lördag 27 augusti 2022

Melodikrysset vecka 34 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner! 

Även idag sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade här har jag tagit en lång morgonpromenad med Hugo, ätit frukost och joggat i 1 timme och 20 minuter. Jag hade tänkt att ta sovmorgon till klockan 07.00 men vaknade av mig själv vid 05.45 och kunde inte somna om.

Just nu ligger Hugo och sover bredvid min fru i sängen precis som Alexi och Bucky gör.

Min andra arbetsvecka har varit väldigt omväxlande. Jag har haft möte med Ekonomiutskottet, kyrkoherdegruppen, en konsult från vår företagshälsovård och chefen och biträdande chefen för våra kyrkogårdar.

Jag har också haft samtal inför kommande begravningar och planerat medarbetardagarna i början av september då all personal samlas i två dagar för information, utbildning och social samvaro,

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag, precis som vanligt, tagit många och långa promenader med och utan Hugo, joggat fyra gånger, spelat biljard och tränat bowling. Jag har även utfört en tillsyn av kyrkobokföringen i en av stiftets församlingar.

I Järfälla dröjer sig värmen kvar. Idag är det väldigt kvavt och klibbigt under molntäcket. Just nu är det 23 grader. Det känns som om det är regn på gång.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

L 1 och V 1: Vi inleder dagens kryss med ledmotivet, "The time of my life" med Bill Medley och Jennifer Warnes ur filmen "Dirty Dancing".

V 6: Tusse sjunger Evert Taubes fina visa "Brevet från Lillan".

L 2: Regina Lund sjunger en sång med text av Nils Ferlin. Heter den "Två människor finns"? Efter att ha googlat kommer jag fram till att den heter "Svårmod".

L 4 och L 3: "Jag är ute när gumman min är inne" framfördes i en instrumental version.

L 7 och V 10: Sinead O´Connor sjunger "Nothing compares 2 U" som är komponerad av Prince. Det är en av de absolut vackraste sångerna jag hört.

V 9: Musiken är hämtad från Verdis opera "Aida".

L 8: Moneybrother och Elin Ruth sjunger "Så länge vi har varann". Den framfördes urpsrungligen av gruppen "Ratata". Frontmannen som skrivit sånger till andra artister är Mauro Scocco.

V 12: Al Jarreau framför "Rainbow in your eyes".

V 14: Vi får höra "Dame Edna" berätta "Peter och vargen".

V 13: Calle Jularbo spelar "Drömmen om Elin".

L 5: Vi får höra en finsk version av Billie Swans fina sång "I can help".

L 11: Vi går i mål med Tomas Ledins "Just nu" i en engelsk version. Han tävlade för Sverige i ESC 1980 med denna sång.

Därmed var dagens kryss avklarat. Precis som någon skrev i kommentarerna så var det idag ett väldigt enkelt kryss. Jag tycker ändå att Annika Jankell skötte sig på ett utmärkt sätt.

Nu ska jag förberedda morgondagens två mässor innan jag tar en promenad med Hugo. Sannolikt blir det någon timmes biljardspel med kompisarna i eftermiddag.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lär mig att göra din vilja, ty du är min Gud.
Må din goda ande leda mig på jämn mark".
ur Psaltaren 141

117 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett regnigt Nynäshamn. Det är riktigt skönt att det regnar och det är 21 grader varmt ute.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  2. God morgon från Majbritt i Norrköping

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Idag vaknade vi till en varm men mulen dag! Det är ganska skönt för det har ju varit väldigt varmt ett tag! Idag blir det troligen en tur in till Örebro och ett restaurangbesök där. Sedan skall vi nog plocka upp lite potatis och lök ur landet! Lycka till alla lösare! Jarl o Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
  4. Gomorron Krister. Fellini här.Luleå idag mulet men ända 18 grader varmt. Förra årets adventskalender Familjen Knyckerts skall filmas här uppe. Få se om man får vara med på den. Jag var ju med i den adventskalendern förra året . I övrigt allt ok. Hälsa alla o Hugo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Jag håller tummarna för att du får vara med.

      Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  5. God förmiddag Krister och alla kryssare!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från ett växlande Skepplanda.
    Varmt och lite kvalmigt men soligt och molnigt

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  8. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där det är lite disigt

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från Mellerud

    SvaraRadera
  10. Hej från ett regnigt Lomma i Skåne

    SvaraRadera
  11. God förmiddag Krister och alla kryssare! Varmt väder men lite mulet här i Alingsås
    // Karin

    SvaraRadera
  12. God förmiddag. Lite grått i Kåge +18 grader. Lycka till alla med krysset.

    SvaraRadera
  13. God fm här i Uppsala har vi flyguppvisning 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon till Uppsala. Jag såg det i Facebook-flödet.

      Radera
    2. Det dånar ganska bra över oss 😀

      Radera
    3. L3 inne
      L.4 gumman

      Radera
  14. L1, V1 Dirty Dancing

    SvaraRadera
  15. Dirty Dancing. Vi i Dorotea är med nu. Christina och Kjell

    SvaraRadera
  16. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Önskar alla en trevlig helg. /Ulla i Lockne

    SvaraRadera
  17. L3 L4 Inne, Gumman

    SvaraRadera
  18. AL jarreau "rainbow in your eyeys"

    SvaraRadera
  19. V13 Elin drömmen om Elin

    SvaraRadera
  20. V12 AL. V14 EDNA. V13 ELIN

    SvaraRadera
  21. i CAN help (Miten Ois) med AaRon

    SvaraRadera
  22. Oj så lätt kryss. Kunde många av svaren genom att bara titta på bokstäverna och höra det inledande pratet.

    SvaraRadera
  23. Lätt i dag ha en skön helg

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  25. Tack för idag, trevlig helg! Nu blir det Linköpings stadsfestival!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Trevlig helg alla.

    SvaraRadera
  27. Tack för idag Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  29. L11 nu L5 can inte riktigt säker

    SvaraRadera
  30. Tack för idag. Duktig ledare av krysset. Nu blir det lunch.

    SvaraRadera
  31. Önskar alla en trevlig helg! Ta hand om er!

    SvaraRadera
  32. Tack för idag! Nu ska vi ta oss till kyrkogården för i veckan var det 30 år sedan min fars urna sattes ned och 20 år sedan min bästa väns urna sattes ned.
    Jag önskar alla en skön helg!
    Carin

    SvaraRadera