har varit krasslig hela sommaren, men nu e jag på gång. Hoppas att hela familjen har haft en trevlig sommar,även Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron. Hoppas att du snart blir återställd.

      Radera
    2. Såg att jag e anonym, men det är Fellini. Måste kolla inställningarna. Ha de.

      Radera
    3. Jag förstod det men vågade inte skriva Fellini.

      Radera
  9. Hej alla kryssvänner Och Krister!
    Välkommen till Skåne Krister hoppas ni kan trivas Här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Skåning.

      Jag är född och uppväxt här i Malmö.

      Radera
  10. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne regnar det och endast 8 grader. Ha en riktigt skön sista semester vecka. Det ska jag också ha.
    /Ulla

    SvaraRadera
  11. Hej Nu är vi med!
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  12. God förmiddag Krister och alla kryssar från ett varmt och soligt Nice!
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Gomorron Krister från ett vitt molnigt lule, har varit. Krasslig hela sommaren, men nu e jag på gång. Hoppas att ni har haft en trevlig sommar o även Hugo. Ha de så gott på resten av sommaren.

    SvaraRadera
  14. Se mig i ögonen älskling... kan det Siv varit Siv Malmkvist som sjöng

    SvaraRadera
  15. Kan ju vara Hans också men han kallades väl alltid för Hasse.

    SvaraRadera
  16. Marie Fredriksson.

    SvaraRadera
  17. Jag vill ha ett hus vid havet med Marie Fredriksson

    SvaraRadera
  18. Annie get your gun

    SvaraRadera
  19. Annie get your gun

    SvaraRadera
  20. V13: ÄTA popcorn som låten heter

    SvaraRadera
  21. V15 E.T
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  22. ET.
    Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  23. Tack för idag!
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  24. Tack för idag. Ha det bra alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Nu är vi snart i Norrköping. Det är ganska mycket trafik. Det blåser en del men solen lyser över oss.
    Det är ingen risk att vi blir osams pga av fotbollslagen. För Jacks del blir jag lika glad även om DIF vinner. Jack fyllde 16 år i går.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg!
    Carin

    SvaraRadera
  27. Hejsan !
    Ingen träff idag, han jobbar hela helgen.
    Du har fullt upp du med , roligt komma bort
    fast jag vill inte resa, kan inte ta med Prinzen.
    Bara dagsresa på max 6 timmar.
    Ha en fortsatt fin helg och jobbvecka.
    🌞🍦🍉🍒🥨🎈🍇🦋🌷🥤

    SvaraRadera
  28. Svar
    1. Var det han som i helgen var i Sverige för en spelning?

      Radera
  29. Svar
    1. Tack för denna är urusel på Melodifestivalare

      Radera
    2. Tack, den behövde jag 👍🏻

      Radera
  30. Tack till er som var listiga nog att skriva här när det tydligen kört ihop sig den här veckan! Ni är mitt stöd när det kör ihop sig. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger detsamma. Tack.

      Radera
    2. Håller med!👍

      Radera
    3. Håller med jag också!!

      Radera
  31. V14 Anita
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  32. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  33. Tack för idag och för hjälpen här under förra veckan. Toppen!

    SvaraRadera
  34. Anders, vilken klippa du är! Tack för hjälpen :)

    SvaraRadera
  35. Ja, lagom många kommentarer :) Tack för hjälpen!

    SvaraRadera