lördag 28 april 2012

Melodikrysset vecka 17 - 2012

God förmiddag alla melodikrysslösare!

Denna lördag sitter jag hemma i ett soligt Rågsved, då jag försöker lösa veckans melodikryss. Temperaturen är redan uppe i 12 grader. Det känns som om våren äntligen har kommit till Mälardalen.

Jag kommer att besvara eventuella kommentarer under eftermiddagen/kvällen, eftersom jag måste köra direkt efter dagens sändning, för att hinna till de två dopgudstjänster jag ska leda i Järfälla kyrka under eftermiddagen.

I dag ser mitt förslag ut enligt följande:

V 1: Eldeman börjar med sång som jag inte direkt kan placera i mitt minne. Kan det ha varit; "Borgmästar Munthe"? I så fall är rätt svar borgmästare.

L 4: När "Just D", sjöng denna sång hette den inte; "Tre Langos", utan; "Tre Gringos".

V 8: Visst var det; "Vi har varit på turné"?

L 6: Den som sjunger; "Ljuva drömmarnas orkester", måste ha varit Helen Sjöholm. Jag förmodar att den framfördes tillsammans med BAO, Tommy Körberg och Kalle Moreaus.

L 1: En riktigt ljuvlig sång; "In the middle of the night", med Billy Joel.

V 5: Den vackra musiken och sången är hämtad från operan; "La Boheme". Jag har bara sett den en gång, men den är oförglömlig.

L 3: Jag har aldrig hört denna musik tidigare, för jag har inte sett filmen om; "Tintins äventyr". Min yngsta dotter vill se den, men hennes mamma och jag har valt andra filmer.

V 10: Veckans andra filmfråga kommer från; "Sagan om ringen". Det var Enya som sjöng den vackra sången; "May it be", med sin känslosamma röst.

V 7: "Bengt-Erik Grahn", med; "Galenskaperna", framfördes i originalet av "Village people", och hette då; "YMCA", vilket betyder Young Men´s Christian Association, som på svenska borde blivit KFUM.

L 2: Sångerskan som sjöng; "Good thing", var Rebecka Törnqvist. En vacker sång som ofta spelas på radion.

V 9: Den svenska artisten som sjöng; "I´m in love", måste vara Ola Svensson. Jag har aldrig hört denna sång tidigare, men med tanke på att den inte släppts på CD ännu, så kanske det inte är så konstigt.

L 11: Vi fick lyssna till Lasse Berghagens; "Teddybjörnen Fredriksson" i en instrumental version. I texten sjunger man att hans nos, den var av garn. I går morse höll vi på att leta efter min yngsta dotters nalle i en dryg timme. Till sist hittade vi honom i en garderob. Dottern blev glad, men samtidigt skällde hon ut nalle för att han gömt sig.

V 13 och V 12: Eldeman avslutar dagens melodikryss med; "Los Lobos", och; "La lamba".

Dagens kryss var inte lika svårt som förra veckan, dock behövde jag googla redan på första frågan. Nu ska jag skynda mig i väg för att döpa tre barn.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg.

44 kommentarer:

  1. L 4 Tre Gringos

    SvaraRadera
  2. Borgmästare och tre gringos...:-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också mitt förslag. Jag fick googla på borgmästar Munthe som red på sin brunte...

      Radera
  3. Svar
    1. Håller med. Helen Sjöholm, Tommy Körberg, Kalle Moreaus och BAO.

      Radera
  4. V 1 Borgmästare
    V 8 Turne
    L 4 Tre gringos
    L 6 Helen Sjöholm
    L 1 Billy Joel
    V5 Le Boheme

    Godmorgonn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir det god eftermiddag, för mig.

      Jag kom fram till samma förslag, så här långt in i krysset.

      Radera
  5. V5. La Boheme//Kristina & Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristina & Elisabeth. Det är jag också övertygad om att det var.

      Radera
  6. L3 - Tintins "äventyr" /7Kristina &Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristina & Elisabeth. Det är också mitt förslag till svar. Jag kom inte fram till mitt förslag via musiken, utan via Eldemans ledtrådar. Jag har inte sett den, tycker att den verkar för läskig för min yngsta dotter.

      Radera
  7. v 10 Kan det vara sagan om ringen

    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det Anders. Enya´s oförglömliga sång och fantastiska röst.

      Radera
  8. V10 Ringen

    SvaraRadera
  9. L10- sagan om "ringen"//Kristina&Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. K & E, det är också mitt svar. Det var Enya som sjöng. Jag har sett filmerna men är inte så förtjust i dem, som många andra. Kanske beror det på att min son hade ett tv-spel som hette; "Sagan om Ringen". Jag fick alltid vara Gimli - den lilla dvärgen.

      Radera
  10. YMCA hälsar Annie till mamma & co på Adelsö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skickar samma hälsning som Annie. Hoppas att mamma & co på Adelsö, håller med.

      Radera
  11. Härligt soligt i Västerbotten. Man blir på gott humör då. Idag har det gått bra, behövde dock hjälp om Billy Joel på L1. Ha en fortsatt trevlig helg./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ha varit fint väder i hela Sverige, under förmiddagen. Jag önskar även dig, M, en fortsatt trevlig helg.

      Radera
  12. L 11 en vacker sång om en teddybjörn vars nos var av garn, så det borde vara nos

    Verkar som om hela sverige har sol idag
    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återigen håller jag med dig Anders.

      Kan vi hoppas på att våren nått hela vårt avlånga och vackra land?

      Radera
  13. V 13 Los
    V 12 Lobos

    Ha en bra helg , vi hörs nästa vecka

    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar också dig en bra helg, Anders.

      Vi hörs garanterat nästa helg. Jag jobbar men hinner försöka krysset innan tjänsten börjar.

      Los Lobos har varit med flera gånger de senaste åren, vill minnas att det varit med samma låt varje gång.

      Radera
  14. Tack för all hjälp!! Supertrevligt som alltid. Här i Hällekis strålar också solen. Trevlig Helg önskas!! Vi tackar för oss//Kristina & Elisabeth (Dotter&Mor)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Kristina & Elisabeth.

      Lördagar och melodikrysset tillsammans med alla er läsare har blivit "heligt" för mig. Det är enda gången på veckan jag inte vill bli störd och inte svarar i telefon.

      Jag önskar er en riktigt trevlig helg i solen i Hällekis.

      Tack!

      Radera
  15. v 12 Lobos v 13 Los

    Trevlig helg !

    SvaraRadera
  16. Löst och inskickat. Behövde googla en del, Billy Joel hittade jag genom att söka på Helen Sjöholm. Och jag måste absolut se "Tintins äventyr"... Nu iväg till stallet med yngsta dottern. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar dig det samma Kjell.

      Själv behövde jag "bara" googla på första frågan. Den stod helt still. Kom bara på Brunte...

      Honom har du kanske träffat i stallet?

      Radera
  17. Tack för idag...ha en trevlig helg önskar Anne från Skåne!

    SvaraRadera
  18. Tack för denna lördag det är alltid trevligt
    att tillsammans lösa melodikrysset.
    Hälsar Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Martin.

      Visst är det trevligare att lösa det tillsammans, även om det sker över nätet.

      Radera
  19. Var Forsikt så du inte tapar barnen vid dopet Tack för hjälpen idag Gerth Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Gerth från min barndomsstad.

      Det gick bra. Jag tappade inte heller något barn i dag. Jag har aldrig gjort det tidigare heller, även om det ibland kan vara nära, när dopklänningen trasslar in sig i mammas smycke eller klänning/blus.

      Radera